Lite hjälp om kameror
Just nu har jag en Nikon D80 men är inte riktigt nöjd. Visst jag har tagit bra bilder med den men den uppfyller inte riktigt mina krav :p Jag har ett 18-105 mm VR objektiv till. Tycker ni att jag ska köpa en helt ny kamera eller hänger allt på vilket objektiv man använder?
Har ni någon kamera som ni rekomenderar? Är nikon d5000 bra?
Vad är det som gör att du inte är nöjd med bilderna?

Eftersom du inte berättar någonting om vilka dina krav är, blir det ju mycket svårt att ge dig några råd om vad som skulle kunna passa dig bättre.
Du säger att du inte är riktigt nöjd, och för att man ska förstå vad du inte är nöjd med måste du tala om precis vad det är sin inte uppfyller kraven, och i så fall har du kanske också en idé om hur man skulle kunna lösa det?
Dina sista frågor är ganska otydliga. "Bra" är ett värdeomdöme, som inte är objektivt. Du har en mycket bra kamera, men du är inte nöjd, och det framgår inte av vad du har skrivit vad det är som du inte är nöjd med. Kameran du har är mer anpassad till den som är väl insatt i tekniken och vill ha lätt att komma åt ofta använda inställningar, medan D5000 är en kamera mer anpassad till den som inte har lärt sig allting och inte har det i fingertopparna. Det som skiljer dem åt rent hanteringsmässigt är att D80 är lättare att ställa in när man vet hur, medan D5000 har många saker lite längre ner i menyerna, eftersom den inte har någon fönster ovanpå för att visa inställningar. D80 har också AF med objektiv utan inbyggd motor, medan D5000 kräver AF-motor i objektivet för att få AF.Ingen av skillnaderna i hantering har med kvalitén på bilderna att göra, utan det är bara olika sätt att komma åt olika funktioner.
D5000 är nyare och har en bättre sensor, och därför har den bättre egenskaper vid högt ISO och svagt ljus. I de flesta fall lär man ändå inte se någon skillnad. D80 är en mer gedigen kamera som har tänkts för en något annorlunda kundkategori, men eftersom den är ett par generationer äldre hade inte sensortekniken hunnit lika långt då den gjordes.
Kan berätta lite. Jag köpte just vr för att kunna ta kort på djur i rörelse, men det verkar inte fungera även fast jag har inställningen på sport.Funkar bra med blixt men utan är den seg på att ta bil och bilderna blir dåliga.Sen när den tar bilder så blir dom ofta suddiga eftersom den kräver att man har lång slutartid. När jag tex tog kort med min kompi kamera så krävde den inte den långa slutartiden för att kunna ta i dåligt ljus.
En annan kamera kommer inte kunna hjälpa dig med dessa problem. Du måste ta kommandot över kameran och berätta för den att du vill frysa rörelseran på djuret. För att få en skarp bild på exempelvis en häst i rörelse så bör du upp över 1/200 och gärna mer där till.
Rekommenderar att du tar fram instruktionsboken, där står mycket bra! Om du istället ställer in kameran på A eller S så kan du ta kontroll över bländare resp. slutare. Om du har kameran på A och ställer in den minsta bländaren så visas det på displayen i kameran vilken slutartid kameran vill välja. Är det för lågt, dra upp ISO. Räcker det ändå inte så är det helt enkelt för mörkt och du får ta till en annan lösning.
VR stabiliserar inte motivet som rör sig, utan endast för dina eventuella skakningar under den tid som slutaren är öppen. Det kan t.ex. vara svårt att få till skarpa bilder på 1/50s med 105mm brännvidd för man skakar lätt för mycket, men med VR går det rätt bra. Däremot så om nånting på bilden rör sig under exponeringen så blir det suddigt.
Det du behöver för att frysa rörelser är kortare slutartider. Det kommer du åt genom att använda större bländare (tyvärr är ljusstarka objektiv som tillåter bländare f/2,8 och större ofta ganska dyra) eller höja på isotalet.
Att höja iso kanske inte är jättekul på D80, om man måste upp en bit över 800 för att få tillräckligt kort slutartid. På den fronten är de modernare kamerorna bättre. Men jag gissar att du kommer tycka att D5000 känns lite för liten och plastig i jämförelse med D80, och den har varken dubbla hjul (för tumme och pekfinger) eller toppskärm. Om det är saker du vill ha är det D7000 eller D90 som gäller. D90 är avsevärt bättre på höga iso än D80, har personlig erfarenhet av det. D7000 är ytterligare ett steg bättre.
Vilka isotal brukar du ligga på och var kommer gränsen emot för hur mycket brus du kan tolerera?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Det som du skriver i #3 är en del av förklaringen. Du säger att du har "inställningen på sport", och att du har skaffat stabiliserat objektiv för att ta kort på djur i rörelse.
