nybörjare....
hej, hej jag fick en camera canon EO5 550D (tror det heter så) på min födelsedags present i december. det var bara en objektiv och en väska.
Tycker ni att det är en bra kamera för nybörjare, eller finns det någon bättre ? Ska jag köpa en till objektiv (zoomobjektiv) Kan ni ge någon tips på hur man kan göra fina och coola bilder på dem ??
Tack för allas tips och svar :)
550D är en ypperlig nybörjarkamera.
Skulle t.o.m vilja kalla den för medelanvändarkamera.
Ger otroligt fina bilder redan med kit-objektivet 18-55mm.
Gällandes objektiv så är det ju bara du som kan veta vad du behöver.
Men 50mm 1.8 är poppis och billigt. Runt 900-1000kr får man ge för det och det ger bra bilder.

Det är en bra kamera, och du kommer säkert att kunna ha mycket glädje av den under många år om du är försiktig med den och inte utsätter den för alltför hårda strapatser.
Om du ska skaffa ett objektiv till eller inte är nog något du inte ska fundera över ännu. Tids nog kommer du att märka om det är något som du saknar, och då kan du komma med mer specifika frågor kring vad du vill åstadkomma, men objektivet du har är antagligen en zoom som täcker det mesta som man behöver.
Så sätt igång och ta bilder med din kamera, och lär dig allting om den, tills du förstår vad du kanske skulle vilja utöka möjligheterna med. Ta gärna en fotokurs om du har tillfälle, det är en del saker som är knepigt att förstå, och det kan vara lättare att lära sig om du kan bolla dina frågor mot andra.
Jag tycker inte att det första du ska fundera över är om din utrustning är mindre bra. Den är mycket bättre än mycket som vi andra har börjat med, och den räcker absolut hela vägen. Fler objektiv behöver du inte om det inte är någonting speciellt som det du har inte klarar; i så fall får du ta reda på vad som saknas och hur det skulle kunna uppnås.
Lycka till!
Kan skriva under på att 550D är känslig för kyla iaf 
tack för alla tips och svar..
#3 vad kan hända med den ?? 
hur lägger man till foto för jag vill lägga upp lite för när jag trycker på välj fil så händer det inget … 
Min 550D gick sönder när jag fotade i -1 grader.
Det var Finder Assy som pajade…
jaha. men hur många grader måste det vara då ??
jag tror att det var den 12 februari jag ver med mamma och min lillesyster ute och fotade det var minusgrader och min gick ite sönder…. 
De andra har gett dig bra svar, vill bara tillägga att modellen heter Canon EOS 550d :)
haha den gjorde det visst haha 
Om jag minns rätt så är arbetstemperaturen i en 550D +5 - +40 grader C.
Givetvis bör man ju kunna fota vid -20 oxå men prestandan blir därefter.
Nu tror jag Woozy haft väldig otur, för visst håller den när det är minusgrader också. Vi har också en 550D i familjen och den har det inte varit några problem med när det varit kallt. Låt dig inte avskräckas av detta.
Det är absolut en jättebra kamera! Objektivet kan vara lite begränsande i vissa lägen men man kommer ändå långt med paketet som det är. Fler objektiv kan man köpa till för att få andra bildmöjligheter. Om man är beredd att satsa lite mer pengar i hobbyn.
Det som alltid är den mest begränsande faktorn för nybörjare vad gäller foto med systemkamera är de egna kunskaperna, inte kameran. För att få ut allt ur en systemkamera krävs ganska mycket kunskap om ljusmätning, fokusering och filformat, skärpning mm, för att inte tala om det allra mest grundläggande, att förstå sig på exponering, d.v.s. att förstå sig på hur bländare, slutartid och iso fungerar ihop och hur varje sak påverkar bilen. Det är enda vägen till att ta bättre och coolare bilder, åtminstone rent tekniskt. Ur ett mer artistiskt perspektiv, tänk på hur olika brännvidder ger olika resultat från vidvinkligt till tele, tänk på vad bilden ska förmedla, försök komponera bilden på ett bra sätt (läs gärna på om bildkomposition) och var framme vid kameran vid rätt tillfälle. För en underbar solnedgångsbild behöver man en underbar solnedgång. Det låter uppenbart men få nybörjare tänker på hur viktigt det är med ett snyggt ljus för att ge attraktiva bilder.
Sätt igång och fotogradera bara, och vid sidan om, läs kameramanualen och låna en bok om digital fotografering och bildkomposition. När du känner att du lärt dig allt om din kamera, vet exakt vad i utrustningen som begränsar dig, då kan du fundera på en uppgradering.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag säger inte att ALLA EOS550D går sönder av kyla.
Enligt Canon support så händer det här, men inte speciellt ofta. Så visst hade jag otur.
Tycker denna kamera ger outstanding bilder med kit 18-55, men å andra sidan så har jag inte så mkt att jämföra med förutom bilder på nätet och i tester.
Något som är mycket positivt med 550D är att den har ett mycket bra tonomfång, den slår både 7D och 5D MKII på fingrarna. Detta är en bra kamera att utvecklas med.
Jag har ju en Pentax K-5 nu med kit 18-55mm.
Måste säga att jag tycker 550D levererar finare bilder med kit 18-55mm.
det var såååååå fint väder idag nästan 20 graden, och på kvellen var vi ute, jag gjorde massor av kort på min katt när den hoppar omkring men det tar så lång tid för den att ladda, och det går typ inte igår väntade jag faktist en timma… men sen blev jag arg och stängde av allt…… 
#10 mm, min går inte hlr sönder när det är kalt….
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Är det batteriet som tar lång tid att ladda så du drog ur sladden till laddaren, eller hur menar du?
jag hade redan alla kort på darorn sen trykte jag på välj fil här nere… så kom alla mina kotr upp sen tryckte jag på en och tryckte på ladda up. men det tog så lång tid att jag stängde av asså rutan "ifokus" vattar du ??

