Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 3360 ggr
Sarah!
1

Canon EOS 1100D IS-objektiv

Detta skulle jag vilja veta mer om, om denna kamera:

1.Kvalite, Hur mga sjärnor ger ni av 5?

2. Batteritid, hur mga sjärnor av 5?

3. Prisvärd? (samma som ovan)

4. Användarvänlighet? (samma som ovan)

5. Tycker ni att den passar bra till nybörjare?

Om ja skulle få denna kamera skulle jag vilja fota djur och natur samt människor. Skulle denna kamera passa bra?

Jag vill fota djuren på nära håll t.ex. ögat och i solsken på vintern, när dom springer, profilbilder, framifrån dvs. alla vinklar och ljus ( fast mest i starkt och medel ljus) Jag skulle oxå vilja fota solnedgångar, himlen fåglar närbilder på blommor osv. På människor så ska jag kunna fota  när dom rör sig mkt och närbilder på ögon och sånt.

Berätta gärna massa för och nackdela om den :)

Och kan ni ge tips på bra objektiv som passar för denna kameran och som det blir bra foton med om man fotar djur, natur och människor.

Skulle denna kameran passa eller rekomenderar ni en annan? Men den får inta vara ellt för dyr.

Tacksam för svar :)

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

denstore
0

1100D är en mycket kompetent kamera. Enda egentliga nackdelarna jämfört med dyrare modeller är att den är i plast och utan gummigrep, och att den är lite långsam i seriebildstagning. Men sensorn är finfin, och med rätt objektiv kan man få precis lika fina bilder som betydligt dyrare kameror. Jag köpte nyligen en mycket exklusivare 7D, men sparade min 1100D för att ha som extrakamera. Den är i vissa lägen bättre än den dyra 7D:n, i min mening.

Ska du ta bilder på djur och människor som rör sig, så bör du skaffa ett objektiv med stor bländare. Problemet är att de ofta är dyra, framförallt om du vill ha zoom. Men en bra kompromiss är att skaffa en normalzoom, typ den 18-55 IS som kameran ofta säljs med, eller 17-85 IS, som man brukar kunna hitta relativt billigt, och sen köpa ett fast 50/1.8 för tillfällen när du är hyfsat nära, men behöver ljusstyrkan. Inomhus får du oftast mycket bättre resultat med ett ljusstarkt objektiv som 50:an.

Batteritiden är superbra. Det är nästan så att man blir förvånad över hur länge det håller.

Sarah!
0

#1 Tack så jättemycke! :D Hjälpte verkligen!

En fråga bara… jag kan inte så mkt om kameror men vad är 50:an för objektiv? Och va e bländare?

Mvh Sarah

denstore
0

EF 50/1.8 är ett ganska så billigt objektiv med fast brännvidd, alltså hur mycket det förstorar. Du kan alltså inte zooma med det, utan om du vill att något ska bli större eller mindre på bilden, så får du flytta dig. Men 50mm på en 1100D fungerar ganska bra till normal fotografering, och det är väldigt skarpt om man använder det rätt. Bländare är hur stor öppningen är i objektivet när du tar en bild. Det styr alltså hur mycket ljus som kommer in. Lågt bländarvärde = stor bländaröppning. När man vill fotografera i mörka förhållanden, så är stor bländare (lågt bländarvärde) ett måste, men kanske ännu viktigare är att den styr skärpedjupet. När man fotograferar enskilda saker, eller porträtt, så vill man gärna ha bakgrunden suddig. När man fotograferar t.ex. ett helt sällskap eller en miljö, t.ex. en trädgård, då vill man gärna ha skärpa på så mycket som möjligt. Detta styrs av bländaren. Har man stor öppning, så får man kort skärpedjup, alltså suddig bakgrund, och har man liten bländare, så får man stort skärpedjup, alltså skarpt hela vägen. Bländaren kan ställas i steg, och det värdet som står efter brännvidden, är alltså det minsta bländarvärdet (största öppningen) som objektivet klarar. Om man då jämför den fasta 50:an med standard 18-55 som brukar följa med, så har den fasta 1.8 och zoom:en mellan 3.5 och 5.6 beroende på hur utzoomat det är. Det gör alltså att 50/1.8 har flera steg extra bländare att använda. Dessutom är bländare knutet till slutartiden. Med stor bländare, släpper man ju in mer ljus, och kan därför ha kortare slutartider. Det gör att det är lättare att få skarpa bilder.

