Problem med serietagning, D80
Hej!
Har har problem med min Nikon D80 att fota serietagnign. Har rätt inställningar för det på displayen, dem 3 små bilderna som ligger över varandra. Men den tar jätte segt ändå. Trodde först det hängde på minneskortet, att det var för segt. Hade ett 4GB 15MB/s så köpte ett 16GB 95MB/s, men det hjälpte ändå inte. Forfarande lika seg och tar inte serietagning. Köpte kameran 14 Februari 2009.
/Anna Helgesson.
Hur många bilder per sekund är kameran inställd på i menyn?
Hej !
Titta i menyerna och koppla från all form av brusredusering/korrigering av högdagrar etc. eller vad som kan finnas i den vägen och se ifall det går fortare för kameran att spara undan bilderna
mvh
Michael
Nu vet jag inte vad det är för bilder/serier du vill ta, men med 4bps så kan du tyvärr inte förvänta dig några mirakel och snabba actionbilder/serier.
#1 - Det har jag inte hittat.. :(
#2 - Åh tack! Hade brusreduseringen på, tog bort den och det gick genast bättre! Tack! :)
#3 - Fotar för det mesta hästar, hästhoppning och hundar. Men stängde av brusreduseringen och då funkade det! :)
Wow! Snubblade in på denna tråden av en slump! Har haft samma "problem" med min D80 under de åren jag haft den…något som irriterat mig fullständigt då jag fotograferar mycket rörelse såsom agilitytävlingar m.m!
Det visade sig att min brusreducering också var på! Visste inte ens att det gick snabbare om man stängde av den…
Nu är jag jättetaggad på att få se resultatet efter nästa agilitytävling :D
#5 Haha men då har vi haft samma! Min har också alltid varit så, har verkligen blivit riktigt irreterad emellanåt. Sen lägger ut 700 på nytt minneskort och inget händer, suck..
Nä inte jag heller! Tur "GME" visse! ;)
Samma här, testade att fota hundarna idag och resultatet blev iallafall mycket bättre! Flera chanser att få bättre kort! ;)
Hej
Kul att det hjälpte.
Själv har jag en cannon 40D och kom på detta i en helt annan situation, jag ägnar mig lite åt astrofotografering och hade gjort en 3 minuters exponering.
Hade brusreduceringen på och efter det att slutaren stängt så satt kameran där och arbetade och arbetade och jag stod vid sidan om och funderade på vad kameran igentligen höll på med *suck* nåja jag kom på vad som var orsaken lol.
Vid snabba serie tagningar kan jag också tänka mig att ju mindre format/kvalite man väljer ju fler bilder kan man ta inan buffert minnet blir fullt och det blir "flask halls" till minneskortet.
Ha de gött o plåta på ;-)
Hej igen!
Ja tack så jätte mycket åter igen! :D
Ja haha man undrar ibland vad dem små kamrorna sysslar med! ;)
har funderat på det, har kvalitén som man ställer in i kameran någon större skillnad på hur bilden blir?
Desamma! :D