Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1164 ggr
Ylva-Li
0

Skaffa photoshoplicense

När jag investera till mitt företag så kommer jag behöva photohoplicense. Men iom att jag kommer försöka införskaffa en laptop att visa bilder på under fotning så kommer jag behöva där också, vilket känns orimligt att lägga pengar på.
Så hur har ni gjort som har det upplägget? Funderar på photoshop hemma för större redigering, samt lightroom på laptop för mindre redigering på plats.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[PeterWem]
0

Skulle satsat på Gimp istället. Kostar inte ett öre och räcker för det mesta. Först vid retusch med flera lager och vid webbdesign som jag kan tycka att PS är mer behövligt.

Lightroom däremot är betydligt mer prisvärt.

Jag har för mig att man får installera PS på två av sina datorer.

Po A
0

Jag har min laptop med allt som rör mitt företag, den kopplar jag till min 27" skärm när jag ska bildbehandla bilderna. Då har jag allt sammlat på ett ställe istället för att fundera på om jag har sparat bilderna på båda datorerna, eller sparat ner dom till min laptop…

Ylva-Li
0

#2 Det är ju faktiskt också en tanke!
#1 Jag är så van vid photoshop, att det är det jag helst vill ha när jag arbetar. :) Jag retusherar lite, inte mycket, men lite t.ex tar bort blämmor etc på porträtt. Det går säkert att göra i lightroom, men jag vet inte, aldrig riktigt lyckats sätta mig in i det. Photoshop kan jag.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Po A
0

Ser man till arbetsflödet så går det fortare i Lightroom än PS. Jag kunde inte Lightroom när jag skaffa det men jag lärde mig det ganska kvickt. In med bilderna via CF kortet eller man kör tethering (kameran kopplad till datorn direkt) Bildbehandla första bilden och sedan kopiera sedan till alla dom andra…Jag jobba i PS innan men Lightroom har snabbat upp mitt arbetsflöde…..

Bildbehandlar man inte så mycket, fixar lite här och där då tycker jag att du får prova Lightroom. Det finns som 30 dagars test…

Jag var fast efter 5 dagar, nu kan jag inte jobba utan det :)

Ylva-Li
0

Sant. Ska testa igen. :) Har ju lite tid på mig innan jag ska bestämma mig iaf.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

denstore
0

Registrera dig på någon högskolekurs, så får du köpa en studentlicens hyfsat billigt, har jag för mig.

Ylva-Li
0

Mjo, fast nu har jag varken tid eller ork eller behov att sätta mig och studera. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

JazzBass
0

Lightroom & PS Elements kommer man långt med också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

denstore
0

#/ Fast vem har sagt att du ska studera. Det räcker med att du registrerar dig på kursen, och eventuellt betalar terminskostnaden. Sen är du berättigad att köpa studentlicenser.

[alezan]
0

#4 Att synka på det viset - om vi nu talar om batchkonvertering från RAW är lika lätt att göra i Bridge och Photoshop vilket Lightroom i sig stammar från och personligen anser jag att katalogiseringen i Lightroom är en klar försämring från Bridge men det var en parantes.

Men det finns en stor hake med batchhantering oavsett program och det är att det enbart är applicerbart med bilder med konstant ljussättning och kamerainställningar.

För egen del som fotar sport och måste konvertera bilder efter stundtals extremt olika ljusförhållanden redigerar jag allting mycket snabbare med Bridge och Photoshop än vad lightroom hitintills klarat av.

Trådskaparen - uppgraderingar och programvara kostar tyvärr skjortan men är väl värt pengarna. Men som JazzBass säger så kommer man faktiskt långt med Lightroom och PS Elements.

Dessutom finns det kraftfulla kompetenta program som inte är signerade Adobe som är fullt användbara. Vill man så går det att ställa om sig och arbeta med andra program.

Ylva-Li
0

#10 Ja absolut. :D 
Jag ska söka startaegetbidrag, och får skriva ner utrustning jag behöver. Så kan jag, så tar jag ju gärna photoshop som jag är van vid. Så på det sättet är inte pengarna det största bekymret. (Fast jag vill inte betala för 2 licenser.)
Men jag har ett tag på mig att göra klar min lista, så jag ska testa lightroom och se vad jag tycker. Har så otroligt svårt att lära mig nya program. Skäms Det tar mycket kraft.

#9 Vet inte om jag tycker det är en så jättebra lösning. Flört För min del känns det inte så smart, då jag har aktivitetsersättning pga funktionshinder så de kollar säkert också upp om jag faktiskt gör nåt eller inte. Och jag kan inte riskera att bli av med det just nu.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Inkanyezi
1

Licensen för en kopia av Photoshop medger att programmet installeras på två datorer under förutsättning att programmet inte används samtidigt på båda.

http://www.adobe.com/products/eulas/pdfs/gen_wwcombined_20091001_1604.pdf">

• 2.5 Portable or Home Computer Use. Subject to the important restrictions set forth in Section 2.6, the primary user of the Computer on which the Software is installed under Section 2.2 (“Primary User”) may install a second copy of the Software for his or her exclusive use on either a portable Computer or aComputer located at his or her home, provided that the Software on the portable or home Computer is not used at the same time as the Software on the primary Computer.

Du kan alltså lugnt ha programmet både på en stationär och en bärbar dator, och villkoret är att gu inte använder det på båda samtidigt.

Det här licensvillkoret tillåter till och med att om det är en licens på ett företag, kan den som vanligen använder programmet i företaget installera det och använda det hemma, under samma förutsättning. Det får inte användas samtidigt på båda datorerna; man får alltså inte ha två kopior igång samtidigt.

Ylva-Li
0

#12 Perfekt! Det lär jag ju inte behöva göra heller. :) Då behöver jag bara en kopia.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

Ni som har photoshop och köpt. vilken version har ni valt? Köpt cs5 (etc) och bara det, eller valt uppgradering?
cs6 kommer ju snart, och man kan ju inte sitta och köpa nytt program vart annat år. Så uppgraderingsplan kanske är värt det?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Inkanyezi
1

När du nämner det, så kan det vara värt att tänka på att programlicens inte är en investering, utan en löpande utgift. Man bokför den alltså som utgift precis som förbrukningsmaterial och hyra för lokal och annat som inte har bestående värde.

Om det är värt det eller inte hänger så klart på vilka intäkter det genererar, och där håller jag nog med #1 skrivet av PeterWem. Gimp är väl värt att lära sig och kan lätta utgifterna rätt mycket för ett nystartat företag. Om du tycker att du behöver katalogiseringen, finns andra mjukvaror än Photoshop som fungerar mycket bra. Lightroom är ett sådant program, och om det fyller alla behov utöver att göra rena manipuleringar, ser jag det som ett ekonomiskt mer försvarbart alternativ om man vill hålla en lite lägre budget.

Men om du tjänar så mycket på ditt fotograferande att du kan försvara utgiften för licensen på Photoshop och uppgraderingen med jämna mellanrum, och dessutom trivs med det programmet, då är det ju ganska klart vad du ska satsa på.

Ylva-Li
0

#15 Det har du ju rätt i. Ska testa lightroom igen, ge det en chans. Hoppas jag lär mig det, för det underlättar ju såklart. För nej, kommer inte tjäna en massa på mitt företag, iaf inte i början, och så är det ju för de flesta nystartade företag. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

pellepiano
0

Du kanske klara dig med Photoshop Elements, som kostar under tusenlappen jämfört med Photoshop som kostar över 10 000:-.

Elements har också en rawkonverterare, ACR som är likadan som Lightroom men enklare. Du kan ju ladda ned en 30 dagars version gratis från Adobe och se om den räcker.

Elements har ju så mycket mer möjligheter vad gäller bildbehandling.

En bra sida som bara handlar om Elements är www.bildbehandla.se