Kameraväska.
Jag är nu ute efter en ny kameraväska då den jag har är för liten. Jag har ingen aning om vilket märke jag ska ha eller något sånt, eller jo jag har bestämt mig för att jag vill ha en ryggsäck. Det gör inget om där är mer plats än vad jag behöver just nu. Har tittat lite på Lowepros väskor. Någon som har något förslag om vilken väska jag ska köpa?
Jag har canon eos500d med 18-55mm, ett 55-250mm objektiv, en fisch-eye lins, några filter och lite annat smått och en reflexskärm 56cm(tror jag).
Hoppas ni har några tips :)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Själv köpte jag denna på tradera (finns många anonnser med lika väska och från olika fösäljare, sök på kameraväska bara) och jag är helt nöjd! Visst utrålar den väll kanske inte kvalité i högsta grad, men den är ordentligt vadderad, den är robust och skön att bära på och har lite olika fack och givetvis att man kan flytta om på ordningen inuti väskan (kardborrar), och den var helt klart värd de 450 kr (inkl frakt) jag gav för den! Håller du lite utkik på auktionerna så kan vissa gå för bara 250-350 kr eller så med om du har tur :)
Tycker det är praktiskt att kunna ha kameran i ett fack, samt lite annat (t.ex fika eller kamerautrustning som kanske tar lite mer plats) undertill. Har sett många väskor med plats för kameran i det undre facket, men jag letade efter en med kameran högt upp. Just för att förhindra att om man råkar släppa väskan lite snabbt så är inte kameran längst ner. Om jag åker skidor t.ex så är den mer skyddad högst upp och skulle man ha en vattenflaska som börjar läcka så är den redan längst ner =)
Hakuna matata!
Ja jag har också tittat lite snabbt på den Men har varit lite osäker på storleken och hur den sitter på ryggen. Men då ska jag nog titta lite närmre på den
Är det möjlig att dela den? Det ser nästan så ut liksom
Tack för svaret :)
Är det någon som har erfarenhet av någon av Lowepro's väskor?
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
#2 Storleken är absolut mer än vad som behövs. Jag har kameran, två objektiv, extern blixt, lite olika finter, motljusskydd + alla kablar till batteriladdare osv i den övre delen. På sidan sätter jag dessutom dit min lilla sittpall och på andra sidan kan man ju då ha stativet t.ex.
Jag vet inte vad du menar med om det går att dela den, men det är en dragkedja på "mitten" av ryggsäcken som öppnar upp den undre delen, den går dock inte att ta bort helt.
Den sitter bra då det både finns spännen att sätta ihop framför bröstet och det går dessutom att reglera vid nacken hur tätt eller uthängande man vill att väska ska sitta. Ryggen är ordentligt vadderad så man känner inte av objektiven eller så.
Hakuna matata!
Okej. Nä, jag formulera nog frågan lite fel :P Men jag fick svaret av dig endå :P haha. Framifrån ser det ut som 2 väskor tycker jag , det var de jag menade :P
Får tänka igenom det och leta vidare, men den låter bra :P Tack än en gång :)
/ J
Annars har LowePro Flipside, dem väskorna verkar riktigt bra. =)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
väldigt många gillar LowePro Slingshot. Den är smidig på det sättet att det bara är att dra fram den på "magen" utan att man behöver dra av sig den och man kan även använda den som ett stöd när man ska fotografera.
Har haft den hemma själv och testat, personligen tyckte jag att det blev för klumpigt. Men jag tror att det handlar om att vänja sig vid det. Hade jag haft dom pengarna just då så hade jag köpt den eftersom att jag fick rabatt.
ville tipsa den ändå då den är väldigt rymlig och smart.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#6 Okej. Ja jag tittade på den när jag var i en affär men jag tyckte det verkade lite klumpigt så som du säger. Det kändes inte helt rätt när jag testade den heller.
Men tack för tipset :)
/ J
Hur stor ryggsäck vill du ha?
Sitter själv och kikar på just ryggsäckar. Har redan en tamrac axelväska, stor, där mycket får plats, men den är tung och lite klumpig, plus en mindre där man får plats med kamera med ett objektiv + ett till. Den använder jag som handväska. Då har jag alltid kameran med mig!
Kikade lite på Adventure Icebreaker. Den verkar bra. Vattentålig mot regn, har skydd för både regn och värme/kyla. Andas i materialet, stabil osv. Får plats med laptop utöver utrustningen. Finns i flera storlekar, jag tänkte satsa på large isåfall. Kostar en 1600kr ungefär.
Kolla på cyberphoto och sök på namnet så får du upp den. Fick inte till nån länk..
De har massa ryggsäckar som de har skrivit om dessutom.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#8 Jag har för tillfället kamerahus, 2objektiv ( ett 18-55 och ett 55-250mm.) 1 fisheyelins, några filter och rengöringssaker. Jag skulle vilja ha så att jag får plats med ytterligare lite till om man säger så, då jag är en impulsköpare :P haha. Jag har en liten axelväska nu som där bara får plats huset+18-55objektivet.
Jag vet inte alls hur många liter jag ska satsa på eller så. Vill ju inte lägga ner en massa pengar och sedan behöva byta inom 1 år eller så igen. En del av LowePros ryggsäckar är också vattentäta och dom flesta har också regnskydd :P Men jag ska helt klart kika in på cyberphoto och kolla den du säger :)
(Det ska ju inte vara en klump på ryggen heller.)
/ J
Jag kör med en slingshot och en flipside ryggsäck och alternerar mellan.. nackdelen med ryggsäcken just är att det blir väldigt, väääldigt tungt och bära den en hel dag om man har den fullproppad. Så länge man inte kan vara med nån annan som kan tänka sig och bära ibland.
Gillar slingshot mer, den har jag till och med på mig när jag åker skidor, men får ändå plats med kamera + 2 objektiv och filter och lite småsaker :) Utan att det blir för mycket och för tungt och det går snabbare och få upp kameran ur denna än ur ryggsäcken.
Har en Nova 190 AW också från Lowepro, axelremsväska jag har i bilen och sen packar över det jag behöver i slingshoten :)
Jag köpte en Flipside 400AW för inte så länge sedan.
Har hånats för den för att den skulle vara en tjejväska men jag har hitintills lyckats klämma in två kamerahus - proffskameror = stora hus - tre linser (70-200, fisheye och 135mm) samt videokameran (med tillhörande kablage) som inte heller är direkt liten i storlek på en och samma gång utan att överanstränga dragkedjan.
Jag tycker dock man ofta glömmer bort att det vid inköp av väska är lika lätt att överköpa sig som att underköpa sig storleksmässigt. En för stor och tom väska är minst lika krångligt som en som är för liten.
Kläm och känn och be om en demonstration i butiken är mitt råd!

