Impulsköp
För första gången har jag köpt ett fotografi, och det var en impuls som gjorde att jag slog till. Jag är lite kluven, eftersom jag inte köpte bilden för att jag spontant tyckte väldigt mycket om den, utan mer för att jag inte ville låta tillfället gå förbi.
Jag tror att jag kan ha ett visst utbyte av att ha den, eftersom den är gjord av en av mina tidigare mycket stora idoler i fotovärlden, och att den på så sätt är en ikon, en slags minne för mig för en tid med fotografering och min egen fascination inför den "store mästaren". Jag har ju redan i skolan jobbat med zonsystemet, och vi läste Ansel Adams bok The Negative, för att få djupare förståelse för tonomfånget i fotografiet och hur man kunde exponera och framkalla för att få med allting som man ville se i bilden.
Den är också på så sätt en viktig påminnelse för mig, om att målet med att exponera rätt och att framkalla bilden för att få med alla toner vi vill ha med, är att åstadkomma en bild, inte en avbild av verkligheten, utan för att gestalta motivet fotografiskt.
Och bilden jag lade mig till med är alltså tagen av Ansel Adams. Exemplaret är printat av Varian Associates Inc, till femtioårsminne av uppfinningen av klystronröret, och det är likt de flesta av Ansel Adams bilder ett landskapsmotiv taget med storformat. Motivet på den är "Sierra Nevada Winter Evening, from Owens Valley, California". Sett till att det inte är Adams själv som har gjort kopian, är den kanske inte att betrakta som ett "original", men jag tycker ändå att den är tillräckligt intressant för att åtminstone en tid få en plats på min vägg.
Jag kan tyvärr inte visa bilden på grund av upphovsrättsreglerna, men den dag jag bestämmer mig för att sälja den tillåter Upphovsrättslagen att jag visar den.
Ett citat från Russel H. Varian, en av uppfinnarna av klystronen, är tryckt i ett hörn av bildens passepartout:
"The wonder and eternity of the wilderness…put man and his desires into proper perspective."
Grattis till ett bra inköp! Ibland får man vara lite tokigt impulsiv! 
Så man får alltså inte ens ta en bild på tavlan när den hänger på väggen hemma för att lägga upp på nätet - "Titta vad jag har köpt!" ??
Nu känner jag mig lite dumt provokativ, men:
Funderar lite på hur det i så fall är med interiörbilder i mäklarannonser? Jag har en hel del original på mina väggar hemma, måste jag ta ner dem om jag ska sälja huset… alternativt lägga upp kort på nätet där tavlor/kort/konst råkat komma med på bild?
Jag vet ju att upphovsrättlagen är till för att skydda och tycker det är bra!, men det låter som om det här är drivet lite in absurdum!

Nja helt så är det väl inte. Jag får ta en interiörbild där bilden är upphängd, om den är en liten del av bilden och inte huvudsaken, men om jag skulle lägga upp bilden av tavlan här så bryter det ganska självklart mot Upphovsrättslagen. Inte förrän 2054 är den public domain. Jag skulle så klart kunna få tillstånd från Ansel Adams arvingar, men så långt tänkte jag inte sträcka mig.
Om jag skulle annonsera den till försäljning tillåter lagen att jag visar en bild.
Bilden finns på nätet, och om man vill ha ett original signerat av Ansel Adams går det också att få tag på om man tycker att det är värt en slant. Mellan tre- och femtusen dollar uppskattas det till, och den har gått på auktion för 3750 dollar. En reproduktion utskriven med bläckstråle kan man få för facila 57 dollar. Den som jag har är på ett fint fotopapper och väldigt väl monterad, och jag fick den för 125 kronor, så jag har fortfarande kvar tillräckligt med pengar för att köpa mat.
Priset var definitivt ingenting att klaga på, men det var ett impulsköp.
Jag hittade den på Myrorna.
Haha, vilket kap!
Mycket fin bild.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland