Vattenstämpel
Ursäkta mig men nu börjar jag att bli less på det här med vattenstämpel över hela bilden varför ska man förstöra en bild med att sätta ut sitt namn tvärs över hela bilden ? Javisst man vill inte att någon ska stjäla bilden men allvarligt talat tycker ni själva att bilderna som läggs ut här på iFokus håller den kvaliten att man vill stjäla en bild?. Ta Er en titt å fotosidan.se där finns det fantastiska bilder (det finns här också) men inte en enda vattenstämpel över hela bilden som förstör mer än den gör nytta. Använd gärna vattenstämpel men gör det med måtta.
Vad tycker ni andra ? Tyck till
Jag håller med om att det är tråkigt med vattenstämplar där man inte kan se bilden ordentligt men tycker att det är helt upp till var och en. Förstår inte riktigt ditt syfte med denna tråd, vill du införa något slags förbud eller vad är poängen?
Jag tycker dessutom inte det var så trevligt att skriva att bilderna här på iFokus håller såpass dålig kvalitet att "ingen vill stjäla dem".
Ja, en del bilder i en del bildkategorier är säkert åtråvärda och i ett skick som går att använda på webbsidor i alla fall. Men i sak håller jag med dig - vattenstämplarna och copyrighten är inte direkt förskönande.
Jag tolkade Freddan som att bilderna på Foto.ifokus måste göras så mycket mindre och mer komprimerade att skicket på dem blir för dåligt att använda jämfört med Fotosidan - men det kanske var en snäll tolkning.
Och förbud är jag emot - däremot kan man väl påpeka för de som har stora stämplar att det är svårt att bedöma bildkvaliteten.
#1 Du tycks inte förstå vad jag menade utan tar åt dig personligen vilket absolut inte är meningen. Troligtvis så missuppfattade du vad jag menade med dålig kvalite vad jag menade är att bilderna är såpass små så dom duger inte så mycket till mer en att kanske använda på någon hemsida.
Jag vill absolut inte ha ett förbud mot vattenstämplar bara att man kanske använder dom mer varsamt
#4 Problemet med de flesta bildstölderna är just att de används på hemsidor, och till det räcker bildstorleken/kvaliteten här på FotoIFokus mycket väl. Framförallt är det som Banio säger kanske främst vissa kategorier, hästar och dylikt för vissa sajter - virtuella stall om jag förstått det rätt.
Jag håller helt med dig - det finns många som sätter ut copyrighterna på ett sätt som gör att jag inte känner att jag vill eller kan kommentera bilden, för att man helt enkelt inte riktigt kan avgöra bildkvaliteten. Dock tycker jag ändå det är kul att ta del av en del bilder, bilderna på Gessle är ett sådant exempel (och där jag även kan förstå, att om man nu vill sälja dem men samtidigt lägga ut dem till allmän beskådan innan dealen är klar - att man skyddar dem på det sättet).
Jag är helt emot den typen av förbud också, så jag tycker inte att det är en lösning heller. Låt var och en göra som de vill, men om någon söker kritik eller vill ha kommentarer på bilder med stora c-rightskydd rätt över motiven så får man ju hänvisa till att man inte kan ge dem det (inte jag i alla fall).
mvh Martin
Jag håller med Marnyman att det inte skall vara något förbud men samtidigt struntar jag i och kommenterar inte bilder med vattenstämpel. Det har gått en viss hysteri i att så fort någon har köpt en system kamera, tagit foton i nåt år så skall det göras en websida där man kallar sig fotograf och sedan sätter vattenstämplar på i 99% av fallen ganska medelmåttiga bilder.
Jag förstår dock vissa medlemmar här som fotar hästar där det har varit stora problem med vissa häst siter som stjäl bilder för fullt.
Eddie