Macro genom att vända objektivet?
Hej!
Har hört att man kan vända på objektivet och då få ett makroobjektiv t.ex. Hur gör man då? Jag har en Canon EOS 450D och Canon objektiv 50 mm. Är det nån adapter som jag skall tillverka själv eller finns det att köpa? Nån som vet hur man gör?
Reverseingsring heter det. Googla det så kommer det upp massa bra info. :)

Jag har krånglat lite med att vända på objektiv, och även montera två mot varandra. Som sagt, man behöver adapter och eventuellt monteringsringar. Tyckte dock inte det var värt resultaten. För vissa så är kanske krånglandet en upplevelse i sig själv, men det är frågan om det inte är värt att bara köpa ett hyfsat makro direkt.

Tack för info. Jag trodde det var lätt som en plätt :) I alla fall nästan.

Ett tips är att köpa ett par makroringar och kanske en av Canons makrolinser att montera på din 50:à istället. Eller leta upp ett billigt begagnat makro.

Det år inte särskilt lätt att använda omvänt objektiv med Canon, även om man kan få mycket bra resultat med exempelvis det vanliga kitobjektivet. Med 50 mm objektiv kan man använda objektivet rättvänt med mellanringar och få bra resultat.
Det som är svårt på Canon är att blända ner, om man inte har ett gammalt objektiv med mekanisk bländarring, eftersom alla funktioner i Canon-objektiv är elektriska. Så jag håller med om att det inte är väldigt bra idé med Canon. Annars kommer man till ganska stor förstoring och skärpan kan bli mycket bra.
En möjlighet är att skaffa en kopplingsring som man kan sätta mellan exempelvis en telezoom och det ljusstarka 50mm-objektivet. Det kommer troligen att vinjettera lite, men man får stor skala så att man kan ta amå saker på mycket nära håll, omkring 4 cm från änden av objektivet. Alla funktioner hos kameran är också normala om man gör så, så att man kan ha lite hjälp med AF för fininställning av skärpan inom ett par millimeter.
Annars är telezoom med närbildslins ett bra alternativ om man inte har råd med ett makro. Canon gör mycket bra närbildslinser, och det finns också lite billigare från andra tillverkare. Man bör ta en akromatisk lins om man vill ha bra skärpa. För vanliga motiv, blommor, flugor och liknande fungerar det mycket bra, men det är inte någon bra lösning för plana motiv som frimärken och liknande.
Jag skaffade faktiskt en reverserring. De kostar inte många kronor, 130 tror jag, så kände för att testa.
Effekten är intressant. Det kanske inte är nåt att fota vanliga närbilder med, iom som Inkan säger, det är jättesvårt att blända ner. Jag använde mitt fasta 50mm.
Dock kan man få riktigt häftiga artistiska bilder.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

#5 Jag visste inte att det fanns sådana kopplingsringar och många andra möjligheter. Jag får testa mig fram. Tack för svar.
#6 Den bilden blev ett fint blickfång.
Jag har provat några gånger att fotografera bakvänt, och det är inte lätt, men det går med lite övning. Man kan få otroligt vackra och konstnärliga bilder på t ex blommor om man är duktig (det är inte jag). Skärpedjupet blir extremt kort och ett stativ är att föredra om man inte är väldigt stadig eller kan luta kameran mot något, exempelvis en bönpåse. Vilken bländare man ska använda måste man bestämma innan man vänder objektivet och skruvar fast det med kameran då det inte går att fokusera bakvänt.
Jag har detta kitet, reverseringsring och macroring för Canon och använder ett kitobjektiv.
Ser att jag pratat i nattmössan i #8! Inte konstigt den tiden på dygnet
Bländaren har ju inte med fokusen att göra!! Men man väljer bländare innan man vänder det. Zooma kan man däremot göra om man använder ett zoomobjektiv.
Jag fick lust att prova idag, och jag har använt en Canon 7D och ett kitobjektiv 18-55 och f/8. Handhållet. Detta är en mycket liten blomma och pistillen är 2mm hög och jag höll objektivet ca 5cm ifrån blomman.
Som ni ser så är skärpedjupet extremt kort när man vänder objektivet.