Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 8498 ggr
johan
0

Gaffling

Vad är gaffling och hur använder man det?

Mvh // Johan

Fotord
0

Gaffling är att man gör flera alternativa exponeringar på samma objekt och under samma ljusförhållanden.

Det användes väl framförallt på den analoga tiden då man tog en bild men samtidigt garderade sig genom att ta en underexponerad och en överexponerad bild samtidigt.

Det fungerar utmärkt även idag då man kan sammanfoga bilderna och få ett rikare omfång än man fått av bara en exponering.

Norrskenet
0

Jag har en funktion på min kamera som heter Bracketing som tar tre exponeringar av samma motiv med olika bländaröppningar.

Fotord
0

Samma sak fast på engelska.

johan
0

Tar kameran tre bilder av sig själv? Misstänker då att det krävs stativ för att det ska fungera praktiskt att sammanfoga i efterhand?

Mvh // Johan

Fotord
0

Den tar inte bilderna själv utan det som händer är att den alternerar mellan under och överexponeringar.

Jag kan ställa in kameran på att ta 3 eller 2 bilder i gafflingsläge (bracketing (BKT)) och med 0,5 - 2,0 exponeringssteg i vardera riktningen.

Vid trebildsläget tar den en normalexponerad bild,nästa gång jag trycker av tar den en underexponerad bild och slutligen en överexponerad bild. När man tryckt av den sista bilden så börjar den om med en normalexponerad bild igen.

I tvåbildsläget kan man välja en över eller underexponerad bild och det den gör då är att den tar varannan bild under eller överexponerad.

Den här funktionen kan vara bra om man inte har stativet med sig och ändå tänker fånga en komplicerad ljussituation genom att ställa in gaffling, seriebildstagning och sedan "låsa kroppen" och bara hålla avtryckaren inne. Ska man börja ratta i autoläge då kommer man lätt ur läge. Det kan man ju även göra om man inte har ett väldigt stabilt stativ.

Niklas
0

#5: Så fungerar min också.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fotord
0

#4. Om man fotograferar landskap så gör det inte mycket om man rört sig lite. Jag brukar lägga bilderna på varandra och lägga en lagermask med svarta tjocka streck här och var så man ser igenom. Sen håller jag inne ctrl och använder piltangentarna för att passa in bilderna perfekt över varandra.

Lynxx
0

Kan vara en bra påminnelse.

/L