Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 753 ggr
[canonida]
0

Vilket objektiv!? O_o

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en Canon 1100d och har haft den några månader. Ocgh jag har blivit väldigt sugen på att köpa ett nytt objektiv. Men har ingen aning om vilket. Den ska vara bra, men hällst inte över 2-3000 kr. För jag sparade själv till min kamera som kostade 4500 och jag sparade i 1 år!

Min familj och jag ska till USA i sommar och pappa sa att jag kan köpa ett billigt där då, för det är ganska billigt där. Men vet inte hur dem är!

Snälla hjälp mig!! (Nu har jag en EFS 18-55 mm)

Ylva-Li
0

Först och främst behöver du bestämma dig vad du behöver. Ett telezoom, standardzoom, fast, vidvinkel, macro?

Sen kan du börja kika vilka objektiv det finns inom den kategorin, läsa olika reviews om dem osv. 

Det enda jag riktigt kan tipsa om såhär på rak hand, är canon 50mm 1.8 Den är också riktigt billig, under tusenlappen här i Sverige redan.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[canonida]
0

Okej, hur bra är den? Vad har den för funksioner?

JazzBass
0

Jag skulle råda att inte köpa nåt innan du kan sätta fingret på precis vad det är du vill ha. Är du inte nöjd med objektivet du har (i så fall, varför?) eller vill du komplettera med nåt annat för fler bildmöjligheter? På vilket vis begränsar ditt nuvarande objektiv dig i ditt fotograferande? Alltså, vad saknar du?

Bästa tipset jag kan komma på är att gå till biblioteket och låna en bok om fotograferingens grunder så du lär dig din kamera till fullo. Det kan troligtvis hjälpa dig att ta reda på vad det är du vill ha om du inte vet det nu ännu.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[canonida]
0

Jag har 2 foto böcker, och 4 tidningar, tror du att det skulle kunna vara till hjälp? Glad

Ylva-Li
0

#4 Beror på vad de innehåller? :)
Tror som jazzbazz att en bok med grunderna kan vara en bra start. Och fundera på vad det är du saknar i det objektivet du har idag.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[canonida]
0

OKej tack! Skrattande