Har någon?
I slutet utav december 2006 köpte jag en systemkamera, å det blev tillslut en Sony DSLR-A100.
Innan vi åkte till stan så funderade jag på nikon eller så, men så fick jag se den här å stod och läste om den, test fotograferade å sådär, å jag blev fullkomligt kär. Så ja, det blev den jag köpte.
Jag har kollat runt på olika sidor, men hittar ingen annan som också har en. Skulle vilja utbyta lite tankar å funderingar och sådär.
Så, finns det någon här som har en?
/ Ida
Har du teknikfrågor och dylikt så får du nog mer svar här: http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=48
Jag har "föregångaren" till a100:an, en KM Dynax 7D, så jag kan kanske inte kan hjälpa dig så mycket med just din kameramodell men säg till om du undrar över objektiv eller liknande så kanske jag kan svara.
Jo jag skaffade faktiskt en sådan också, gillade funktionerna och användarvänligheten. Skaffade till Minolta 70-210 f4 och 50 f1.7
/Mattias
Jag är medlem på fotosidan å brukar kolla runt där, men har inte hittat något om min kamera.
Det är just det där med objektiv som jag undrar lite över.
Hur tycker ni att makrobilderna blir? Har ju inte haft kameran alltför länge än å kan lära mig mycket mer om den, men jag är inte så nöjd med mina makrobilder. Dom blir inte alls så bra som jag vill ha dem.
Funderar på att köpa ett makro objektiv till, men det kostar 7000 kr och jag vet inte om det är värt pengarna.
Vad tror ni?
Vad har du för macroobjektiv nu? mitt 70-210 har "Macro funktion" som jag tycker funkar rätt bra men jag har inte testat så mycket med macro foto. Men nån närbild på en hoya har fått som är rätt bra. Riktiga macro objektiv är väl rätt dyra så om det är värt det skall man verkligen vara intresserad av det.
/Mattias
Jag fotar inget macro själv men kan hjälpa till lite ändå.
Vad är det för objektiv du använder till macro i dagsläget? Vad tar du kort på, levande djur eller saker som inte störs av att du kommer nära?
Sonys 50mm Macro och 100mm Macro sägs vara väldigt bra, Tamron 90mm Macro ska vara nästan lika bra som Sonys egna.
Tamron 90mm finns för ca 3700:- i Sverige, finns förmodligen ännu billigare om man beställer från Tyskland.
Vill du komma billigt undan men ändå få bra resultat så köp ett begagnat Minolta 50mm f2.8 Macro på ebay.de, brukar gå för ca 2000:- med frakt, men 50mm kan vara lite för lite om du ska fota insekter och dylikt som lätt blir skrämda när du kommer nära. På 50mm så är närgränsen 20cm och på 100mm så är närgränsen 35cm om jag inte minns fel.
Här har du listor på nästan samtliga objektiv som passar din kamera: http://dyxum.com/lenses/
Tack så jättemycket för svaren.
Jag har inte köpt till något makro objektiv ännu, utan har det som följde med bara. Är osäker på vad det är för något, men det står: "0.38/1.3ft MACRO" vid linsen iaf.
Jag vill kunna knäppa kort på blommor och få med varenda liten detalj ungefär, på insekter, på droppar och så.
Tamron 90mm, fungerar den till sony också?
Jag ska kolla länken du gav mig.
Tack så jättemycket!
Ok, förmodar attt det är Sony AF DT 18-70 F3.5-5.6 som du har då? Isf så är macron bara 1:4 på det medans det är 1:1 på riktiga macro-objektiv, sakerna som du tar kort på kommer alltså kunna bli 4 gånger större på korten med ett riktigt macro än vad det blir i dagsläget. Dessutom kommer skärpan bli mycket bättre om du tar t.ex. något av dem som jag nämnde.
Ja, alla objektiven som jag skrev om passar din kamera.
Kör på minst 90mm då om du ska fota insekter.
Tack så jättemycket.
Vet ni någon affär eller hemsida som är svensk som man kan beställa ifrån? :o
Ibland kan man ju ta och försöka lite själv
Bara att välja: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32432
#11 Jag har försökt, men inte hittat något.
Om du ska vara så sur å sådär, så behöver du ju inte komma in å läsa, å inte heller hjälpa mig.
Men jag uppskattar verkligen all hjälp jag får iaf!

Jag hämtade idag mitt Macro Tamron 90/2.8 till min Nikon D200. Har inte varit ute och prövat ännu, men det skall tydligen vara ett väldigt bra macroobjektiv. Kan återkomma efter det att jag testat det.
Tror inte att FreddanB har några onda avsikter med sin kommentar, syftet med denna sajt, är ju ändå att hjälpa varandra till goda val och till en bra fotograf. Kommentaren av FreddanB är varken informativ eller upplysande.
Bertil
Jag är lite osäker på att skicka efter å sådär, men ser att det där tamron finns på onoff, å det har vi här i stan så jag ska fara dit så snart som möjligt å se på det å prata med dom där.
TACK så jättemycket för all hjälp!
Här är en jag tog med mitt 70-210 det är ett urklipp ur en större bild men man får med en hel del detaljer. Skulle man gjort det seriöst skulle man väl haft stativ och gått upp i bländare, blir lite oskarpt fullt öppet. Men man kan ju alltid klippa ner bilden en hel del och ändå få fina resultat, 10 Mp behövs lu inte för mindre utskrifter.
/Mattias
#16 Men även på din beercan så är det bara 1:4 vilket inte räcker så långt om man ska fota insekter. Gillar man macro så ska man absolut köpa ett 1:1 och inte hålla på med "fusk-macron".
Japp ett riktigt objektiv är alltid värt att investera i inget snack om den saken.
/Mattias
Tack så jättemycket för all hjälp verkligen!
Jag å min pappa ska åka å kolla på onoff nån dag snart..
Jag hör av mig sedan ;D
Hej! Jag ville bara säga att jag köpte ett Tamron, som någon här tipsade om :D
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32432

Ditt nya Tamron kommer du att bli nöjd med. Lätt är det också.
Bertil
Jag hoppas det!
Dom hade det inte hemma, så jag måste vänta i några veckor på att dom skulle få hem det, högst i 3 veckor till.
Förhoppningsvis tidigare (: