Hur fota närbild?
Håller just på att leka lite med min nya kamera för att lära mig hur den funkar. Den är en Nikon coolpix s3300 och antagligen inte mycket att ha i fotokretsar men den duger mer än väl åt mig som är nybörjare när det gäller att fota i mer än autoläge
.
Det jag undrar är vad man ska tänka på när man fotar i makroläge? Ska man vara en bit ifrån motivet och zooma in så det blir nära eller ska man hålla kameran så nära som möjligt? Har provat att fota lite snödroppar i rabatten här hemma, på båda sätten, men bilden blir lika oskarp vilket som. Vad gör jag för fel?
Försökte även att fota sonen på innebandyträningen (inte i makro då så klart
) men det blir också väldigt oskarpt. Vare sig jag använder sportläge eller auto. Några tips där?

Med en kompaktkamera kan man glömma innebandy. Det går inte att få skarpa bilder inne av sånt som rör sig fort, annat än med blixt, men man får ändå inte motivet så som det var när man tryckte på knappen, eftersom bilden tas först en stund senare. Att försöka fotografera innebandy med kompaktkamera är nog väldigt frustrerande.
Makro, med den lilla blomman som symbol, gör det möjligt för kameran att ställa in på mycket nära håll när den står i det mest vidvinkliga läget. Om man alltså vill krypa riktigt nära så att kameran inte alls visar grön signal för skärpa, kan man genom att ställa den på makro få den att fokusera på mycket närmre håll, men bara när det är utzoomat helt, alltså mest vidvinkligt.
Ofta kan man i stället zooma, så att man får smalare bildvinkel. Det gäller när man tar porträtt till exempel, men det kanske inte räcker för att få en fjäril att täcka tillräckligt mycket av bilden. Så det är två olika sorters närbilder det handlar om och olika sätt att förhålla sig till motivet. Det går inte att zooma in någonting i makroläget, så fort man zoomar in försvinner möjligheten att komma riktigt nära.
Tack för svaret.
Alltså, har jag fattat det rätt?, jag ska ha zoomen så långt ut det går och sen flytta mig själv, och kameran då förstås, så nära som möjligt när det gäller makro?
Alternativt att köra utan makro men zooma in så mycket som möjligt?
Synd på innebandybilderna då, men det får bli någon gång i framtiden, när jag lärt mig tillräckligt mycket för att det ska ha något värde för mig att köpa en mer avancerad kamera.
Att fota sport inomhus är svårt även för mig som släpar omkring på proffsutrustning så det är inte särskilt rekommenderat med en kompaktkamera.
Däremot ska du inte förminska dina fotomöjligheter "bara" för att du har en kompaktkamera. Foto handlar så mycket mer än tekniska termer och funktionaliteter och även om du troligen inte kan fånga häftiga actionbilder i full skärpa så finns det offantligt många andra möjligheter till ögonblicksbilder även med en liten kamera.
En av världens absolut främsta sportfotografer har tagit några av sina mest kända bilder med en Coolpix (visserligen i långsammare sport än långsamt) då det där och då var enda möjligheten för honom att komma nära objektet i den vinkel han ville fånga.
Själv är jag en av norra europas mest aktiva hästsportfotografer och har alltid med mig en kompaktkamera för att fånga ögonblick och saker som annars inte hade varit möjliga.
Som slutparantes kan jag även tillägga att jag inte någon annanstans än på svenska fotoforum - t.ex här och tidigare på fotosidan - ser så mycket tekniktugg och besatthet vad gäller teknik, megapixlar etc.
Snöar man in för mycket på det tekniska kommer man ju aldrig ut och fotar på riktigt och lär sig något