Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 806 ggr
Moalinn
0

(H) kritik - Krokus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Tog några bilder på en krokus jag hittade ensam mitt i ingenstans.

Jag vill veta vad nu tycker om bilden, jag har själv granskat den ett tag och känner att det är alldeles för trångt. Och att jag kapade lite av blomman på vänster sida känns inte heller sådär jätteokej.

Jag använde mig av min trogna vän Nikon D7000 och macroobjektivet nikon 85mm. Kan säga att det var första gången jag fotograferade seriöst med det objektivet, innan har det bara varit lite "slit och släng" bilder i trädgården. Jag har verkligen inte kommit in allt vad det innebär ännu, men jag kämpar på det. Har märkt att om jag gungar lite på mina gungskor (har sånna där med "rund" häl) så blir det väldigt oskarp bara jag rör mig någon milimeter vilket gör att jag lätt misslyckas med fokusen. Men utöver det fungerar det riktigt bra!

Så, om vi ska gå tillbaka til ldet jag ville så behöver ni kanske mest kommentera vad jag ska tänka på när jag fotograferar liknande bilder med mitt vackra macroobjektiv och hur ni tycker att färgerna och fokuset blev i bilden. Glad

Själv skulle jag nog vilja ha en mindre bländare för att få hela blomman skarp.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

uffelarsen
0

Den funkar jättebra för mig, helt klart stämmningsfull, normalt inte en bild för mig men när man har tittat ett par ggr så finns där något , så tummen upp från migGlad skärpedjup ,färg , fokus helt kanon.

denstore
0

Jag säger som du själv, det hade varit trevligare med skärpa över hela blomman, men frågan är väl hur bakgrundsoskärpan hade blivit.

Moalinn
0

Tack! Skrattande

Jadu, jag vet inte eftersom att jag inte testade. Kan se om jag kan gå dit igen imorgon och se om den fortfarande lever och testa lite andra inställningar!

Medarbetare på Djurfoto

denstore
0

Jag ska på ett par krokusar själv i morgon, också för att prova mitt nya makro.

Dock så kommer jag nog att släpa ut ett par andra objektiv också, då makro kan vara lite svårt att få skärpedjup med.

Moalinn
0

hade med mig mitt 18-105 och tog några bilder men tog bort dom direkt i kameran då det inte alls blev som jag ville med skärpedjup och skärpa. Käns som att macroobjektivet gör en bild mer intressant än ett vanligt 18-105.

Medarbetare på Djurfoto

denstore
0

Jag håller med. Makro är roligt, och det blir fina bilder nästan utan planering. Bra att ha på när man går omkring också, då det blir fina porträtt och sälskapsbilder rätt ofta. Funkar bra som kort tele också.:)