Kamera
Jag har en Canon EOS 500D med orginal objektiv EFS 18-55 Men har inte den blekaste om hur den EGENTLIGEN fungerar. Jag fotograferar mycket djur och porträtt. Men tycker inte att bilderna får sån bra kvalité, kanske beror på kameran, mig eller vad som helst. Någon som vet vilka inställningar som är bäst och hur man ska försöka fotografera med denna kamera för att uppnå bra bilder? Fotar främst kaniner. Tack på förhand ♥
Med vänliga hälsningar
Patricia ♥
Jag har då Nikon men vet att de även på Canon är den ratten på toppen, ändra den till M, men sen hur man ställer in på canon har jag ingen aning om. Men att använda sig utav Manuella inställningar när man fotograferar brukar alltid ge mycket bättre resultat.
Ett tips oxå, vet dock inte om de är så på canon men vissa kameror har förinställt att ISO:n är på auto inställning så kolla inne i menyn om den är inställd på auto eller inte när du ändrat till M på "ratten" :)
Hoppas du förstår mitt krångliga svar 
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt

Det är egentligen ingenting särskilt med din kamera som skiljer den från andra kameror, och vilka inställningar man gör hänger så klart helt och hållet ihop med flera olika saker som man själv måste ha koll på.
Främst handlar det om ljuset, och i samband med ljuset, tonerna som ska återges på bilden. Till exempel när det låg snö på marken var det lämpligt att ställa in kameran så att snön blev vit och inte gråmurrig eller blå.
En annan sak är skärpan. En bild kan bli suddig på flera olika sätt. Man kan ställa in fel avstånd, eller så kan kameran själv ställa fel av någon orsak. Eller så kan man råka röra kameran medan bilden tas, så att det blir suddigt. Det kan också hända att det som man fotograferar inte är tillräckligt stilla, så att bilden blir suddig. Många gånger kan man få skarpare bilder genom att ställa in så att tiden som bilden blir belyst inne i kameran är kortare. Och för att få kortare tid utan att bilden blir mörk behöver man ibland öka känsligheten, ISO, eller så kanske man kan välja en tillräckligt stor öppning för ljusinsläppet, bländare.
Allt det där är bollar att hålla i luften, men när man behärskar det, kan man ta bra bilder när omständigheterna i övrigt är gynnsamma.
Om man inte lär sig det, kan man låta kameran stå på Auto, men då blir det som det blir, och man har ingen kontroll över hur det blir. Det finns några andra lägen man kan vrida ratten till, men man vet precis lika lite om vad som händer, så länge man inte själv har koll.
Så det bästa du kan göra är kanske att först försöka läsa dig till hur man kan ta bra bilder. Det finns många böcker i ämnet, och det finns mycket att läsa på nätet. Du behöver veta precis hur bilden påverkas av inställningarna för slutartid, bländare, avstånd, och kanske också brännvidd.
Och i allt detta är det ingenting speciellt med just din kamera.
Det finns inga inställningar som är "bäst", man ställer kameran enligt bästa förmåga för att få så bra bilder som möjligt i varje given situation.
Det första du ska göra är att lära dig sambandet mellan iso, bländare och slutartid. När du förstår dig på det så har du kommit ett jättestort steg framåt för att få såna bilder du vill ha. Det finns bra artiklar om ämnet här i forumet som du kan söka på. Ett annat ställe att kika på är t.ex denna tråd på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=115978
Ett bra sätt att lära dig hur det funkar i praktiken är att göra följande:
Se till att autoiso är avstängt och ställ in t.ex. iso 200. Se till att exponeringskompensationen står på ±0 och skruva kameran till läge P. Gå sen ut och fotografera, gärna i mulet väder. Ta en bild och se vad kameran valt för bländare och slutartid. Slå sen över i M-läge och ratta in samma värden. Ta en bild igen på samma motiv. Den kommer se exakt lika ljus ut denna gång.
Sen börjar det roliga.
Ratta in olika slutartider och bländare och se hur bilden påverkas av de olika inställningarna. Du kommer att märka att då du ändrar slutartiden måste du också ändra bländaren för att bilden ska bli lika ljust exponerad, och vice versa. Ta sen också med isotalet i leken och justera det upp och ner. Igen kommer du att märka att du behöver ändra på antingen slutartiden eller bländaren för att kompensera när du ändrar isotalet.
Gå sen in igen. Ta en bild med de senaste inställningarna. Bilden kommer troligtvis bli alltför mörk, eftersom det är mörkare inomhus. Då måste du justera upp exponeringen. Så använd dig av det du lärde dig där ute, och ändra på inställningarna tills du tycker du får en bra exponering. Högst antagligen måste du ställa in största bländaren och lite högre iso, kanske nåt mellan 800 och 3200, och en ganska lång slutartid på kanske 1/20s. Om du har möjlighet, fotografera nån som rör sig där inne för att få en hum om vilka slutartider du behöver för att minimera rörelseoskärpa. Kolla också vid vilka slutartider du inte längre förmår hålla kameran tillräckligt stadigt för att ge skarpa bilder.
Nu har du troligtvis lärt dig ganska mycket nytt. Det kan ta lite tid innan den kunskapen satt sig ordentligt i huvudet, men när den väl sitter är det som då man lärt sig cykla, det är inget man glömmer bort igen. Även om jag rekommenderar att du använder M-läget i övningen ovan så är det absolut inget krav att använda det i fortsättningen. Själv kör jag helt klart mest i A-läge (Av hos Canon), då jag tycker det gär bäst koll och minst risk för felexponerade bilder.
Sen kan du leka på med exponeringskompensation, olika ljusmätnings- och fokuseringsmetoder, och du kommer ytterligare en bit längre på vägen att förstå dig på din kamera helt och hållet. 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Oj vilka bra svar.
Jag ahr inget att tillägga de svaren