Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 1642 ggr
Inkanyezi
1

Fynd på Myrorna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tittar ju ofta in på Myrorna, eftersom jag emellanåt har gjort fina fynd där, och jag har faktiskt hittat saker som jag har god användning för, som kalibreringspucken och några mycket fina objektiv. Jag har också hittat ett par digitalkameror som jag kanske inte direkt behöver, men som ändå kan vara bra att ha, som presenter, eller som reserv. När jag köpte en Nikon Coolpix 5600 var det med tanke på att göra lite prover för att visa hur liten skillnaden i kvalité på bilderna faktiskt är med de allra enklaste kamerorna jämfört med kameror med fler pixlar eller såna som har "extra allt". Den kameran behåller jag som backupp för att ha den dag min  vanliga kompakt tar slut.

Kameran på bilden tänkte jag mest som en sak att skicka med till Kuba, där den kan vara en bra present till någon som inte har en. Eller så kan jag ge bort den här hemma till någon som vill ha en digitalkamera men inte anser sig ha råd. Hur som helst hade den en prislapp på femtio kronor, vilket jag tyckte kunde vara värt risken om den skulle vara trasig. Helt hel är den inte, eftersom den inte kan registrera ljud, och när man tar video så bara knäpper ljudet, klick, klick, klick. Men det blir i alla fall bilder.

Inne i kameran låg två batterier, som jag då inte visste vad det var, men som jag senare har fått reda på att de är av allra bästa sort, GP ReCyko, Jag såg senare att de kostar en bit över hundralappen i en lokal affär. På nätet kan man hitta dem för ungefär nittio kronor för ett par.

Nu hade det inte varit hela världen om alltihop bara hade varit skräp, eftersom jag då skulle kunna betrakta det som en gåva till Myrornas verksamhet. En femtiolapp är inte mycket, och det går ju till ett gott ändamål. Så jag går aldrig tilbaka och klagar med saker som inte funkar, utan jag accepterar det som en kalkylerad risk.

Så helt oavsett om den lilla digitalkameran hade funkat eller inte, har jag fått ett par bra batterier till den som jag använder till ett bra pris, ett riktigt fynd. Och som sagt, kameran funkar också, om än med vissa begränsningar. Bilden har jag tagit med den andra Nikon-kompakten. Jag tycker att det är en riktigt bra kamera.

[Woozy]
0

Bara att gratulera till ett ytterligare bra köp.

Wand
0

Säger som Woozy, och fint av dig att tänka på att kunna ge bort som gåva t.ex på kuba till någon som inte kan köpa en själv. Har man möjlighet så kan man göra skillnad!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?