Foto iFokus

Foto

Etikett: misslyckade-bilder
Läst 1554 ggr
Annisangel
0

Vad blev det för fel här???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okeeeej, denna bild vill jag gärna att någon talar om för mig vad det blev för knas med/vad jag gjort fel!! Inte riktigt som jag ville ha den!!TystSkrikandes

Många Goa Kramar

Annisangel

Po A
0

Menar du att solljuset kommer in i linsen och får dom runda prickarna?

JazzBass
0

Motljus rakt in i kameralinsen ger lätt såna effekter då ljuset studsar mellan de olika linserna som finns inne i kamerans objektiv, som kanske inte har en så värst bra antireflexbehandling. Problemet är större på kompaktkameror än på systemkameror då objektivet och sensorn är mindre. Uppstår flare på det här viset i en kompakt tar det upp en mycket större del av hela bilden eftersom sensorn är så liten i jämförelse. Det är inte så mycket det går att göra åt problemet, annat än att försöka rikta kameran lite annorlunda när man tar bilden för att se om nån annan vinkel funkar bättre, och kanske sätta på ett rejält motljusskydd. Det är dock tveksamt om motljusskyddet skulle ha nån effekt då solen ändå lyser rakt in kameralinsen. Det kan också hjälpa något att blända ner, alltså använda en mindre bländare (större tal).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annisangel
0

#2 Ahaaa, tusen tack för förklaringen!! Nybörjare som jag är visste jag inte alls hur det blev som det blev! Men nu vet jag! Jo, jag fotade med en kompaktkamera! DÅ ska jag försöka vinkla kameran och blända ner lite!!

Kram och tack igen!Skrattande

Många Goa Kramar

Annisangel