Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 618 ggr
gulzebra
0

Vilken kamera?

Sitter och funderar så smått på ett kameraköp. Är ute efter en kompakt att ha mest som en slit- och slängkamera, men ändå med möjlighet att faktiskt använda den (mao, jag vill kunna experimentera åtminstone med slutartider och bländare - färdiga program är jag smått allergisk mot, föredrar att köra manuellt). Lätt att bära med sig, vill jag släpa på en klump så har jag en långzoomare redan. Till saken hör även att jag vill ha en kamera jag kan ta med mig till Peace&Love i sommar, och de har satt en regel på max 55 mm zoom (http://www.peaceandlove.se/festival/information/ordningsregler-festivalomrade/). Dessutom är jag rätt pank, så jag är ute efter en så billig kamera som möjligt.

Så kort och gott… Några tips?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mymlan
0

Nikon D51

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

gulzebra
0

Det är ju en systemkamera såvitt jag kan se vid en snabb googling. Jag är ute efter en kompakt, inte en system.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mimmi
0

En spegellös systemkamera kanske är något?

Moalinn
0

ingen system alls? Finns ju Nikon 1, en liten systemkamera :)

annars har jag tittat mycket på Nikon coolpix s8200, verkar vara en bra kamera. Lite dyr kanske, vet inte hur mycket du har. Det finns kameror för 700kr, men jag gissar på att dom inte är lika bra men fungerar säkert till "slit och släng".

Nu blev det bara nikon, men det är det jag kan mest om sen får andra ta dom andra märkena.

om inte annat kanske du kan gå till en butik och fråga? då får du, förhoppningsvis, också känna på kameran och se om det är något som passar dig.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

gulzebra
0

#3: Spegellös system? Vad är det? Har aldrig hört talas om något sånt :P

#4: Precis, ingen system alls. Nikon 1 skulle visserligen inte sitta helt fel men det blir på tok för dyrt för min plånbok. Ska jag lägga pengar på en systemkamera så köper jag hellre en stor klump - jag har lite svårt för små kameror och vill ha lite att ta i, blir lätt skakig när det är för smått, så att köpa en liten system blir väldigt fel för mig tyvärr. Det bär emot redan att ens leta efter en kompakt just för att de egentligen är alldeles för små för mig, men vill jag kunna knäppa någon bild utan att släpa på min klump överallt så är jag rätt tvungen… :P

Kikade på Nikon Coolpix s8200 men den har tyvärr för mycket zoom för att få tas med till P&L i sommar… Jäkla skitregler :/ Annars kanske någon Nikon Coolpix öht skulle passa - har en P500 nu och trivs ypperligt med den, och själva tekniken borde väl vara rätt lika antar jag.

Runt 1000 kr får jag nog sätta min gräns på. Nu kan jag inte hosta upp ens en tusenlapp hur som helst visserligen men förhoppningen är att kanske hitta något begagnat och spara lite den vägen :)