Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1647 ggr
Glitterlim
0

Nikon D50 eller D40?

Vad är det egentligen för skillnad mellan Nikon D40 och D50? Vilken rekomenderar ni att jag köper? Jag kollade på pricerunner och det visade sej att D50 var billigare än D40. 
 Är nikon D50 nyare än D40 och borde inte den isåfall vara dyrare?

Vilken tycker du verkar bäst? Skriv gärna fördelar och nackdelar dom båda kamerorna har!

Anna
0

Jag köpte min Nikon D50 i slutet av december och är otroligt nöjd. Min första egna systemkamera och den funkar superbt.

Jag testade både D50 och D40 (kan passa på att säga att D40 är mycket nyare än D50) och det var två saker som jag tyckte var störst skillnad på; D40 är mycket mindre i storlek och modell, och den har lite färre funktioner. Den är dyrare bara för att den är nyare, helt enkelt.

D50 har ju nu utgått och tillverkas inte mera, därför kanske det är svårt att få tag på den på vissa ställen. 

Om jag var du skulle jag känna på och testa kamerorna i butik (om du hittar någon som har D50 alltså) och själv avgöra vilken du gillar bäst. Jag rekommenderar iallafall Nikon D50 även om D40:n är mycket nyare så håller D50 ändå måttet och är en otroligt bra kamera - vilket säert D40 också är - men ändå.

MVH Anna Attlid

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Glitterlim
0

Tack anna :]

[mingdie]
0

Vill inte vara dum Anna men om du läser lite om de olika modellerna så finns det en stor skillnad som man bör känna till. På D40 finns det ingen internal fokus motor. Det gör att du måste använda objektiv med inbyggd motor (AF-S och AF-I). Det gör att du har färre objektiv att välja mellan. D40 har heller inte auto bracketing. Dvs du kan inte låta kameran ta 3 foton i följd med olika exponeringar för att vara säker på att få ett av dom rätt exponerat.

På plus sidan med D40 är större LCD skärm, högre ISO (upp till 3200) samt bättre viewfinder.

Eddie

Anna
0

#3 Jag skrev bara de saker som var de jag kom att tänka på när jag höll i kameran de 5 minuterna då jag jämförde modellerna. Så du har naturligtvis rätt du också.

MVH Anna Attlid

annaattlid.se

bildochfoto
0

Om jag skulle köpa en dSLR idag skulle jag nog satsa på att spara ihop till en Nikon D80 eller en Canon EOS 400D.

De begränsningar som Eddie nämner tycker jag gör D40 begränsad att växa i.

Glitterlim
0

#5 Jag har inte råd med en så dyr kamera. :/ Har ingen möjlighet att spara ihop så mycket pengar som det skiljer sej mellan nikon D50 och D80

emmaa
0

Om du känner att D50 är rätt (och om du känner att du vill fortsätta ha nikon efter den, för tänk på att du kommer köpa mycket tillbehör) så köp den vet ja Glad Jag har den och är nöjd med den även om jag börjar känna att nästa steg lockar lite! Det är en bra kamera att utvecklas med och är inte jättesvår i början. Nackdelen är väl att den inte är så lätt att få tag på längre och att det finns andra kameran med fler Mpix, men 6 räcker rätt långt för min del, det blir bra bilder 50x70, större har jag inte testat.

/Emma

Emelie-G
0

Jag har en D40 och är väldigt nöjd med den. Har kompisar som har D50 så jag har använt den en hel del också, men märker ingen som helst skillnad mer än storleken. Som tidigare nämts så går inte alla objektiv till d40n vilket ju är ett minus. Men jag tror att vad du än väljer så blir du nöjd. Gå efter magkänslan och hur den ligger i handen, de var tipsen jag fick när jag skulle köpa min.

Emelie

Martin
0

Tycker att emmaa har en viktig poäng. Många jagar senaste modellen för att det finns fler pixlar.

