Canon S5IS
Vad tycker ni? Visst är den en besvikelse? Någon som tänker uppgradera sin S3:a mot denna? Sony´s H9 ser betydligt attraktivare ut.
Min nästa uppgradering blir från "avancerad" kompaktkamera (S3 IS) till digital systemkamera.
Känner inte att det finns några kompakter som jag känner att jag kan utvecklas i - det är en systemkamera jag behöver 
mvh Martin
Sony H9 har tyvärr inte den rätta bildkvaliteten heller,
Här är några exempelbilder i 100% storlek. De ser ut som om de vore digitalzoomade.
http://www.applianceshop.de/10.05.2007/index.html
Så jag funderar om en Nikon D40x inte kan vara ett bättre köp. Jag har inte fått RAW att funka i min Powershot A710 ännu, men skall försöka få till det.
Här är mer om Canon S5IS, och det är ju en del förbättringar som jag tycker är nödvändiga. Dock inte så bra att jag skulle uppgradera från min S3:a till S5:an. Som sagt, nästa kamera blir en dslr.
mvh Martin

Fast IS3ans ISO drar ner betyget ganska mycket .
S5IS filmfunktion är en rejäl besvikelse. Hade hoppats på HD video men det blev bara VGA. Trist vidvinkel och nedgradering av prestandan.
Sony H9 har mycket NR artefakter redan på ISO 80 och sämre bildkvalitet än sina föregångare H5 resp H2.

jag har en S2 is och tänkte byta till S5:an… nu blev jag osäker.. det jag är ute efter är SuperMacro läget.. alltså 0 i närgräns…
Finns det någon annan kamera med 0 gräns i macro??
A710 har macro gräns på 1cm. A640 har likaså men saknar bildstabilisering som är bra att ha vid makro.

jag vill helst ha 0 gräns i macro,,får jag råd så byter jag nog till S5:an i alla fall… kan då inte bli sämre bilder än med S2:an..hoppas jag 
Varför är du ute efter en kamera med 0cm i närgräns?
Du kan aldrig få bättre bilder med 0cm än 1cm. Det är nog en fix idé du har hakat upp dig på. Tro mig!!
Att byta bort S2:an för en sån sak är bara urbota onödigt, för det finns ingen kamera som har 0cm i närgräns och det kommer nog säkerligen aldrig att skapas en sådan kamera heller.
Tänk också på att en systemkamera med riktigt macro-objektiv inte ens har 1 cm närgräns utan snarare mellan 10-20 cm närgräns, så närgränsen är inte det viktiga i sammanhanget.
Fortsätt du fota med din S2 istället och var supernöjd med den närgräns du har där!
Lycka till.
/Ulrica

Det finns faktiskt objektiv till DSLR-kameror som gör en faktiskt närgräns på 0cm. De har en närgräns på 20cm men det är fokalgränsen, alltså räknat från själva kamerahuset och ut 20cm. Vilket gör att du kan krypa in och nudda objektet med fronlinsen och den hittar fortfarande skärpan! SWEET!
Sigma 17-70 har jag testat, och det är himla kul!

vad är det som gör att jag får bättre bilder med den som har 0 i närgräns än den som har 1 cm i närgräns? vad ska jag titta på för att få en kompaktkamera som ger bra bilder i macro?

!