#1 Hur är kvalitén på den väskan?
#10 Okej, jag gillar inte riktigt slingshotväskan. Testade i affären en gång och det känndes inte riktigt rätt då. Funderar också på att, senare, skaffa en mindre väska som man bara kan slänga på armen om man vill. Rekomenderar du då den Nova 190 AW?
#11 Oj, om du får plats med så mycket i den så måste den ju vara tålig:P Hur är väskan/märket i övrigt.? Är det "bökigt" att ha med den att göra?
/ J
#13 LowPros väskor är några av de bästa på marknaden.
Enda nackdelen med min modell är att det är lite trixigt att få saker på plats i de nedre facken då väskan öppnas från insidan vilket samtidigt säkrar alla saker om man råkar glömma stänga väskan ordentligt.
#14 Okej. Ja jag tycker egentligen det är jättesmart att ha det på de viset för den är ju lite "inbrottsäker" på det sättet.
Jag tror nog jag ska satsa på en LowePro väska :P
/ J
#13 jag får plats med hela min nuvarande utrustning i Nova 190 AW, den är ganska stor men inte otymplig på något sätt.
har kamerahus+batteripack, ljusstarkt normalzoom och ett macro objektiv, extern blixt, fyrkantiga filter, vanliga filter, en liten reflexskärm och lite extra batterier, minneskort osv. nerpackat för jämnan om det blir brottom iväg på något fotojobb. Kommer utan tvekan få ner ett telezoom när jag köper det (Nästa vecka, omg!!), men då kommer också väskan bli en hel del tyngre :)
Rekommenderar den farmt. den har varit värda varje krona :)
#16 Okejj, ja då ska jag titta på det också :) Men som sagt lite senare, det har blivit lite mycket impulsköp nu den senaste tiden. haha :P
Tack så mycket för svaren:)
/ J

