Foto iFokus

Foto

Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 2618 ggr
JazzBass
1

Utmaningen - omgång 14

Denna omgång kör vi på temat MAT (edit: nytt tema - KÄNSLA). Tolka hur ni vill. Det finns mycket tips om matfotografering på nätet om man söker på food photography, men det behöver inte vara just såna bilder förstås.

Reglerna:

• En bild per person
  • Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startar dragaren kommenteringen. Alla deltagare ger då en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut och max 3p till en och samma bild).
  • Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng.

Vi kör på en lite längre tid den här gången, en dryg vecka. Så din bild ska vara uppladdad här i tråden senast kl 10.00 lördagen den 10.3, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter det antalet uppåtts.

Lycka till!

EDIT 1.3.2012: Nytt tema.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
1

Det här temat var inte visst så populärt Jag tog några bilder själv men de blev inte så bra. Så vi provar nåt annat tema istället. Vad föreslår ni?

felixhaljeskog
1

Kommer inte på något just nu men ska tänka på det ! :)

Niini
1

Verkligen svårt att fotografera mat. Försökte mig på en mumsig blåbärspaj, men den såg inte speciellt god ut på bild.. Obestämd

Vårkänslor?

JazzBass
1

#3 - Det var liksom det jag menade med den här utmaningen, det är inte så lätt så man måste försöka tänka till lite extra. Glad Men jag tror ändå vi byter tema bara vi nu kommer på nåt smart.

Awit
3

Tycker vårkänslor verkar bra, eller iaf näst-nästa utmaningen (utmaningen efter nästa..) då våren har kommit "på riktigt" i större delen av landet. ^^

MissInAction
0

Haha ja, här i Uppsala, och det är ändå inte ens i mitten av landet, är det fortfarande alltför mycket snö kvar för att det ska kallas vår Flört

I dag när jag var ute och promenerade så tänkte jag på om man kan ha ett tema som heter "hur". Det är ju ett användbart ord, menar jag, men frågan är om det är tillräckligt enkelt att koppla till motiv och rubriker? Obestämd

Jag ville fotografera mat men det såg inte särskilt gott ut här heller, haha!

Ett annat förslag jag har är "uppför", som i riktningen.. uppför en backe, inte att uppföra sig. Kanske bättre att döpa det till "uppåt" då.

Eller "kall".

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

felixhaljeskog
0

Tycker "hur" va bra :)

JazzBass
1

"Hur" kanske blir för svårt och abstrakt att tolka. Jag vill gärna ha ett tema som lockar till sig ett flertal bidrag och jag tror inte "hur" skulle göra det, tyvärr. Men kanske nästa gång om fler insisterar på det. Glad

Jag tror vi ska köra på temat KÄNSLA. Fritt fram att välja vilken känsla man satsar på. Man kan låta känslan man syftar på framgå ur bildtiteln, men man kan också välja att inte säga nåt och se vad de övriga deltagarna upplever för känsla i bilden.

Tiden för det nya temat startar nu, och bilden ska vara uppladdad senast kl 10.00 lördagen den 10.3. Samma regler som i ursprungsinlägget gäller förstås.

Lycka till!

Moalinn
0

ja, men detta va ju nödvändigt. tog en bra bild för detta temat i söndags, morr.. alltså måste jag ut och fotografera i helgen! Skrattande

Skrev för att jag ska komma ihåg,

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

Puff! Jag ska försöka få upp en bild också, men min kamera och mina objektiv är inne på sjukhus efter att kameraväskan föll i golvet förra helgen… Få se om jag hittar nån bra bild att använda.

Niini
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man ska gå på känsla för att hitta rätt..

Toltaren
1

Kärlek, denna oerhört starka känsla…

JazzBass
0

Att spela med känsla.