Sarah!
0

Okej hur mkt kostar en bländare på ungefär? Eller kommer den med?

Kan man köpa en sådan här blixt man kan vinkla så att man inte får blixten i ögenen/djuret? Har dett att några har det… kan man köpa en sådan till 1100D?

Hur tycker du att kvalitén är?

Och användarvänligheten?

Och är den värd priset?

Mvh Sarah

Inkanyezi
1

Bländaren är en grej som sitter inne i objektivet. Det sitter en i det som du har. Den kan öppnas till f/3,5 när det är utzoomat och 5,6 när du zoomar in. Det finns ljusstarka objektiv som inte är zoom, och det billigaste kostar inte mer än ungefär 1200 kronor. Med ett sådant kan man öppna bländaren till 1,8 och det går att ta bilder i ganska svagt ljus. Ett sånt objektiv är bra för att ta porträtt, men det går faktiskt ganska bra med det du har när det är tillräckligt ljust.

Det finns flera olika blixtar som passar till din kamera och några av dem kan man vinkla åt olika håll.

denstore
0

Bländare finns det alltså i alla objektiv. Det är en grej som kan ställas in inne i objektivet, i olika storlekar. Skillnaden är att största möjliga hålet kan vara större eller mindre. T.ex. till Canon finns det flera olika objektiv med samma brännvid (förstoring) men med olika bländare. T.ex. så finns det fyra stycken fasta 50mm-objektiv.

50/1.2 Ett av Canons ljusstarkaste objektiv. Jättedyrt, och bara lite bättre än:

50/1.4 Ett väldigt trevligt och gediget objektiv, väldigt bra för t.ex porträtt:

50/1.8 Billigt men bra. Många håller det som lika skarpt som ovanstående:

50/2.5 Macro Specialbyggt för närbilder. Skarpt, men kräver bra ljus, jämfört med de andra.

Dessa fyra har alltså samma brännvidd, men helt olika egenskaper och pris. Och det är inte ens så att det dyraste kan allt som de andra, utan det handlar lite om vad man ska göra. Det dyraste är mer eller mindre helt för fotografering i mörka förhållanden, eller där man vill ha minimalt skärpedjup.

Ett bra tips är nog att börja läsa på om de här sakerna. Det är liksom basen i hur man ska tänka när man fotograferar. Visst, i början kan man ställa allt på auto, och bara ha kul. Men förr eller senare kommer du att vilja göra vissa saker. T.ex. att få en suddig bakgrund bakom huvudet när du tar någons porträtt, eller en helt skarp bild av något som rör sig fort, och kanske med en bakgrund som ser ut att susa förbi. Ett exempel är t.ex. djur som springer fort. Där vill man ju inte att ben och annat ska se suddigt ut. Man vill frysa ögonblicket. För att kunna göra det behöver man ofta ha koll på blandare, slutare och ljuskänslighet.

Attans, för långsam igen. Inkanyezi hann före. :)

Sarah!
0

#5 Tack :)

#6 Tack du med för hjälpen, tävlar ni elr? ;)

Så bländare finns i alla Canon objektiv, men dom e olika?

Mvh Sarah

Inkanyezi
1

Inte bara i alla Canon-objektiv, utan i objektiven till alla andra kameror också.

Bländaren är en ring med tunna lameller av metall, som kan slutas till ett litet hål eller öppnas upp så att bladen är helt gömda ute i kanten. Med bländaren kan man reglera hur mycket ljus som objektivet släpper in, genom att det kommer in mer ljus fortare när öppningen är stor. Om öppningen är liten behövs längre tid för att belysa sensorn så att det blir en bild.

Sarah!
0

Okej tack! :)

Mvh Sarah