billigt men vettigt?!
Hej fotofolk!
Såhär ligger det till: vår gamla digitalkamera gick sönder, blev därför kameralös och har nu inga pengar till att köpa en ny. - jobbigt väre! Jag har 1000 kr från tidigare födelsedag sparade. Så jag skulle vilja ha råd eller tips på vad som kan vara bra att tänka på när man köper en billig kamera. Jättetråkigt att inte kunna köpa en kamera som har de funktioner eller kvalitet som man egentligen önskar, men måste man välja mellan att antingen köpa en billig kamera eller fortsätta att ingen alls ha, så är valet trots allt rätt enkelt.. för mig i alla fall.
Har hittat den här som kanske vore något att ha?! Olympus fe100 (syftet med länken är enbart att visa kamerans info) http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010089523
Tycker det är svårt att köpa kamera i den här prisklassen, hoppas därför att någon vänlig själ kanske har bättre koll än jag.. =)
Mvh Tessan
..annars kanske denna vore något..?! "Avant DC440"
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/458292/details
Mvh Tessan
Ja, det kan vara jobbigt att vara kameralös. Till så lågt pris är det som sagt inte så mycket att välja på men utav de två du länkar skulle jag valt Olympusen. Det känns tryggare med ett mer känt fabrikat.
Jag har kollat lite på andra fotosidor (bland annat scandinavianphoto.se som har funktion där man kan mata in vad ma letar fetr för kamera, så väljer den ut såna som passar) Men jag har inte hittat nån annan som verkar bättre (i mitt tycke) än olympusen till det priset. Alternativet kan ju vara att leta begagnat på Blocket eller så.
Och så blir det väl till att börja spara så att du snart kan skaffa en kamera som du verkligen vill ha.

tessa, har du ingen möjlighet att spara ihop en slant till? Jag tror inte att du kan få något riktigt bra för 1 000 kr, det blir något som kallas för sikta-skjut-kamera.
Under tiden som du sparar så kan du ju lägga tid på det teoretiska. Du kan ju ladda ned lite gratisprogram och börja med att redigera de bilder du har. Prova på någon test-version av Photoshop/PainShop osv.
Har du en skanner så kan du ta en himal massa bilder med den. Jag har skrivit en artikel om hur jag använde min skanner till att ta bilder på lite kvistar mm, "Ta stillbilder enkelt hemma".
Hälsningar
Robert
Tack för era svar!
Magnus_k: ja faktiskt så känns det faktiskt rätt jobbigt att vara kameralös. Det är så mycket som man vill fota - både för att det är vädligt roligt och för att kunna bevara saker och ting som minnen, - varje årstid har sin charm så det är mycket man missar, som inte finns senare i år.. Jag har också funderat lite på detta med mer och mindre okända märken.. tycker också att det kan kännas tryggare med ett mer välkänt märke, men å andra sidan känns det mer som det kvittar när det handlar om så billiga kameror.. fast vad vet jag =)
Jag har kikat runt en del vad det gäller begagnat på nätet, men det känns lite som att köpa grisen i säcken i och med att man inte riktigt vet vad man egentligen köper. tyvärr, för annars skulle jag inte ha något emot att köpa en begagnad kamera. Då kan man ju kanske lättare få en mer prisvärd och framförallt en mer kvalitativ kamera för pengarna.
Robert: Jag har tyvärr inte möjlighet till att spara några som helst slantar till kamera just nu, tyvärr! Det är alltför många utgifter som måste komma före, så även om jag gärna skulle prioritera en digitalkamera, så har jag inget annat val än att låta en sådan komma längre ner på listan.. Mina husdjur måste .tex komma före, det förstår alla säkert. - men det är också dom som gör att jag så gärna vill ha en kamera NU! =)
Så därför känns det inte särskilt motiverat att vänta med kamerainköp tills det finns mer pengar. I synnerhet inte när jag inte vet när denna möjlighet kan tänkas komma, men också för att jag, som jag skriver längre upp i detta inlägg inte vill missa alla möjligheter och situationer där man verkligen vill kunna använda en kamera och föreviga saker och ting. - Känns väldigt trist och omotiverat att missa vintern/våren och inte fota något pga. att man vill ha en riktigt bra kamera. Då föredrar jag personligen att ha en "budgetkamera" och i alla fall kunna fota, även om kvaliteten inte blir det bästa, än att inte fota alls.. - känns som att jag skulle gå miste om så mycket då!
Hoppas du förstår hur jag tänker.. visst vore det kul att pyssla med PS och pula med gamla bilder, men ju mer man gör detta, desto mer sugen blir man på nya, färska bilder! =) Vi har tyvärr ingen scanner och kan ingenting om dom, så även om tanken är god, så är det inget alternativ för mig.
- Så jakten efter en bra men billig kamera går vidare..
Om jag vore i ditt läge och ville ha en riktigt bra kamera till ett riktigt lågt pris skulle jag inte tveka att köpa en begagnad analog systemkamera. Finns mängder av folk som vill sälja sånna nu. Och om du ex v köper en digital system sen av samma märke ex v canon eller nikon kan du(i alla fall om det är canon orginal objetiv, tror det är lika med nikon? ) använda samma objetivet på den. Jag tycker absolut inte det är fel att knäppa en del analogt. Även om det är roligare och billigare med digitalt. Jag har en canon eos600, finns flera sånna 600 eller 650 för under 1000 kr , det är en kanon bra kamera som jag aldrig kommer att sälja. Tålig tung och rejäl. Jag köpte den beganad för 10 år sedan och gav då ca 6000:-, 6 biler/s tror jag den klarar! http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1686
Tallkott: Tack för tipset! Har faktiskt inte tänkt tanken… =) Men så är ju kruxet att det snabbt blir väldigt dyrt med film och framkallning, - och eftersom jag använder många bilder till internet (har ingen scanner) så blir det extra puligt.. men tanken är väldigt god, och man skulle säkert utvecklas mycket som fotograf (om man har råd att) med en sådan gedigen, bra kamera =) Helt klart något att tänka på!
Mvh Tessan
Vår kamera gick också sönder för en tid sedan. I brådrasket köpte vi en Kodak Easyshare C360. Den kostade 1490:-
Vad som var viktigt för mig var att den har optisk zoom, digital zoom är värdelös. 5mp. Lätt att använda och har jättemycket funktioner. Har provat att videofilma med den och om ljuset är rätt så går det faktiskt över förväntan.
Jag hade ett gammalt minneskort på 1G som jag slängde i. Med det kan man videofilma i drygt 30min alt. ta 631 bilder, eller blanda hej vilt. Det tar ganska lång tid att ladda ner filmklippen MEN jag laddar ju ner på min bärbara, på en stationär går det säkert mycket fortare.
Då vi så småningom kommer att köpa en digital systemkamera, har barn som gärna "leker" med kameran (och får det) så tyckte vi att den här passade mycket bra.
Vilken digitalkamera (om den blir digital) du än väljer så tänk på optisk zoom…du behöver den =)
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Tack för tipsen!
Köpte i helgen en OLYMPUS CAMEDIA FE-100 digitalkamera till svärmor som fyllde 50 år, med 4mp.. Hon blev jätteglad och kameran verkar vara väldigt vettig med bra fotoresultat, av det lilla vi hunnit se - härlig macro minsann.. =) Så det lutar starkt åt att vi kommer att köpa en likadan till oss själva, dock med 5mp - Olympus camedia FE-115 - till samma pris, väntar bara på att den ska komma ut i affären - tror detta kommer att bli jättebra! Fortsätter givetvis att dregla efter digitala systemkameror men min tid med en sådan kommer när den är mogen (läs lägre prisnivå) - det tvivlar jag inte på.. =)
Mvh Tessan

