Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2063 ggr
[alezan]
0

Canon 1DX & 5D Mark III

Hade förmånen att fota med bägge två kamerorna igår och det i sig var en angenäm upplevelse och bägge låg bra i handen - 5D-n hade batterigrepp på - och känns rätt.

Minus på 1DX är att den är tyngre än Mark III och det kändes direkt jag tog den i handen. 100g hit och dit kanske inte låter mycket men när man som jag handhåller kameran majoriteten av arbetstiden och en arbetsdag är 10h blir det snabbt tungt.

Minus på 5D Mark III är den där förbannade ratten mellan programnavigeringarna som får den att kännas som en amatörkamera.

Summa sumarum - beställningen på 1DX kvarstår Skrattande

JazzBass
1

Wow! 1D-X är en kamera som de flesta av oss icke-proffs bara kan drömma om att skaffa. Dock, som yrkesmänniska ska man ha bra konkurrenskraftiga verktyg helt enkelt, annars klarar man sig inte i längden. Men lite (läs: mycket) avundsjuk blir man i alla fall… Flört

Lycka till med beställningen! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[alezan]
0

Jag är lite avis på mig själv ibland redan med min Mark III Skäms men tror att dessa två kameror kommer bli kul att jobba med.

Är faktiskt lite sugen på en 5D för att utveckla delen med mer riggade reportagefoton samt för dressyr där jag ändå brukar använda låg hastighetsserietagningen på Mark III och inte behöver en supersnabbb kamera vad gäller f/s Cool

Ylva-Li
0

Åååh, håller med Jazzbazz. Vilken dröm du lever i. Flört

Har hållt i 1Dx på en fotomässa och det var kärlek! Fast det var mycket kärlek till den vanliga 5D mark II också iofs. (Den jag kommer satsa på när jag kan.)
Blir lite nyfiken. Vad jobbar du med?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[alezan]
0

Ylva-li jag jobbar som hästsportfotograf :)

Ylva-Li
0

Vilket härligt jobb! Och i Holland såg jag på din profil. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

MonisN
0

#2 Funderar på vad det är du kan sakna på en 1D Mark III som 5D har?

Om man kan välja mellan 1D X och 5D mark III borde valet vara lätt. Nu har jag iofs inte provat någon av dessa utan har bara en 5D Mark II. Jag hade aldrig tvekat på en 1D X om drömmen hade varit uppnålig, då hade jag gjort mig av med både 5D och 7D för att ha allt i en och samma kamera = FM och snabbhet. Den nya 5D Mark III är fortfarande för långsam i mina ögon för att vara konkurrenskraftig mot gamla 5D Mark II.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Ylva-Li
0

#6 5D mark III långsammare än II? Det tror jag väl ändå inte? Eller jaha, du menar att det inte är tillräckligt för att berättiga en uppgradering? *kvällstrött*
Det är ju mer i trean som är bättre, inte bara snabbheten.
Nu finns inte behovet för trean (dessvärre) i mitt jobb, då det inte kräver det absolut snabbaste.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

MonisN
1

#7 Jag menar att den inte berättigar till en uppgradering, iaf inte för mig. Självklart finns det andra saker i den nya som är bättre än den gamla, konstigt vore det annars, men dom sakerna är nog inte värda mellanskillnaden heller. Bättre brusegenskaper JA, men den gamla är långt ifrån dålig på brushantering. Skulle vilja säga att den är suverän! Så nej, för mig blir det ingen ny 5D! Känner mig fortfarande väldigt nöjd med den gamla.

[alezan]
0

#6 5D Mark III är för mig absolut ingen ersättning för min 1D Mark III eller den kommande 1DX utan skulle i sådana fall vara ett komplement till de två kamerorna när det fotas produktfoto och t.ex dressyr.

#5 Det är suveränt kul och sliter hårt men det roliga överväger alltid det slitiga Skrattande

MonisN
0

#9 En 5D kan ju aldrig ersätta en 1D, så därför nyfiken, vad är det som gör 5D bättre för produktfoto?

[alezan]
0

För mig handlar det om små detaljer i techspecen som kan göra skillnad när vi mer och mer fotar produkter.

Först och främst börjar dock fälttävlanssäsongen denna helg och pågår till oktober så då får 1D - oavsett modell - jobba hårt Cool