Batteriet har slutat fungera
hej!
ett av mina batteri till min nikon D7000 har slutat fungera. Eller ja, jag skulle ta kameran efter att ha laddat över bilderna jag tog idag och märkte att det var helt tomt på skärmen. Bytte till mitt andra batteri som inte är laddat och då blev det som vanligt igen.
Jag vågar inte göra någonting med batteriet innan jag vet att det är okej. Tänkte först sätta det "inte fungerande" på laddning men vågar inte för jag vet ju aldrig vad som kan hända. Vill liksom inte förlora ett batteri som kostar 900kr.
Finns det något sätt att rädda batteriet eller är det helt kört?
Kan säga att batteriet är rätt nytt, antingen är det det som följde med kameran som jag köpte för lite mer än ett år sedan eller så är det det batteriet jag köpte för nästintill ett år sedan.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Batteriet kanske är helt urladdat och behöver laddas?
Batterier har sällan mer än 6 månaders garanti då det är slitvara.

Och det är inte något problem med att stoppa i batteriet i laddaren. Det kan inte bli värre än att batteriet inte funkar. Laddaren är gjord så att den ska kunna avgöra om batteriet är oladdat, fulladdat, eller om det är fel på det. Om det är fel på batteriet kommer laddaren att blinka för att tala om det.
Och batterier håller inte alltid väldigt länge. Jag har varit med om att ett batteri har blivit dåligt på mindre än ett år.
Det man kan göra för att försöka få fart på det är att se till att ladda ur så mycket det går, ladda upp igen, ladda ur, och så vidare några cykler. Om det inte blir bättre så kan det helt enkelt vara slut. Laddaren signalerar inte fel för ett batteri som bara är nära nog slut, men som fortfarande har godtagbar laddkarakteristik i form av deltavolt. Om det inte går att ta mer än ett fåtal bilder med batteriet och det inte blir bättre av att köra ett antal laddcykler med urladdning emellan, då är det nog helt enkelt slut.
Kan tillägga att man inte skall förvara fulladdade batterier då de tar skada av det. Bättre att ha halvfullt batteri om man inte skall använda kameran på ett tag.
#4 Jag har hört tvärtom. Att de ska vara laddade. Det kanske är annorlunda med litium-ion-batterier än de gamla batterierna?
Hur som helst så har jag ett batteri i kameran. Det andra ligger alltid fulladdat och väntar på sin tur. När jag byter så laddar jag genast det urladdade. Nu har jag haft batterierna (ett orginal och ett pirat) i tre år och de funkar fortfarande bra.
HH
Tack för svaren! Satte i batteriet i laddaren och nu blinkar den som att den laddar så får hoppas att det fungerar efter det. BAra det att jag inte förstår hur ett batteri kan gå från halvfull till helt tomt utan att kameran var på mer än att jag laddade över lite bilder till datorn men det brukar inte ta en massa batteri att göra det, och jag menar att det var helt tomt på skärmen med det batteriet. Med det andra som är urladdat normalt syns allting på skärmen bara att batteri ikonen blinkar.
Medarbetare på Djurfoto

Indikatorn i kameran visar inte särskilt noga, så då den visar "halvfull" kan det ligga på gränsen till att tippa till läget "ladda batteriet". Det var nog så att batteriet inte var halvfullt när du började ladda upp bilder.
Sedan är det nog läge att skaffa en kortläsare. Att koppla upp kameran kan vålla problem, till exempel om batteriet tar slut medan man laddar upp. Då kan man få korrupta filer, och kamerans filsystem kan skadas, så att man måste laga det eller formatera om. Det är risk att någon bild inte går att rädda i ett sådant läge, särskilt om man tidigare har raderat filer från kortet.
Så grundtipset är som alltid:
- Använd kortläsare för att ladda över bilder till datorn
- Backa upp direkt, så att du är säker på att bilderna finns på två ställen
- Formatera kortet i kameran varje gång
- Om du raderar filer från kortet, radera aldrig "mitt i",
utan bara de sista eller sista bilden som har tagits - Bättre att aldrig radera från kortet
Ett ofragmenterat kort, ett som man aldrig har raderat från, kan ta HD-video också om det finns bilder på kortet. Om man har raderat filer är det risk att kameran stannar när man försöker ta video.
Så stod det iaf i min bruksansvining för min kamera.
men det är litiumion som det gäller för. Annat vet inte jag.

Nästan alla slags ackumulatorer mår bäst av att förvaras oladdade, dvs de åldras fortare om de är laddade, och eftersom laddningen ändå går ur med tiden är det bättre att förvara dem oladdade.
Undantagen är främst blyackumulatorer som alltid bör vara fulladdade. De tar mer skada av att ha för låg laddning än att överladdas ibland.
Det finns också en typ av NiMH-batterier som går bra att ha laddade lång tid, exempelvis Sanyo Eneloop och GP ReCyko, som har mycket låg självurladdning och med fördel kan användas som batterier att backa upp med också när man använder dem sällan. De tappar inte laddning trots månaders förvaring.
Fast det är ju inte definierat vad som räknas som lång tid. För min del handlar det om max ett par månader. Vanligen blir det betydligt mindre än så.
HH
#11 Litium-Ion laddas uppenbarligen inte ur på den tiden.
HH
Kameran har aldrig visat fel när det gäller batteriet så varför skulle den göra det nu? Det fungerar nu efter lite fixande. Men jag förstår fortfarande inte varför det blev helt tomt på skärmen, har aldrig blivit så innan. Har Im
Medarbetare på Djurfoto
Har inte råd att köpa någon minneskortlärare då en extern hårddisk ligger som nästa inköp. Använder mobilen så förlåt för att det blev lite fel :p
Medarbetare på Djurfoto
Minneskortläsare är verkligen inte dyra alls. Är det inte ett vanligt SD-kort i din kamera? Finns det ingen SD-port på datorn kanske?
Spelar ingen roll om dom kostar 50kr eller 300kr, har fortfarande inte pengar till det då jag sparar alla mina pengar jag får mer än kanske 200 kr som jag måste leva på.
Min pc har en minneskortläsare men inte min mac och det är där jag lägger alla bilderna.
Medarbetare på Djurfoto
En fundering bara, kan du inte flytta över bilderna från minneskortet till ett USBminne i PCnför att sedan flytta bliderna till Macen…? För en Mac har väl USBport?
har testat detta men eftersom att mac och pc inte är världens bästa kompisar så blir det något fel och vissa filer kan inte läsas.
Men som ett brev på posten fick jag en minneskortläsare av någon lurig fillur. 
Medarbetare på Djurfoto