JazzBass
1

Bäst att förlänga till söndag kväll. Lite fler bidrag behövs! :-)

Emma-Salli
4

Naturligare känsla får man leta efter.

dermot
1

Känslan man får när man ser den här bilden. Glad

Edit: Hoppas det är godkändt att tolka så?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

JazzBass
0

Okej, här är deltagarna denna omgång:

#11 av Niini "Man ska gå på känsla för att hitta rätt.."

#12 av Toltaren "Kärlek, denna oerhört starka känsla…"

#13 av JazzBass "Att spela med känsla"

#15 av Emma-Salli "Naturligare känsla får man leta efter"

#16 av dermot "Känslan man får när man ser den här bilden"

Tid att kommentera fram till torsdag kväll 15.3 så får vi kanske igång en ny utmaning före helgen! Glad

Edit: Det är alltså 6p totalt att dela ut, max 3 till en och samma bild.

JazzBass
0

#11 Niini: Gillar den här situationsbilden som inte bara är talande utan även välkomponerad. Fint fotat! 1p

#12 Toltaren: Fin, naturlig bild med lite annorlunda men fungerande komposition. Stenen i nedre vänstra hörnet känns lite onödig, kunde kanske beskäras bort, samma sak med signaturen som jag tycker stör lite där mitt i bilden, men i övrigt riktigt bra! 1p

#13 JazzBass: Min bild som jag ser att jag lyckats ge lite konstiga färger….

#15 Emma-Salli: Jättesnyggt porträtt! Gillar tjejens ansiktsuttryck som passar väl med den lite mörka men riktigt snygga gråskalan. Man undrar vad hon tänker på. Det enda är att jag tycker hon är lite för centrerad på bilden, kunde beskäras i högerkanten. Ändå min solklara favorit i den här omgången, därför får den 3p

#16 dermot: Visst får man tolka så också! Grymt kul min hos hunden, rolig bild. :-) 1p

Moalinn
0

Vet att ni börjar ge poäng nu, men ni råkar inte kunna vänta tills ikväll? Har nämligen världens bästa idè och det känns roligare att utföra den om man får lite kritik (a)

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
1

Tja, jag har förlängt tiden redan en gång och redan kommenterat själv, så jag tror det får vara som det är nu. Vill inte dra ut på de här tävlingarna alltför mycket. Men fotografera gärna det du tänkt och lägg upp i en vanlig kritiktråd, eller i nästa utmaning! Glad

Niini
0

Toltaren "Kärlek, denna oerhört starka känsla…"
Mycket vackert foto, kan riktigt känna vad hästen känner. 2p

**JazzBass "Att spela med känsla"
**Speglingen på gitarren o lapman i bakgrunden stör mig lite, men annars en snygg bild ur annorlunda vinkel. 1p

**Emma-Salli "Naturligare känsla får man leta efter"
**Älskar spegligen i hennes ögon. Känner riktigt hur hon längtar efter något/någon :) 2p

**dermot "Känslan man får när man ser den här bilden"
**Ögonen skrämmer mig en aning. Anatr det är en ögonblicksbild(?!) Snyggt fångat! 1p

dermot
0

Hoppas jag gör rätt nu, hehe.. Tungan ute

#11 Niini "Man ska gå på känsla för att hitta rätt.."

Jag gillar hur den är komponerad och en väldigt fin bild i övrigt med fina färger och bra fokus. (Antar att du ville ha fokusen på muggarna?) 1p

#12 Toltaren "Kärlek, denna oerhört starka känsla…"

Den här bilden gillar jag skarpt! Perfekt fokus och hästens uttryck är verkligen kärlek! 2p

#13 Jazzbass "Att spela med känsla."

Fin komposition och kul vinkel! Gillar att du satte fokus 'längst bort'. 1p

#15 Emma-salli "Naturligare känsla får man leta efter."

