Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1377 ggr
[michaelalundgren]
0

Köpa stativ..

Jag går nu, eller har gjort ett tag, i tankarna på att köpa ett stativ. Men det finns så många att välja mellan. Just för dagen är min plånbok inte den största, så det får inte vara för dyrt.

Men kom gärna med förslag på bra stativ, och vad använder ni?
Kameran jag använder är: Canon EOS 350D

/Michaela Lundgren
http://michaelalundgren.se

Howzer
0

Hej Michaela,
eftersom du använder en systemkamera och troligen även något större teleobjektiv, nu eller i framtiden, bör du inte köpa ett för klent stativ. Avgörande är användningsområdet. Om du bara vill kunna slänga upp kameran på stativ för att ta självporträtt eller gruppbilder räcker säkert ett enklare men om du vill kunna ta bilder med lång exponeringstid i mörker t ex måste du ha ett stabilt stativ.

Jag kör själv med Manfrotto 055-serien men ett lite prisvärdare alternativ är deras 190-serie. Kolla gärna hemsidan.

Lycka till Glad

Adobe
0

Manfrotto Stativ 055 PROB   1.495:-

Manfrotto kulled 488RC4 med snabbplatta 410Pl  995:-

Detta har jag nyligen köpt och är fantastiskt nöjd. Fick tips av en annan medlem här på iFocus.

Eftersom man kan flytta mittstaget och placera det vågrätt kan man fota c:a 11 cm från marken.

Rekomenderas varmt

Bertil

[michaelalundgren]
0

Tack så mycket för era svar! Nu har jag lite att gå på…

/Michaela

Indeloom
0

Kan bara instämma.  Har precis inhandlat Manfrottos 055 pro b. Mycket bra stativ, enda nackdelen är att det var tyngre än jag trodde.

//  Hasse

SLAfoto
0

Införskaffade att Manfrotto 055 Prob, 1150:-, med kulled 488RCF 795:-. Kameran sitter mycket bra, har dock inte provat några tyngre objektiv ännu. Mycket nöjd i alla fall. Tänk även på om du köper ett stativ som inte är allt för känt att du kanske måste köpa reservdelar en dag.

Inköpt från Hegethorns, bra service och snabb leverans.

//Stefan

Viktoria-
0

Velbon CX 560 eller 660, jag har 560 och den håller 2 kg. Ligger runt 500 - 650 kronor

Robert
0

Satsa på en kulled, jag har en med tre skruvar = skitjobbigt. Ha ett tyngre stativ än ett lätt. Det lätta jag har svajar till med tyngre objektiv.

Hälsningar

Robert