Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1026 ggr
powderpuff
1

Kompakt kamera..

Min dotter önskar sig en digital kompakt kamera i födelsedag.

Har ni några tips på en bra nybörjarkamera?

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Inkanyezi
2

Det finns tåliga modeller, som inte har rörliga delar som kommer ut när man startar dem, och som är lätta att diska av om man har smutsat ner dem. De går bra att använda under vatten också. Några av dem finns i olika färger och är ganska snygga.

Så tipset är att titta på kameror som är tåliga och som går att skölja av i diskhon.

denstore
1

Hur gammal är hon?

powderpuff
0

Hon fyller 20 år Glad

Inkanyezi
1

Då kanske hon har någon särskild kamera hon önskar sig?

denstore
0

Då känns det nog inte så viktigt att den är totalt vädersäkrad.:)

Såväl Nikon och Canon m.m. har väl välsäljande kompakter idag. Jag har bara provat (pillat på) Canons G12, men den ska vara väldigt bra. Nikon har väl någon ny superzoom, och sen är det väl Panasonic Lumix G1X som också höjs till skyarna, men det är ju egentligen en kompakt systemkamera, i och med att man kan byta objektiv. Samma sak gäller väl för Sonys NEX-5N.

Olympus OM-D är lite av en drömkamera för mig, med sitt retroutseende, men den är ju så förbent dyr fortfarande.

powderpuff
0

#4 Hon har bara tagit kort med sin mobiltelefon innan så jag tror knappt hon vet vad som finns på marknaden Glad

#5 De ser fina ut all men de får gärna vara i någon prisklass lägre då man tine vet om hon gillar att fota eller den bara lir liggandes sedan.

denstore
0

Jag har hört att Canons S95 ska vara en mycket kompetent liten kamera.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=691981

powderpuff
0

har tittat lite på denna, Nikon,  också. Kan de vara något?

[alezan]
0

#8 Nikon Coolpix duger alldeles utmärkt.

Min erfarenhet är att den är lite slötänkt men jämfört med en mobiltelefon som din dotter verkar van vid att fota med just nu är det knappast ett problem hon kommer märka av :)