Köpa optik från USA?
Hej! Päronen ska åka till San Fransisco i helgen, kom på att jag ville köpa nytt objektiv till min kamera. Nikons AF-S 50/f 1.8G tänkte jag mest på. Kanske är det billigare i USA? I Sverige kostar den runt 1 700kr. Vad kan jag förvänta mig för pris där? Hur mycket skulle jag spara, allt som allt? Det blir ingen tull eftersom de flyger. Vad ska jag tänka på? Vad är för- och nackdelarna, förutom att det inte följer med en svensk manual? Den är på engelska då så set gör inget. Läste om att Nikon har världsgaranti på objektiv, kan jag då känna mig säker även i Sverige? Klarar den av en flygresa om den ligger inbäddad bland kläder? Och vilken affär ska man gå till? Läste nåt om B & H?
Drygt 1500 från denna butik som finns i San Francisco
http://www.calumetphoto.com/eng/product/nikon_af_s_nikkor_50mm_f_1_8g_lens/nt21162
Flygresa borde inte vara något problem, har släpat med mig hel utrustning på många flygturer, en del har varit väldigt guppiga, aldrig gått sönder något… under flygturen.
Tack för ditt svar! Nåväl, 200 kr är ju inte så mycket i prisskillnad. Får se hur jag gör med detta…
Tja, var ju lite skillnad i alla fall! :) Svenska priserna är hämtade från FotoKungen, och jag har inte räknat in fraktpriset. Tog mig en titt på deras minneskortsutbud, en 4GB (som jag har nu) betalade jag typ 140 spänn för, där kostar den bara 30 haha, är ju bara tvungen att ta en sån också. :)
Det här var dom objektiv jag kollat på. Vet inte alls vilken jag ska välja.
Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G
1309 kr - i Sverige ca 1700 kr (- ca 400 kr)
Nikon AF-S DX NIKKOR 50mm f/1.8G
1442 kr - i Sverige ca 1650 kr (- ca 208 kr)
Nikon AF-S DX Micro-NIKKOR 40mm f/2.8G
1835 kr - i Sverige ca 2190 kr (- ca 355 kr)
Nikon 55-200mm f/4-5.6G ED AF-S DX
1190 kr - i Sverige ca 1590 kr (- ca 400 kr)
Nikon 55-200mm f/4-5.6G ED AF-S DX VR
1642 kr - i Sverige ca 1895 kr (- ca 253 kr)
Sparade inte alls så mycket som jag hade trott, men 400 kr är väl en del för mig som inte är vuxen och skrapar ihop egna pengar än ;)

Det här kanske låter fel, men jag tror inte det är så lönt att shoppa så pass billiga objektiv utomlands. Tänk på att garanti/reklamationsrätt och liknande mer eller mindre faller bort. På dyrare saker kan det kanske vara mer lönt, då skillnaden i pris kanske t.o.m. kan bekosta hela resan.
#4 Vad är det som låter fel? Jag tycker du har en god poäng i det du skriver.
Därför undrar jag vad Nikon har för garantier, läste om världsgaranti alltså att den räcker i hela världen.

Världsgarantin gäller enligt Nikons villkor för världsgaranti, medan garanti för en vara som du köper här i Sverige gäller enligt konsumenköplagen.

#5 Jag ville bara inte det skulle låta som att man bara skulle handla dyraste möjliga objektiven. En stor fördel som privatperson, är att saker köpta i Sverige har tre års reklamationsrätt. Det betyder att ifall saken är väl skött, så ska den inte gå sönder. Det är betydligt bättre än vad man får vi Nikons eller Canons världsgarantier.