Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 957 ggr
karucellen
0

Hur ska jag göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är nu desperat efter hjälp…

Har APU i skolan nu och ett av uppdragen jag fått är att ta bilder till tidnings rubriker.

Tog bilder igår som blev total skit men eftersom mitt tålamod är lika dåligt så blev det inget mer med det.

Så nu tänkte jag fråga er om hjälp..

Bifogar en bild som jag tog igår, och som ni ser är det inte ett enda rätt med den.

Rubriken till bilden ska vara " Ingen mobil i Domkyrkan"

Och på bilden ska då En person, en mobiltelefon och domkyrkan vara med.

Men hur ska jag nu göra för att behålla kyrkan som den är och samtidigt kunna ljusa upp min modell?

MVH

Inkanyezi
2

Det kan vara enklast att använda blixten för att ljusa upp modellen om du vill ta i den vinkeln.

Antagligen måste du då välja lågt ISO för att kunna ta med tillräckligt lång slutartid för blixten och inte överexponera kyrkan. Om du har ett gråfilter kan det hjälpa. Du kan också behöva justera blixtstyrkan för att få rätt balans mellan personen i förgrunden med kyrktornet i bakgrunden.

Antagligen synkar blixten vid 1/200 sekund, och det kan funka med f/11 och ISO 100 om kyrkan är solbelyst och personen i skugga.

JazzBass
1

Visst är det nåt som är rätt med den där bilden. Intressant perspektiv och hyfsat bra exponering på kyrkan. Åtminstone sett till ljusheten.

Det uppenbara felet, att personen i förgrunden är alltför mörk, hade kunnat åtgärdas genom att använda blixt.

Bilden är för övrigt tagen med både f/22, som ger långt skärpedjup men väldigt lite ljusinsläpp, och 1/1000s slutartid. Hittade inte nån info om isotalet men det måste ha blivit väldigt högt vilket ger mycket brus.

Sunny 16 regeln säger att vid vackert väder och dagsljus ger 1/125 och f/16 bra exponering då isotalet är 100. Då du nu använt tre steg kortare slutartid och ett steg mindre bländare så gissar jag att iso ligger på ca 4 steg över iso 100, alltså iso 1600.

Genom att skruva ner iso till 200 och slutartiden till typ 1/125s så hade du kunnat köra blixt på (helst lite från sidan) utan problem, och fått en bra exponering av personen. Skärpan blir kanske inte jättebra på f/22, men om bara f/22 ger dig rätt skärpedjup är det väl bara att acceptera det. Katastrof blir det i alla fall inte, det är nog värre att fota på jättehögt iso och ändå få en underexponerad bild än en liten skärpeförlust.

Nu i efterhand kan du försöka ljusa upp personen på bild i nåt lämpligt bearbetningsprogram, men räkna på att det blir ännu brusigare om du gör det.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

karucellen
0

Detta är väl det närmsta jag kommit ett bra resultat.

Men eftersom att det var mitt enda tillfälle att fotogrfera undrar jag mer om jag kan göra något nu i efterhand, eftersom att jag inte kommer kunna ge mig ut igen.

MonisN
0

Man kan också ställa sig på en annan sida av kyrkan för att ljuset ska falla mer på personen. Visserligen får du en annan bild på kyrkan, men så länge kyrkan är med så kanske det inte spelar någon roll. Ett annat knep är att använda en reflexskärm, och har du inte en sådan kan du ta vanlig folie eller ett vitt papper.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Inkanyezi
1

Om du delar upp bilden på två lager och bara ljusar upp personen med mobilen så löser det sig. Du behöver ju inte ljusa upp kyrkan för att ljusa upp en så väl isolerad form.

Deklol
0

Att ta bilder på domkyrkan och försöka få med detaljer i både ljusa och mörka parti när solen skiner är inte lätt, been there done that. Att dessutom blanda in en person gör att det blir ännu svårare att få en jämn exponering. Förslaget är att som tidigare nämnt använda artificiellt ljus (blixt t ex).

Jag gjorde ett snabbt försök, och visst går det att ljusa upp den en aning, men brus är ganska oundvikligt om du vill ha skärpan kvar.

(sen tyckte jag också att det hade varit roligare om personen med mobilen så sur ut. Får lite känslan av att hon blivit utslängd p g a sitt mobilande :) )

Om du har något emot att jag postar bilden så säg till, så plockar jag bort den direkt.