Foto iFokus

Foto

Etikett: okategoriserade-bilder-ej-kritik
Läst 1217 ggr
Inkanyezi
2

Enkel kompakt duger till mycket

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rotade fram det här panoramat, som var ett av mina allra första. Jag är fortfarande ganska imponerad av hur bra den där lilla kameran ändå var med sina 3 megapixel. En liten kompakt, inte mycket större än en tändsticksask, och det går att göra bilder som är mycket detaljerade och håller för stora format. Nu är så klart ett panorama hopsatt av flera bilder, men i alla fall.

JazzBass
0

När man sätter ihop många bilder till en så får man ju i princip samma sak som om den skulle vara tagen med större sensor, alltså man fångar mer ljus. Zoomar man in den här bilden till 100% så ser man att bilderna panoramat är gjort av kommer från en kompaktkamera, men redan om man skalar ner till 50% ser det riktigt skarpt och bra ut.

Körde du med kameran i vertikalt eller horisontellt läge och hur många bilder använde du?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använde fem horisontella bilder, och jag höll exponeringen knapp för att inte fräta ur alltför mycket av de ljusaste tonerna. Den är gjord med Nikons assistfunktion, där man kan matcha bilderna i en liten del i kanten på skärmen när man tar nästa bild.

Jag tog exponeringen från den ljusaste delen till vänster helt enkelt, och sedan tog jag resten av bilderna med samma, vilket görs automatiskt med de enkla kompakterna från Nikon. Det är taget med en Coolpix 3200, min första digitalkamera.

Här är en av delbilderna oredigerad:

JazzBass
0

Ok, så du fick ljusa upp panoramat en hel del då ser jag. Väldigt bra slutresultat med tanke på det!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
1

Det här var när digitalfoto var ganska nytt för mig och jag hade just hittat det där med panorama. Det fanns ett panoramaprogram med på skivan till kameran, och det var en ny leksak. Jag lärde mig en del om att ta panorama, och senare gjorde jag dem med kameran vertikalt för att kunna använda lite längre brännvidd och få fler pixlar att leka med och lite mindre delning mellan bilderna. Jag fixade ett panoramahuvud av ett billigt stativ till ett vattenpass som jag köpte på Biltema, så att jag kunde svepa horisontellt och bilderna var lätta att sätta ihop.

En sak som jag ganska snart kom på var att undvika att en horisontell linje gick genom hela bilden. Det funkar bättre om den ligger diagonalt, eller som här, att den bryts av att döljas av förgrunden. Det här är ett av de mer lyckade panoraman som jag gjorde då.

Jag har allvarligt funderat på att ta upp det där med panorama igen, kanske med Hugin, eftersom jag har släppt Windows nära nog helt. Jag har visserligen en burk stående med Windows XP och där finns panoramaprogrammet, men jag brukar nästan aldrig köra den.

MonisN
0

Panorama är väldigt kul. Tyvärr gör jag det alltför sällan. Jag föredrar att ta vertikala bilder för att få med så mycket som möjligt på höjden eftersom man tappar väldigt mycket av bilderna när man "syr" ihop dem. Både Elements och PS har mycket bra panoramaverktyg, och Hugin är ett kompetent gratisprogram, men lite invecklat innan man kommer underfund med det.

Din bild ger ett fint perspektiv över hamnen när du har kvinnan med i förgrunden.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.