tessa, jag fick faktiskt just den kameran som smidig vardagskamera, den slinker lätt både ner och upp ur väskan eller jackfickan, och jag är jättenöjd med den:) Fantastisk krispig skärpa när människan bakom kameran håller tungan rätt i mun… Och möjligheterna till motljuskompensation är suveräna och enkla.
Jag håller inte alls med om att man inte kan få något vettigt i den prisklassen, utvecklingen har ju verkligen gått framåt! Sedan beror det naturligtvis på vad man vill åstadkomma… Macroläget är jättefint, däremot har jag inte alls lyckas förstå mig på supermacroläget ännu…

Det är inte alltid det hänger på en bra kamera för att få bra bilder, men det kan underlätta.
Oftast hänger det på fotografen för att det ska bli bra bilder.
Hälsningar
Robert

#10 precis, men blir mer kreativ om man har en bättre kamera, för då är det inte kameran som hindrar ens kreativitet :)

Ack ja, med skräp bakom spakarna blir inget bra, det märks kanske särskilt väl med en billigare kamera, å andra sidan så sporrar det ju till att skärpa sig, när man ser vad som kan bli:)
Pia: Vad roligt att höra att du är nöjd med din kamera, det låter ju lovande.. =) Kul att kameran verkar vara vettig och prisvärd, ska bli spännande att se vad man kan åstadkomma tillsammans med den! =)
Mvh Tessan

Och så gillar jag verkligen färgåtergivningen, det blir något väldigt distinkt och rent över de foton där fotografen gjort sitt jobb…:)
Kulkul! Hoppas att man kan få till hyffsade foton då, med den lilla kunskap man har
Antar att du har FE100:an? Hur stort minneskort har du och hur många bilder kan du ta med det? *nyfiken*

Japp, FE-100 (jag tröttande på att släpa runt på Olympus C-720 i väskan, tar verkligen plats + att jag inte har riktigt tålamod med den…:). Jag tror det var ett minneskort på ca 25 bilder som följde med, men jag fick ett nytt som är på ca 420 bilder.
Det enda aber jag kan komma på är att batterierna går åt i rasande fart, eller så beror det på att jag fixar och experimenterar "för mkt". Nu har jag ialla fall uppladdningsbara batterier, som jag hoppas kommer att räcka längre…:)