(M) porträtt

Jag gillar verkligen kompositionen i bilden och hur motljuset lägger en kontur över axeln och på sidan av mössan och lyser upp håret. När man inte har en reflektor för att lätta blir ljuset mot ansiktet till stor del himmelsljus, och det påverkar ju färgen. Jag antar att du själv stod i skuggan av exempelvis ett träd, vilket gör att man slipper konstiga motljuseffekter.
Jag gillar bilden, och tycker att den ser spontan ut. Antar att det är utflykten till Drottningholm.
#1 Tack så mycket! Japp, det va vår lilla utflykt till Drottningholm! Jag tänkte faktiskt inte på om jag stod i skugga eller inte.. Men då vet jag iaf att man kan göra det om man får konstiga motljuseffekter! Menar du typ sånna där ljusa "ringar" eller vad man ska kalla det? Som på den här bilden(den här bilden är för övrigt helt oredigerad..):

Om solen lyser rätt in i objektivet kan det bli "spökbilder" av reflexer mellan linserna, särskilt när motivet är i skugga. Uppe vid toppen av mössan en aning åt höger finns en sån reflex. Det blir också en allmän kontrastsänkning av att solen lyser in i objektivet.
#3 Okej, tack! Det förklarar de fula ljusa ringarna jag fick på några andra bilder :)