Superfint foto och den passar jättebra i svart/vitt! Ljuset i ansiktet får bilden levande och ger en riktig sån där härlig naturkänsla! 2p

Jättefina foton alla!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Emma-Salli
0

Gillar hur bilden är komponerad och hur muggarna verkligen träder fram dock så säger bilden mig inte så mycket. 1p

#12 av Toltaren "Kärlek, denna oerhört starka känsla…"

Otroligt fin bild men bra komposition och den förmedlar en väldigt stark känsla. Gillar att hästen är fokuserad på tjejen som sitter brevid. Ett litet minus är att jag stör mig något på stenen i det nedersta vänstra hörnet. 2p

Kul och intressant vinkel vilket gör att ögonen dras till instrumentet även fast fokus sitter på ansiktet. Själv så hade jag nog satt fokus på instrumentet men det är kanske bara en smak sak. 2p

Känslan när man ser den här bilden är verkligen intressant. Jag blir nästan lite rädd men samtidigt så är det väldigt snyggt fångat. 1p

JazzBass
0

Puff! Saknar ännu poäng av Toltaren så kan jag summera ihop poängen.

Toltaren
0

Oj sorry! Här kommer de Glad

Fint samband med temat, tycker dock den brister lite foto-tekniskt, egentligen en ganska vanlig bild enligt mig. 1 p

Härlig vinkel, man ser verkligen känslan i bilden. Är lite tveksam till färgen dock. 2 p.

#15 av Emma-Salli "Naturligare känsla får man leta efter"

Jättefin bild, tycker dock inte om att modellen är centrerad, det gör bilden ganska platt och vardaglig. Dock älskar jag ljuset och texturen som blir i bakgrunden. 2 p.

Haha, vilken rolig bild! Fint fångat och snygg komposition, men tycker kanske inte riktigt den passar in på temat. 1 p

JazzBass
0

Yes, fint! Här är poängen:

Niini

4

Toltaren

7

JazzBass

6

Emma-Salli

9

dermot

4

Grattis Emma-Salli till en välförtjänt vinst! Skrattande Jämn och bra kvalitet i övrigt på bilderna tycker jag, fina bilder allihop. Glad

Till näst blir det nog temat "vår" då våren verkar vara fullt på väg nu!

MissInAction
1

Det är visserligen meteorologisk vår i Uppsala nu, men några blommor har jag inte sett och träden har inget grönt i sig ännu, knappt att gräset har blivit grönt. Och då är vi ändå bara i Svealand Flört

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Moalinn
0

Känns som att det fortfarande är lite tidigt för vår. Det har inte riktigt kommit till alla delar i landet ännu, nästa utmaning skulle kunna vara vår om vi har det om 2 veckor men nu känns fortfarande för tidigt. men det är ju vad jag tycker.

Här i västra götaland har vi massor med vår iallafall Cool

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

Jag är väl bara så glad att snön äntligen börjat smälta bort, bor ju i höjd med umeå vilket ju är ganska långt norrut. Tänkte att våren måste vara mycket längre kommen för de flesta andra av er. Inga blommor har visserligen ännu dykt upp men det finns ju annat också som indikerar att våren är på g. :-)

JazzBass
0

Men on vi nu skulle byta tema för omgång 15, vad föreslår ni?

Moalinn
0

men vår fungerar :)

Medarbetare på Djurfoto

dermot
0

#30 Påsk kanske? :)

// Anka

JazzBass
0

Det är väl ännu tre veckor till påsken? Tror vi kör på med "vår" nu i alla fall.

dermot
0

#33 Haha, jo det är sant.. Tänkte fel xP

// Anka

Awit
0

Vår skulle funka, dock är det ju snöigt och trist väder i stockholm så inga vårtecken här inte :(

JazzBass
1

Här uppe i norr smälter snön i hög fart. Det är också ett vårtecken. Vår kan också betyda andra saker förstås.

Ni har väl inte missat att nya utmaningen varit uppe ett tag redan?

Vi kan ju ta nåt temat "grönska" lite senare i vår, kanske i april nån gång, men nu tycker jag vi kör vidare på "vår" i alla fall.

Awit
0

Åh, okej det hade jag missat :D