Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 1788 ggr
Moalinn
0

Personuppgiftslagen

Hej!

Nu har min lärare ställt till det i min hjärna, han sa att man får publicera alla bilder man äger men inte på människor där man kan identifiera deras ansikte. Så om jag skulle ta en porträttbild på min kompis och lägger upp den på internet utan att fråga så kan hon anmäla det?

Då undrar jag, är det samma med hästsport och liknande? Om man fotograferar på en tävling kan inte jag fråga dom som är på bilderna om det är okej om jag lägger upp på tex. min hemsida.

Om jag har missuppfattat det här nu får ni väldigt gärna förklara för min lilla hjärna hur det ligger till, för alla har bara sagt något om Upphovsrättslagen och copyright men inget om PUL vilket känns lite sådär.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

MissInAction
0

Undrar också Obestämd

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Inkanyezi
6

Undantag finns på flera ställen, men i själva PUL är det främst 7§ andra stycket som är tillämpligt på det vi som fotograferar sysslar med:

Förhållandet till tryck- och yttrandefriheten

7 § Bestämmelserna i denna lag tillämpas inte i den
utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna om tryck- och
yttrandefrihet i tryckfrihetsförordningen eller
yttrandefrihetsgrundlagen.

Bestämmelserna i 5 a, 9-29 och 33-44 §§ samt 45 § första
stycket och 47-49 §§ skall inte tillämpas på sådan behandling
av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska
ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande.
Lag (2006:398).

http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?%24{HTML}=sfst_lst&%24{OOHTML}=sfst_dok&%24{SNHTML}=sfst_err&%24{MAXPAGE}=26&%24{TRIPSHOW}=format%3DTHW&%24{BASE}=SFST&%24{FORD}=FIND&%24{FREETEXT}=&BET=1998%3A204&RUB=&ORG=

Så länge som vi sysslar med endera journalistiskt eller konstnärligt skapande kan vi alltså i de allra flesta fall bortse från personuppgiftslagen. Den kan vara tillämplig däremot om vi lägger upp strukturerat material, i synnerhet om det är kränkande, exempelvis på facebook.

Moalinn
0

Tack Inkanyezi, tror jag fick lite klarhet i det hela nu!

Fast undrar fortfarande om jag kan lägga upp bilder på människor på min hemsida utan att fråga?

Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
5

Jo, du får lägga upp dem på din hemsida lika väl som du får lägga dem här, om bilderna eller sammanhanget de publiceras i inte är kränkande. Tillstånd krävs bara när de används i reklam. Om någon annan använder bilder som du har tagit i reklam, är det inte du som behöver tillstånd från den avbildade, utan den som publicerar reklamen.

Om du tar bilder som är avsedda att användas i reklam är det bra att fixa ett sånt skriftligt tillstånd, en "model release", med dem som medverker, för att kunna sälja dem med tillståndet klart till den som ska använda bilderna. Många bildbyråer tar inte emot bilder av identifierbara personer om de inte åtföljs av en "model release".

Det är en annan lag som styr användningen av personbilder i reklam, lag om namn och bild i reklam.

[PeterWem]
3

Inkanyezi sammanfattade det som vanligt bra. Jag kompletterar med litet mer.

Angående läraren missade han lagändringen för PuL år 2007. Innan dess var det så som han sade.

Moalinn
0

men jag förstår fortfarande inte. Är det sen 2007 okej att lägga ut bilder på folk utan deras tillstånd men att det kanske inte står namn eller förstår jag helt fel nu?

Det har blivit en riktig röra i mitt huvud,

Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
4

PUL skiljer inte på om det är namn eller bild eller både och. När du får visa bilden får du också tala om vilka personer som är på bilden.

Det man inte får göra är att visa kränkande bilder eller göra kränkande utsagor om personer, och med den nya lagen mot kränkande fotografering kommer det också att finnas situationer där man inte alls får fotografera folk om man inte har deras tillstånd.

Det kan vara svårt att tolka den nya lagen, och det finns en promemoria utlagd där man kan läsa en sammanfattning från förarbetena till lagen. Det sprids tyvärr många missuppfattningar om den nya lagen, så det kan dyka upp en hel del frågor. Den kommer i nästan alla fall inte att inverka på vår fotografering. Det som förbjuds med lagen om kränkande fotografering är att ta bilder av folk i känsliga situationer där de borde kunna förvänta sig att vara i fred, som på toaletten, och att man inte får ta smygbilder på kränkande sätt, likt exempelvis personen som monterade en kamera i skon och fotograferade under kjolen på kvinnor i rulltrappan. Den är lite som lagen mot buggning, där det tidigare inte fanns någon möjlighet att lagföra någon för att ta bilder, men när de gjorde ljudupptagning. Utöver sådan smygfotografering är det bara sådan fotografering som är ägnad att allvarligt kränka som blir otillåten. Precis hur den kommar att tillämpas kan vi inte veta förrän det finns några rättsfall.

Moalinn
0

okej, tack!

Medarbetare på Djurfoto

ssofia
2

Sen finns det faktiskt människor som lever med skyddad identitet och som inte vill kunna bli identifierade på bild.. det är ju aldrig fel att göra ansiktet på ryttare i t.ex en hopptävlig lite mer oskarpt (inte blurra hela ansiktet men lägga på oskärpa precis över näsa/ögon/mun) utan och förstöra hela bilden. :)