Alla har ju lite olika åsikter om vad som är bra och dåligt, men min tanke är så här:
Jag vill inte ha ryggsäck. Det är ett fasligt projekt att få på och av vid ett eventuellt objektivbyte eller liknande. Av, öppna, byta, stänga, kränga på igen o.s.v. Definitivt inget jag tänker hålla på med igen.
Idealväskan är för mig smal, djup och platt. Och diskret. Den ska helst få plats med kamera och tele med objektivet nedåt. Och det ska vara en axelremsväska, som inte är beroende av vänster eller höger sida. En sådan behöver jag inte inte ta av för att byta objektiv. Hitintills har jag inte hittat någon sådan väska. Jag vet att ThinkTank har en, men den är lite väl dyr.
Den jag har nu är någon kinatillverkad billig sak. Får bara plats med två objektiv, och lite krafs, typ blixt m.m. Inte telezoomen, dock. Så ska jag iväg får jag ta telezoomen på kameran, och kameran i rem, samt väskan på axeln. Det funkar trots allt rätt OK. Bestämmer jag mig för att bara ta två objektiv, typ normalzoom och telezoom, så går det att klämma ner telezoomen ensam.
Tänk lite på det där med diskret. Står det Canon eller Nikon med stora bokstäver på väskan, så vet varenda människa inom synhåll att du har kamerasaker med dig. Det gör en del vanligt folk nervösa, och tjuvar ser en chans. Kan vara värt att tänka på. Går man runt med kamera och stort tele, så har det iofs ingen betydelse. Man är sänkt och stämplad i alla fall…. :D
Ja köpte åxå en ryggsäck (samma som #1) på Tradera: 180+frakt 129 = 309 kr. De har en & annan auktion som börjar på 1 kr. Har man tur kan man får den till bra pris :-)
http://www.tradera.com/foto-kameror-optik-14?ftgnr=2807447&sort=128
http://www.tradera.com/ny-kamera-vaska-for-nikon-kameror-rek-799kr-auktion_301771_151822224
---
Xpl på en annan mindre axelväska:
http://www.tradera.com/fancier-axelvaska-auktion_301771_146869422
/L

#18 Om man måste ta av ryggsäcken för att komma åt grejerna kan det så klart bli besvärligt, men det finns faktiskt ganska smarta lösningar där man dels inte behöver ta av ryggsäcken, dels kan öppna den på ett bättre sätt. Jag har inte en sån själv, men en bekant har en ryggsäck som kan svängas om så att man får den frampå, och så fäller man hela ryggsäcken framåt och öppnar den emot sig och kan komma åt innehållet. Där ligger prylarna i sina egna fack, och det är väldigt enkelt att skifta objektiv eller plocka med andra saker och fortsätta fotografera med ryggsäcken öppen och hängande frampå, eller dra ihop den och svänga tillbaka den på ryggen.

Vissa av oss har redan en airbagliknande utväxt på framsidan. Inte säker på att det hade funkat på mig. ;)
Något att tänka på är att om man har kännsliga axlar/nacke (för spänningshuvudverk) så bör man välja en väska med två axelremmar (alltså inte slingshot eller liknande). Det är verkligen praktiskt, men jag skulle aldrig kunna ha det av ovan nämnt själ tyvärr.
Ska man dessutom ha lite tyngre utrustning och är kännslig så är även höftrem nästan ett måste för en hel dag.
Hakuna matata!
Numera finns det ju väskor som ser ut som sånna där tantsläp också :-)
Liten resveska som man drar efter sig menar jag, typ. Behöver man inte bära sin utrustning utan ska vara still på samma ställe men ändå har en bit dit kan det ju vara värt och kika på också!
Okej.. förutsatt att man inte ska ett par kilometer in i skogen då kan en dragväska kanske vara opraktisk :)

Väska typ tantsläp hade jag redan på sextiotalet när jag var tvungen att dra på en Broncolor med ackumulator som vägde bly. Då var kameran bland det lättare i utrustningen.Men det hade fördelen att det var lätt att ställa upp blixtarna, eftersom kärran hade utdragbart stativ för ett blixthuvud.
Numera drar jag emellanåt med mig kameran i "dramaten", men för det mesta när jag går ut för att fotografera, tar jag inte med mig mer än det jag vet att jag kommer att använda. Grejerna ligger alltså nerpackade hemma och jag tar med mig ett par objektiv, stativ och bönpåsar och kameran. Den mest flexibla väskan jag har för att ta med grejer ut är en liten ryggsäck från Canon som jag har haft i väldigt många år.
Men jag funderar allvarligt på att fixa till en ryggsäck själv, med fack av skumplast med slutna celler, sån som man har i liggunderlag. Det skulle kunna fixa det jag saknar med ryggsäcken som jag har, där jag inte har ett bekvämt sätt att få med mig det mellanstora stativet.

Ett tips som egentligen inte är väskrelaterat är Black Rapids kamerarem.
Jag köpte den trots att jag tyckte den var orimligt dyr, men måste säga att den är rent ut sagt kusligt bra. I kombination med väskan jag nämner tidigare, så är det busenkelt att knalla omkring med kameran och ett par stora objektiv.
Har faktiskt inte tänkt på det #18 skriver om stora märken på väskorna och så..
Just nu lutar det åt en av LowePros väskor faktiskt tycker dom verkar mycket bra och tåliga :P Vet inte om jag ska försöka hitta en som jag kan trycka ner datorn i också , har inte helt bestämt mig , haha :)
Men tack så mycket för alla svaren och tipsen ! :)
/ J