Självklart är det inte negativt med fler pixlar, men frågan man skall ställa sig också (om det bara är pixeltalet som avgör i valet mellan två kameror) är vad man skall använda fotona till, och hur många pixlar man då behöver. T.ex., hur stora utskrifter man gör osv.

mvh Martin

Monday
0

Scandianvian Photo säljer dom Nikon D50 för 4700kr

http://www.regret-nothing.com

Anna
0

#10 Fast då ingår inget objektiv. Ska Glitterlim ha kitobjektievet 18-55 kostar den 5495kr, fast det är ändå en sänkning från när jag köpte min…

annaattlid.se

Monday
0

#11 Exakt

http://www.regret-nothing.com

Linafoto
0

#9 Jo det där med tjatet om antal pixlar gör mig välldigt irreterad. En person i min klass tjatar hela tiden om att hans digitalkamera har många pixlar och bla bla bla. Men det är ju inte det som gör en bra kamera. Detta driver mig till vansinne när han tjatar om att hans kamera är bättre än min ex kamera. Man blir lite arg på sådanna människor x] Aja… hoppas du Hilda har sparat ihopp till din kamera snart så kan vi åka på små fotoresor tillsammans :D

/Lina svensson

IronDavid
0

Tjena!

Har en D40…

Vill du se bilder så kan jag skicka fullsize till dig…

Den är grym!! ; )

har en vän som jobbar som fotograf på heltid och han har en D80, han påstår att skillnaden i bildkvalite är näst intill omärkbar. för den delen har D40 en helt sjukt bra skärm!

Och det där med objektiv, vill man verkligen köpa en ny fin kamera och sätta på ett gammalt slitet objektiv på den??

NEJ! 

Kör på D40 du blir INTE besviken…

Iallafall så gå inte ifrån Nikon.! : )

Melianna
0

Jag hade kört på D50n jag tycker att Nikon gjort en miss med D40n iom att den saknar af-motor när man köper kameran ser man kanske inte det som ett problem och tycker att man klarar sej bra med det objektiv som följde med kameran, men om intresset växer och amn vill köpa till objektiv så kan man plötsligt inte köpa vad man vill utan bara vissa objektiv passar. Jag har haft en D50 själv och ajg tyckte det var en jättetrevlig kamera bilderna var kanonfina och den var enkel att använda jag har egentligen inget negativt att säga förutom möjligen att det är aningens lite megapixlar (6,1) jämfört med D40x som har 10 nånsting. men om du inte ska beskära bilderna väldigt hårt vilket det ju ändå är bättre att låta bli, eller skriva ut väldigt stora utskrifter så lär du inte ha ngt problem med det heller.

MVH Anna

[mingdie]
0

"Och det där med objektiv, vill man verkligen köpa en ny fin kamera och sätta på ett gammalt slitet objektiv på den??"

??? Ibland är det gamla ordspråket "tala är silver men tiga är guld" mycket bra. Ibland blir det roligt på det här forumet.

iken
0

Jag skulle definitivt välja D40X framför "vanliga" D40 med blotta 6 megapixlar. Resolutionen och detaljåtergivningen är betydligt bättre i D40x. Hade den bara haft bildstabilisering så hade jag kunnat tänka mig att köpa en sådan. Men utan IS är jag ej så säker på om den är bättre än toppkompakter som G7 etc.

Mandrakonian
0

Mer pixlar=mera brus..OBS!

iken
0

Nja, inte på en SLR eller?

Megapixelracet är ett stort problem bland kompakter men inte bland SLR:S (än så länge).

Om en bättre kompakt klarar 10M hyfsat upp till ISO 400 så borde väl en SLR med en exakt 10 gånger större sensor inte ha några problem med 10M. 6M på en SLR är slöseri med kamerans kapacitet. Bruset på ISO 1600+ kommer vara något högre på d40x  jfm d40 men det priset tycker jag är värt att betala för att få mer detaljer på låga ISO. Hade kameran haft IS hade man kunnat använda ISO 800 istället för 1600 och 3200.

Johannna
0
Cavello
0

Jag har en Nikon D50 och är supernöjd med den kameran :) Om jag skulle välja nu mellan D50:n och D40:n så skulle jag lätt välja D50:n då alla objektiv passar till den kameran. D40:n har ingen autofokusmotor (var det så?) och därför passar inte alla objektiv.

D40:n är något enklare och inte lika avancerad…

Viktoria-
0

Jag tycker D50 är klumpigare och fulare. Dock har den fler funktioner och så.

Men det är en smaksak. :)