#17 När du ska ladda upp en bild till nätet, oavsett om det är iFokus eller någon annanstans, måste du för det mesta se till att den är tillräckligt liten, för att det ska fungera.
Här på iFokus finns det flera slags begränsningar. Man kan bara lägga upp en bild i taget, och filen får inte vara större än 10MB. Om man laddar upp en så stor bild kommer servern på iFokus att krympa den automatiskt till ett format som är avsevärt mindre. Det tar ändå en halv evighet att ladda upp en så stor fil, eftersom din hastighet vid uppladdning är mycket mindre än hastigheten som du kan hämta filer på nätet.
Om din fil är mindre än 2MB kommer iFokus inte att krympa den. Det tar ändå lång tid att ladda upp en så stor fil, men det går utan några större problem. Jag gör det emellanåt.
Om du vill att det ska gå riktigt fort att ladda upp, kan du göra bilden mindre, så att den tar mindre plats och fortare kan slinka genom nätet från din dator till servern. Det går att spara bilder så att de får ett format som är väldigt mycket mindre. Hur mycket beror dels på vad bilden innehåller, dels på hur stor, dvs hur många pixlar, den är, och dels på vilken kvalité du väljer för att spara bilden.
Om du laddar upp en bild som kommer direkt från din kamera tar det mycket lång tid, eftersom den kan var sådär en fem megabyte. Det är sällan idé att ladda upp en bild i det formatet. Bättre att använda ett bra bildbehandlingsprogram och skapa en mindre kopia, som inte tar större plats än 2MB. Våra bildskärmar kan för det mesta inte visa större format än 2 megapixel ungefär, men det kan vara smartare att begränsa storleken till omkring en megapixel, säg att man gör bilden i format 1024x768 pixlar eller däromkring.
jaha. jag försöke igen då

Jo, det går om den är över 2 men under 10 MB. bara det att då krymps den av ett skript i servern, så att bilden inte kommer in i samma Upplösning som den du laddar upp. Den blir mindre när den visas i forumet.
oo jag lyckades, haha ser ni bilden ???
Jepp den syns. Men jag rekommenderar att varje gång du vill ladda upp en bild på nätet först sparar en kopia av bilden som du sen förminskar (förminska aldrig originalet!), och ladda sen upp den förminskade versionen. Lagom storlek är t.ex. 800 eller 1024 pixlar på bredden. Då blir bilden bara några hundra kb och går väldigt snabbt att ladda upp.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#23 jag ska komma ihåg det !!