Världskända fotografer?
Ska göra ett fotoarbete i skolan och där ska vi också göra en fördjupningsdel där vi fördjupar oss i och skriver om nånting. Jag hade tänkt skriva om några kända fotografer och undrar om någon har tips på sådana ni gillar eftersom jag själv är rätt så dålig på att komma ihåg namn? 

Ytterst få fotografer är världskända såtillvida att en stor andel av befolkningen i flera världsdelar känner till dem. Fotografins kändisskap kretsar mest etnocentriskt kring USA, och om man gör webbsök på kända fotografer på valfritt språk, hittar man mest amerikaner. Man skulle kunna uttrycka det så som att "om man är ansedd världskänd i USA är man känd, annars inte". Men gemene man, precis som du själv, känner inte till fotografer i någon större utsträckning.
Det finns väldigt kända bilder, och bilderna som har ikonstatus har ofta gjort sina skapare kända. Det gäller exempelvis den tämligen medelmåttige fotografen Alberto Korda, som tog en bild av massmördaren Ernesto Guevara de la Serna, som man kan se på många affischer, klädesplagg och andra föremål. Andra fotografer, som krigsfotografen Robert Capa har också blivit historiska.
Bland europeiska fotografer är en av de mer kända Henri Cartier-Bresson, och den mest kände svenske fotografen är troligen Lennart Nilsson.
Men om du bara är ute efter världskändisar, så duger kanske de som du kan hitta på Wikipedias artikel om kända fotografer. De flesta är knappast kända utanför sin hemby, men det finns faktiskt en eller annan världskänd fotograf där.
En som kanske gör skäl för "världskänd" är W Eugene Smith, som dokumenterade en miljökatastrof i Japan, där ett kemiföretag förgiftade vattnen kring Minamata.
Inom vilken inriktning?
Modefotografi, dokumentärfoto, sportfoto etc handlar ju alla om foto i olika inriktning. :)
Lennart Nilsson får väl betraktas som världskänd.
HH
Annie Leibovitz och Nick Brandt är två favoriter jag har!
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Andy Warhol är ett måste! Hans fotografier på världens största och mest kända artister har nog alla sett.

Oj Mona, det är nog inte som fotograf Warhol blev känd, utan mer för andra saker. Den kanske mest kända bilden är kanske den av Marilyn Monroe, men också den Engelska drottningen och Mao har blivit föremål för hans målningar, som skapade en ny genre, popkonst. Förlagorna är i de flesta fall fotografier, som andra har tagit.
Den enda av hans insatser där han faktiskt fotograferade som jag känner till är när han satte folk framför en filmkamera som han startade och sedan gick ifrån en stund, medan de väntade på honom. Han regisserade också filmer. Men som fotograf är han knappast känd?
#7 Haha!! Så kan det gå när man sitter och halvsover och tänker i helt andra banor!! Nej, såklart han var inte fotograf utan grafiker mm. Tack att iaf du var vaken! Dags att sova!
Annie Liebowitz, Robert Mapplethorpe, Sally Mann, Nan Goldin, Diane Arbus, Martin Parr, Sandy Skoglund, Ansel Adams, Sam Taylor-Wood etc etc etc etc etc

I vår lilla del av världen är kanske Terje Hellesø en av mest kända. Huruvida han tycker det är bra eller dåligt vet jag inte…
http://www.fotosidan.se/cldoc/terje-helles-erkanner-omfattande-bildfusk.htm

Terje Hellesøs eskapader är nog en parentes i historien, och intresset har under några veckor i slutet av förra året varit mycket stort, men det har svalnat betydligt redan. Han kommer att leva kvar bland fotografer genom det nya ord som har myntats, att terja, men hos en bredare allmänhet är han nog för länge sedan glömd.
Just det var min bakgrund till att nämna att fotografer knappast är världskända.
Och de få som utgör milstenar i historien är kanske de mest kända, även om det främst är bland människor med fotointresse som deras namn koms ihåg. Där platsar bland de svenska fotograferna Lennart Nilsson, som står helt i särklass. Niécephore Niépce, Louis Daguerre, George Eastman och Eadweard Muybridge har också placerat sig i historien, även om Eastman inte var känd som fotograf, så skapade han indirekt en massmarknad för fotografering genom att förnya metoderna genom uppfinningen av rullfilm och andra innovationer. Gemensamt för dem jag nämner i det här stycket är att de till stor del bröt ny mark för tekniken som andra fotografer senare använde.
Men jag ser frågan som en aning ytlig, eftersom kändisskap egentligen inte har så mycket med fotografi att göra som marknadsföring eller masspsykos. Det ligger så att säga utanför fotografin som område.
Bland svenska fotografer som har gjort sig kända i Sverige finns bland andra August Strindberg, Lennart Bernadotte, Beata Bergström, Hans Hammarskjöld, Sune Jonsson. Kary Lasch, Arne Sucksdorff, Jan Lindblad och många fler. En del av dem har under en tid varit världskända, men de glöms snart, liksom flertalet av dem som finns i Wikipedias lista.
Många av fotograferna som blev mest kända deltog i ett projekt för att dokumentera depressionen under nittonhundratrettiotalet i USA och där fotografer som Dorothea Lange och Arthur Rothstein skaffade sig sina platser i fotografins historia.
Många av de övriga på listan i Wikipedia är likt Hellesø mer av dagsländekaraktär och kommer att vara glömda inom överskådlig framtid.
Nu får man väl ändå säga att Terje egentligen är en duktig fotograf. Tyvärr fick han ett större hjärnsläpp vilket förstörde hans rykte för alltid. Världskänd är han nog inte ändå.
HH
En av mina stora favoriter är Brutus Östling.

Om man sträcker sig längre än till dem som är direkt kända för sin fotografi, och tittar på dem som har utvecklat konsten och tekniken, är den mest kände svensken Victor Hasselblad, som skapade en modern enögd spegelreflexkamera för rullfilm, vilken har fått många efterföljare. Han lever kvar i fotohistorien också genom ett pris som delas ut årligen från en stiftelse med hans namn. I samma anda kan Oskar Barnack nämnas. Han skapade den moderna småbildskameran, och också i hans namn delas ett årligt pris ut till fotografer. Både Victor Hasselblad och Oskar Barnack fotograferade faktiskt också, även om de är mest kända för industrierna som skapades kring deras innovationer.

Richard Avedon, en av mina favoriter!

Yousuf Karsh, George Hurrell,Edward Steichen, William Mortensen är några av mina idoler från förr.
Nutida inspirationskällor är Jill Greenberg, Joey D m fl