Foto iFokus

Foto

Etikettutanför-ämnet
Läst 1145 ggr
[Woozy]
0

Duger kvaliteten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testade min ganska nyinköpta Pentax K-5.

Det enda jag gjort är att förminska bilden i paint.

Originalobjektiv 18-55 och ISO 6400.

Är bruset acceptabelt i denna Upplösning?

[Woozy]
0

Förminskad.

JazzBass
0

Om det duger eller inte får väl en eventuell beställare av dina bilder avgöra. Men jag tycker det ser riktigt bra ut för att vara iso 6400. Dock med lite kraftigare exponering hade bilden blivit ljusare och bruset hade blivit ännu lite lägre.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Woozy]
0

Jag valde lite mörkare bild då bruset syns mer Glad

Tack för svaret.

[Woozy]
0

Här har jag lite längre slutartid.

[Woozy]
0

ISO 12800

Vitbalansen blir lite knepig för det är både LED och vanlig lågenergilampa i taket.

[Woozy]
0

Anledninen till att jag undrar är att jag funderar på att sälja min "sportkamera" och satsa på Pentax. Då jag inte kommer ha råd att köpa lika fint tele jag har nu, till Pentax så kommer jag få jobba med höga ISO.

denstore
0

Sportkamera?

[Woozy]
0

Ja jag kallar det för det, men det är en gammal Olympus E-510 med 50-200mm 2.8-3.5 SW ED.

Jag är mer sugen på att sälja "sportkameran" och köpa ett nytt objektiv till min Pentax.

[Woozy]
0

Jag fotar ju åt svenska bandyförbundet, men tycker att det är dags med lite nyare prylar nu. Är lite trött med max 800 i ISO.

denstore
0

Jag tycker det ser rätt OK ut. Men samtidigt är jag rätt okänslig för brus. Det finns ju folk som inte kan tänka sig att använda ISO över 200, men jag tycker ofta att det är lite överdrivet. Jag har en 7D, och tycker den ger utomordentligt bra resultat med ISO på auto. Din Pentax är väl ganska jämförbar med min, skulle jag tro, och om den är det, så tror jag att den borde kunna funka till mer eller mindre allt.

[Woozy]
0

Jo jag har väl det som en tanke att min Pentax skall funka till det jag vill använda den till. Tittade faktiskt på en 7D men den va för stor och tung för min onda rygg.

Lägger in en bild tagen med min gamla E-510

Max 800 i ISO, sen är det kört. Vill ha bort allt brus.

uffelarsen
0

#11 Finfin bild, ännu något jag skulle vilja prova att fotaGlad,  brus i sportbilder med halvdålig belysning får man nog leva med ett tag till,  denna bilden kan du väl inte klaga på brusmässigt, den är ju kanon! Har du någon sida där man kan se fler bandybilder?

[Woozy]
0

Jag är medhjälpare på bandy.ifokus så kolla där. Men nu är det ett tag sen jag la upp bilder där eftersom jag haft så ont i ryggen så jag inte kunnat fota.

Jag kan ju skapa en tråd här med bandybilder? -då kan jag slänga upp några av de så får ni se Glad

Sen det där med "klaga"… -man blir ganska kräsen med bilderna man tar. Hade objektivet till E-510 passat min Pentax så är jag övertygad om att jag kunnat leverera än finare bilder Glad

uffelarsen
0

Ser gärna lite bandybilder, jag är intresserad av att fota allt och då gärna helt nya grejjor, som tex bandy, skall föresten prova att fota cricket och rugby i sommar. Du får gärna ge lite tips ang fota bandyGlad

[Woozy]
0

Självklart kan jag bidra med de tips jag kan.

Eftersom Olympus E-510 endast har 3fps så måste man lära sig spelet. man måste i princip veta vad spelarna gör innan de gör det. Har man en snabb kamera med säg +7fps så är det ju bara att mata på.

När jag fotat så har jag enbart fotat med 1fps (vad nu det heter).

Det är många ggr man stått och dräglat över proffsfotografernas utrustning, men jag tycker de oftast får sämre bilder än mig. Det beror på att de ej verkar intresserade/kunniga om sporten bandy.

I början när jag började fota bandy (när kameran var ny) så fotade jag 650-700 bilder per match, men idag så är det bara runt 100.

Man lär sig som sagt med tiden.

Börja med att bara kolla på bandy några matcher. Tänk inte ens kamera när du är där.

Jag slänger upp en tråd som får heta "bandybilder" så visar jag några av mina amatörmässiga bilder.