Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 588 ggr
CamillaAndersson
0

Canons EOS 400D

Nu har jag sparat ihop, och ska köpa en systemkamera. Hade tänkt köpa en laptop först, men har nu ändrat mig. Skrattande

Det är mkt troligt att det blir en Canon eos 400D. Men eftersom att jag bara vill köpa huset, och välja vilket objektiv jag vill ha själv, behöver jag lite hjälp.

Jag ska fotografera:

Hästar - Stillastående (helkropp , porträtt) i rörelse ute, samt inne i ridhus.
Hundar - Stillastående (helkropp , porträtt) och i rörelse.
Bilar - Stillastående samt in action.
Människor - Samma som ovan
Natur

Så det blir lite olika grejer.
Vad för slags objektiv ska jag välja?

Kan inte riktigt det här med brännvidder och sånt ännu, men vill lära mig!

Banio
0

Svårt att täcka in allt med ett objektiv. Ska du forografera inomhus och även lite action behöver du ett ljusstarkt objektiv. Ett gångbart objektiv är det här, dessutom med bra pris. Själv använder jag ofta det här objektivet, men det är betydligt dyrare. Inte ljusstarkare, men med en bra bildstabilsering. Men jag tror inte att något av dem är tillräcligt bra för att fotografera bilar i rörelse eller hästar i rörelse i t.ex. ridhus, men andra kan fylla i mera.

Cydonia
0

#1 Hm, båda länkarna går till en telekonverter.

Grimjaur
0

Hur mycket har du tänkt lägga på objektiv? Kan vara bra för folk att veta, annars är det givetvis de bästa som rekommenderas men de lär kosta 30000-40000:- om du ska ha både vidvinkel och tele.

Banio
0

Hmm - ursäkta. Just nu vet jag inte vad som pågår, om min webbläsare fått knäppen eller jag :-) men objektivet jag tänkte föreslå heter Canon EF 28-105/3,5-4,5 II USM och det jag har är ett 28-135/3,5-5,6 IS USM.

Stuartlittle
0

Vad gör en"tele konverter" ?

Cydonia
0

#5 Ökar brännvidden på objektivet. Till exempel; en telekonverter som är 2x fördubblar brännvidden. Mycket billigare än att köpa längre zoom! Fast tyvärr förlorar man några snäpp med bländaren.

Martin
0

#6 Sedan måste man vara noga att kolla så att konvertern funkar med det objektiv man har.

Det man skall tänka på är också att hela brännvidden dubblas (om man har en 2x konverter), det är alltså inte bara det längsta.

Tex ett 75-300mm objektiv blir ett 150-600. Men som sagt, man tappar bländarsteg och ibland även autofokus.

mvh Martin

CamillaAndersson
0

Runt 1-2000 kr nu i början hade jag tänkt mig.

Isak
0

Ett mycket användbart objektiv är Canons 50mm 1,8. Perfekt för porträtt. Tycker själv det är en underbar brännvidd att jobba med.

Annars har du Sigmas objektiv som är lite billigare.

55-200 ~1500
70-300 ~2300

Eller 18-200~300 men då får du en bättre brännvidd för landskap.

Har själv ingen erfarenhet av dessa, men finns säkerligen andra.

I vilket fall så är de en bra kamera du skaffat.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

CamillaAndersson
0

Men du tycker att jag ska skaffa ett 55-200 eller ett 70-300 nu till att börja med då?

Banio
0

Ska du bara ha ett objektiv så här i början och i ungefär den prisklassen så tror jag att det här skulle vara bra, om det går att få tag i, det verkar var på väg ut. Annars återigen, Canons 28-105 ger mycket för pengarna men är lite dyrare och du måste relativt nära för att fota t.ex. hästar.

Isak
0

Personligen hade jag antagligen valt Canons 50mm 1,8. Otroligt skönt att använda.

Annars hade jag lagt ut lite för extra pengar på att kunna fylla upp från vidvinkel till tele med ett sigma 18-200 för ungefär 3000SEK.

Då slipper du även att byta objektiv mellan landskap och porträtt.

/A

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Canjang
0

Tack för alla goda tips. Jag är i samma situation som Camilla, alltså precis köpt en kamera men vill ha ett objektiv för ungefär som Camilla.

Banio
0

Nackdelen med ett Sigma 18-200 är att det är väldigt soft kantskärpa vid full vidvinkel resp. full tele - jag har haft ett och sålt vidare för att jag var missnöjd och inte fick ut vad jag ville. Helt OK dock i omfånget 35- 150 mm, och lite nedbländat.