Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1131 ggr
Twinlight
0

Canon EOS 450D

Då har Canon släppt 450D :) Tycker inte att det ser ut att vara någon större skillnad mellan 450D och 400D.. :P

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_450D/index.asp

pellepiano
0

Digic III, 12 mp , lite större display och liveview, spotmätning, 14-bit RAW är väl inte så lite.

Martin
0

Har inte satt mig in helt i den, men tycker helt klart den ser ut att vara intressant. Även intressantare än 400d:n.

mvh Martin

ElinH
0

Tycker att det verkar vara en bra kamera!

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Flodins
0

Jag har en 400D och jag tkr de är faktiskt lite skillnad mellan 400 och 450 (=

Ellsa
0

Den verkar bra! =)

lolaisdenied
0

tycker greppet ser ut att vara lite bekvämare på 450 än 400.. men så kanske det inte är:P

Vemsan
0
Ciindra
0

OHhh :D

Sarah!
0

Canon 1100D är väl bättre än 400D va? Hoppas att det är ok att jag frågar…

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

Inkanyezi
2

Det är okej att du frågar, men svaret är inte så enkelt som "bättre" eller "sämre". Kamerorna är olika, och de är olika på flera sätt. En del av olikheterna hänger ihop med att det är olika generationer av kameror, och 1100D är en nyare kamera med lite bättre sensor. Skillnaden är inte stor, men Canon har lagt in möjlighet att förstärka signalen mer, så att man kan ställa in högre ISO-tal i 1100D,

Det grundläggande hos de två kameror som har nämnts i den här tråden och 1100D är ändå rätt lika mellan dem, så det är inte fel att säga att 1100D är "bättre", men den ganska lilla skillnaden lär inte synas på bilderna.

1100D har också en del nya funktioner som inte finns på 400D, som direktvisning och video.

denstore
0

Jag skulle vilja påstå att det inte är mycket 400D:n har att komma med mot en 1100D. Det är ett par generationer mellan dem, sådet är ju inte så konstigt.

Inkanyezi
1

#11 Ibland känner jag att det skulle lätta att bara vara en sur gubbe, som vi ibland har sett här på forumet, men jag håller i mig lite grann. Jag försöker vara lite mer artikulerad i mina bedömningar av olika saker och i mina svar.

Esakt vad menar du med att "400D:n har att komma med mot en 1100D". Det är ju ett väldigt svepande omdöme utan något sakligt innehåll.

denstore
0

Tja, den har ju live view, större skärm, större sökare, högre Upplösning, snabbare autofokus, bättre ljuskänslighet och mindre brus, klarar att filma, t.o.m. i HD (720), större batterikapacitet och väger mindre.

400D har en liten aning bättre färgdjup, 22,1 mot 21,9, och är mindre, vilket jag inte ser som någon större fördel, då redan 1100:an är ganska liten. T.o.m. min fru tycker den är lite väl liten att hålla i.

Inkanyezi
1

Jag tror att du fick med det mesta där. En liten invändning har jag; det är i stort sett samma dynamiska omfång på sensorerna, även om den som sitter i 1100 är lite nyare. Den har inte större ljuskänslighet, men det går att förstärka signalen mer i kameran, så att man kan ställa "ISO" högre. Det betyder, tekniskt sett, inte att känsligheten är högre, bara att man kan ställa in högre exponeringsindex. I och för sig finns en liten skillnad i känslighet, men den är marginell, vilket man ganska tydligt kan se på kurvorna i DxO:s mätningar.

Men det är ett ganska stort problem när man kommer in på sådant finlir med siffror, och det gäller i synnerhet om man ska förklara dem för någon som inte är tekniskt insatt. De säger egentligen väldigt lite för den som inte har väldigt stor erfarenhet. Frågan är ju snarare om det har någon betydelse eller inte.

Så det handlar alltså, precis som tidigare nämnt, om två kameror, där den ena är av en äldre generation, med mindre bildskärm, lite äldre sensor, något annorlunda specifikationer, utan direktvisning och utan video, medan den nyare har möjlighet att ställa upp ISO lite högre, direktvisning, större bildskärm och möjlighet att ta video.

Helst bör man kanske undvika att alls nämna de otroligt små skillnaderna som kan mätas upp i sensorernas egenskaper. Att det gär att ställa in högre ISO i den ena kameran är tydligt, men de otroligt små skillnaderna i färgdjup och dynamiskt omfång är knappast relevanta.

Hur kameran ligger i händerna beror kanske lite grann på vems händer?

denstore
0

Jo, fast frun har rätt nätta händer, och jag rätt stora blad. Båda tycker nog att 1100:an är lite svår att få grepp på med större objektiv. Att sätta stora, tunga telen för handhållet på 1100:an är ingen vinnare. Men istället föredrar jag den som social-kamera, kombinerat med någon fast glugg, typ 50/1.4 eller 85/1.8.

Sarah!
0

Okej Tack så jättemkt båda två! :) Har undrat det länge… :)

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida