Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 924 ggr
JazzBass
0

Still going strong

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Tänkte göra en tråd med lite bilder på lite äldre musiker som jag lyckats fånga på jazzklubben jag drar.

Här först ut är en bild från förrförra helgen på den svenska blueslegenden Bill Öhrström. Han har varit aktiv sedan 50-talet och uttrycket "still going strong" passar verkligen perfekt in på honom. Grym röst, grymt med energi och grym på munspel. Och trevlig som person också, inte att förglömma. :-)

Denna bild är tagen med iso 1600, f/3,2 och 1/160s, alltså en relativt kort tid. Ändå blev det väldigt mycket rörelseoskärpa på den här bilden. Alltså han hoppade nästan som en galning omkring på scenen, inte riktigt vad jag är van att förvänta mig av nån som strax fyller 70… Jag fick många skarpa bilder på honom också men jag tyckte det var nåt lite extra med den här. Vad tycker ni?

Bilden (samt de två följande) är för övrigt framkallad med LR 4 som släpptes precis nyligen. Man får tänka om lite med den nya framkallamodulen. Den har ändrats om en hel del och blivit kraftfullare men på samma gång har det också blivit lättare att överbearbeta. Undrar hur mycket bilder med överdriven clarity man får se den närmaste tiden…? (Här lämnade jag faktiskt det reglaget på 0 fast det inte ser ut så…)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
0

Den andra bilden är på en 77-årig herreman som på äldre dagar doktorerat inom jazzen. Dock inte som musiker, det här var första gången jag såg honom spela men han är en regelbunden gäst på jazzklubben. Trevlig upplevelse att se honom spela dock! :-)

EXIF: iso 1600, f/3,5, 1/100s, 200mm.

JazzBass
0

Slänger in en suddig bild på Tuomari Nurmio också, en gammal legend på den finska rockscenen. Han rockade också hårt!

Bilden är tagen i höstas med mitt dåvarande Sigma 70-200/2,8.  ISO 3200, f/2,8 och 1/125s, 200mm.

Mitt nya Nikon AF-S 70-200/2,8 VR II + D700 som de två tidigare bilderna är tagna med är för övrigt inne på reparation nu, då kameraväskan (stängd och vadderad) föll i golvet i lördags från ett bord, och objektivet slogs av i två delar. Försäkringen borde stå för det men det är ett elände att vara utan kamera nu i några veckor… Rynkar på näsan

MissInAction
0

Vilken trevlig tråd! Glad Verkligen inspirerande!

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MonisN
0

Mycket bra bilder, men ettan sticker verkligen ut. Man ser att det svänger. Den här känslan hade du inte fått fram om bilden hade varit knivskarp. Så på din fråga så är svaret ja, jag tycker den är något extra!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

JazzBass
0

Tack för era kommentarer! Glad

Få se om jag hittar några fler lämpliga bilder att lägga upp i den här tråden.. Synd att jag inte hade hittat fotointresset ännu då Janne Schaffer spelade på klubben. Då stod jag bakom mixerbordet istället… Han börjar ju småningom platsa med i samma gäng som dessa. Janne "Loffe" Karlsson fick jag inga bilder på heller. Nåväl, det kommer kanske fler chanser… Glad