Ditt problem är inte i lika hög grad kameran. Visst finns det nyare kameror som fungerar bättre i svagt ljus och på rörliga motiv, men man måste också ha en del grundläggande kunskap om hur det fungerar, och utan att du först lär dig en hel del om fotografering är det inte mycket nytta med att köpa på sig nyare grejer. Några av de nyare har bättre förutsättningar än de äldre, men också om man har en bättre kamera blir det inte bra bara av sig själv.
Så om du har ekonomi att försöka köpa på dig någonting bättre, kan du gott göra det, men det kommer inte att betyda att du per automatik får bättre bilder. I så fall ska du också sikta högre än D5000 om du vill optimera förutsättningarna. Det finns nyare som har ännu bättre egenskaper och som ger bättre möjligthet till att få skarpa bilder i svagare ljus eller av djur som rör sig.
VR, stabilisering, hjälper inte för att få djur i rörelse skarpare. VR är till för att stabilisera så att det kan bli skarpare bilder även om man inte håller kameran riktigt stilla. Det finns ett läge där VR bara fungerar i vertikalled, för att man ska kunna panorera, följa med i en rörelse, medan man knäpper, men annars är VR inte någon hjälp för att ta djur i rörelse. Man behöver kort slutartid, vilket kan tvinga en att välja högt ISO, men det är finlir som ligger långt över att ställa in ratten på "sport".
ison på min går till max 1600 och om jag har den på blir det väldigt brusigt. Därför måste jag ha högre slutartid. Men vad är bländare för något och vad gör den?
#5 tack så mycket. Ska titta på en D90 och läsa lite om den :)
#6 det där med vr visste jag inte. Men det verkar ändå inte fungera för även fast jag tar kort på ett föremål som är helt stilla blir den suddig.
Du kan se bländaren som din pupill. Det är bländaren som väljer hur mkt ljus det skall komma till sensorn på samma slutartid/iso.

Bländaren sitter inne i objektivet och stryper ljusinsläppet. Ju högre värde den har, ju mindre är hålet där den släpper in ljus, och när hålet är väldigt litet måste slutaren stå öppen länge. När man tar djur som rör sig måste man oftast ha ganska stor öppning för att det ska komma in mer ljus på kort tid, så att exponeringstiden blir kort, annars blir det oskarpt.
När man börjar ställa in manuellt på Nikon gäller det att ha alla inställningar rätt gjorda, eftersom kameran annars ändå använder automatik för att ändra ISO om man har ställt in för att göra bilden väldigt ljus eller mörk. Det finns en inställning för auto-ISO som måste stängas av för att man ska få manuell kontroll över exponeringen utöver att kunna ställa in kompensering mot plus eller minus; den funkar inte när man tar i läge M.
Innan du ens funderar över att skaffa en annan kamera bör du lära dig det elementära inom fotografering, eftersom det är där problemen ligger i första hand när det gäller skärpa eller återgivning av färger och en del annat. Nästan allt som har med bildkvalité att göra är mer beroende av vad man själv kan än vad som är möjligt med kameran.
En nyare kamera kan ha så mycket bättre egenskaper att det är avgörande för resultatet i vissa lägen, exempelvis när man tar inomhus eller när man tar djur som rör sig fort. Exempelvis Nikon D7000 har en av de bästa sensorerna som finns i DX-format för tillfället. Samma sensor sitter i D5100, som kostar mycket mindre eftersom det är en instegsmodell, anpassad mer för nybörjare än för proffs och entusiaster. D7000 är mer gediget byggd, precis som din D80, och D5100 har ett plastigare hus och är mycket lättare och saknar de dubbla inmatningshjulen och fönstret ovanpå där inställningarna visas.
Objektivet kan också inverka på möjligheterna att fotografera i svagare ljus eller ta snabb rörelse med skärpa. Ett objektiv som är ljusstarkare gör det möjligt att använda kortare slutartid, så att man inte får lika mycket rörelseoskärpa.
Men mitt förstahandsråd är att inte köpa en ny kamera nu, utan att först lära dig det grundläggande för fotografering, så att du förstår bättre vad som händer i kameran och varför det ena respektive det andra gör att bilderna inte blir "bra". Också om du graderar upp din utrustning till något bättre behöver du den kunskapen.
#9 - "Det finns en inställning för auto-ISO som måste stängas av för att man ska få manuell kontroll över exponeringen utöver att kunna ställa in kompensering mot plus eller minus; den funkar inte när man tar i läge M."
Autoiso funkar på Nikon också i läget M, och således funkar även exponeringskompensationen i M-läget om man har autoiso på. Men för att lära sig manuell/halvmanuell exponering och ha full kontroll på denna så rekommenderar jag försås som du att stänga av autoiso.
#7 - Om du tar av objektivet, bakproppen och linsskyddet och rör på en liten spak som sitter baktill på objektivets bajonett så ser du om du tittar in i objektivet att du ändrar på storleken på ett hål i objektivet. Det är bländaren.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#9 att du orkar skriva så mycket, men det är bra för lärde mig grejer nu :)