Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1606 ggr
gäst
0

Krångel att föra över bilder

Det går inte att överföra bilder till min dator (mac) från min systemkamera numera. Det har krånglat förut men nu går det inte alls för det kommer inte upp något och ibland står det då i en ruta som kommer upp någonting om ett usb som drar för mycket ström och de andra usb:erna avaktiveras tills den dras bort. Men detta gäller bara min mac, på de vanliga datorerna funkar det finfint. Vad är felet egentligen? :/

Kameran är på när jag ansluter den och har batteri så det är inte det som är problemet i alla fall :p

pellepiano
0

Jag föredrar att använda kortläsare istället, det går i regel fortare och man behöver inte installera nån programvara. För set låter som det blivit fel på ditt importprogram. Du kan ju pröva att installera om det också.

gäst
0

tror inte jag vet vad en kortläsare är dock hehe :3 men iPhoto börjar alltid komma upp när jag kopplar in kameran men inte längre liksom :/

JazzBass
0

En kortläsare är helt enkelt en liten grunka i vilken du kan sätta in olika minneskorttyper och som du ansluter till ett usb-uttag i datorn. Att sätta in ett kort i en sån kortläsare är ungefär som att sticka in ett usb-minne i ett usb-uttag, funkar på samma sätt. Jag använde förut kabeln för överföring, men nu kör jag alltid med kortläsare.

En nackdel med att använda kabel är att man måste komma ihåg att stänga av kameran efter överföringen, annars riskerar man tömma batterierna. Det händer inte om man använder kortläsare. En annan men indirekt fördel med kortläsaren är att man har bättre koll på formateringen av korten, man kommer ihåg att göra det tillräckligt ofta. När jag sätter tillbaka kortet i kameran formaterar jag alltid det för att tömma det. Det är det rekommenderade sättet att tömma kortet, inte att markera alla filer via filhanteraren i datorn och trycka "delete", eller låta en softa som importerar bilder radera dem från kortet, då det ger samma resultat.

Nackdelen med kortläsare är att man kan glömma att sätta tillbaka kortet i kameran och sticka iväg på fotoutflykt utan minneskort i kameran…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

gäst
0

Jaha men jag har inget sånt på min mac :/

JazzBass
0

Jag har både USB-ingångar och SD-kortläsare i min macbook pro. Vad har du för modell?

Kortläsare behöver normalt köpas som tillbehör till datorn, de brukar inte komma med om datorn inte har nåt sånt integrerat.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
0

Kortläsare är ganska enkla grejer och inte särskilt dyra. De finns från omkring en femtiolapp och upp till ett par hundra. De billiga fungerar lika bra som de dyra. Exempelvis Boutique Eden har ett par varianter till lågt pris.

gäst
0

jag vet ej vad den heter men det är bara en macbook om man säger så :p
ja det blir till att skaffa en sån då (: