Foto iFokus

Foto

Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 983 ggr
agnessan
0

Vilken objektiv ska jag välja?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ute efter ett zoom objektiv till min Canon EOS 1100D som passar till att fotogarfera hästsport men även porträtt! Jag har tittat på Sigma 70-300 men har fått information om att det inte är så passande för det jag vill använda det till. Jag har då kollat på Tamron och det är väl det som har fallit mig i smaken mest. Jag vill inte lägga ut så stora summor utan vill ha något som är billigt men ändå bra, Tamron 70-300 kostar runt 1300 kr och det är ett rimligt pris för mig :) Fotoproffs där ute vilket objektiv passar mig?

Inkanyezi
1

Jag tror inte att du ska titta efter för stort brännviddsomfång, då en viktigare faktor är ljusstyrkan, och då hamnar du inte på budgetobjektiven. Objektiven i den prisklass som du siktar på fungerar bra när det finns gott om ljus, så utomhus i solsken går det bra, men inomhus är det bara att packa ner grejerna.

Tamron 70-200 f/2,8 är ett prisvärt objektiv, men det ligger på ungefär 7000 kronor, och jag tror inte att det finns något billigare i den klassen. Man kan leta begagnat och kanske få ett bättre pris, men jag tycker att det är bättre att spara ihop till ett riktigt än att köpa ett som inte räcker till.

denstore
0

Bättre att satsa på ett 85/1.8. Ganska hyfsat kort tele, och bra för porträtt.