förhandsgranska studiofoto i datorn?
jag har en kikon d80 och undrar om det finns något sätt jag kan förhandsgranska bilderna i datorn genom att koppla usb sladden till kameran, och nu menar jag inte flytta över och titta på bilderna utan jag menar som en skol fotograf gör. Så han kan se bilderna direkt i datorn.
Mvh Jesper

The Photo Geek har en artikel som ger en del tips.
http://thephotogeek.com/choosing-nikon-dslr-camera-tethered-shooting-software/
Nikons program som kan köra din kamera heter Camera Control och det kostar en slant, men det finns bra fria alternativ.

Jag tror att det brukar följa med ett program som heter EOS Utility till Canon. Det följde med till min G7 och går att använda för att fotografera via datorn. Jag vet inte i hur hög grad det funkar med olika modeller, men kolla på den CD-ROM som följde med.
Det följer med program för att göra det när du köper en Canon kamera, var länge sen jag använde det så minns inte namnet på det (Camera Window?). Ansluter kameran till datorn med en USB sladd (vilket tyvärr gör att datorn måste vara ganska nära, typ max 4-5 meter sladd vilket blir kanske 3 meter mellan dator och kamera eftersom sladden ska ner på golvet och upp igen…)
Bör funka med alla EOS kameror åtminstone, vet att 450D, 550D och 7D funkar åtminstone.
Du kan ladda ner programvaran från Canons hemsida.
Tror man måste ha antingen en orginal skiva eller programmet i en tidigare version installerat på datorn för att kunna köra dom du hämtar från nätet(?). Har för mig att jag irriterat mig på det nån gång när jag inte hittat mina skivor…
#7 Ja, det kanske är så. Jag har aldrig behövt fundera på det eftersom jag alltid har installerat från skivan.
Googlade så mycket jag kunde om detta på kvällen och kom själv fram till Camera control, Köpte control 1 utav en polare och den har en skitful design och är ganska irriterande då den inte visar den nyaste tagna bilden i "preview" fönstret och det hoppar upp en ruta med Högdagar och överexponeringar över. Någon som vet ngt bättre program som är Kompatibelt med en Nikon D80 eller D90? Vill ha något där den helt enkelt visar den nyaste tagna bilden direkt utan att jag ska behöva byta ruta och sedan trycka på höger pil för att se.
Anledningen att jag vill ha detta är för att snabbt kunna se bilden i stor storlek så jag ser om det är ngra skugg fel o.sv under mina foto sessioner.
Tack för de tidigare svaren hoppas ni har svar till detta med :)