Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 3085 ggr
Ketang
1

Pris på bilder på utställning...

Under dom två senaste åren har jag umgåtts med fotografer som ställer ut. Och jag har blivit "matad" med att bilderna absolut inte få vara för billiga! Nu på torsdag ska jag sätta upp min första egna utställning där jag står som ensam fotograf och jag har funderingar kring priser på mina bilder. Jag har kollat runt på div olika utställningar där mer eller mindre okända fotografer tagit priser som ex 1500:- upp till 3000:- för A3 bilder som jag skulle eldat med i kaminen… Nu menar jag inte att jag är bättre än alla andra! Men jag har ju sett mycket dåliga bilder till höga priser som ingen har köpt. Jag vill ju få ut mina bilder till helt vanligt folk som kanske inte har råd att lägga 3000:- på en tavla.

Jag sitter och räknar lite på det nu och allt som allt så har bilderna kostat mig ca 700:-/st att ta fram, framkalla, rama in och transportera. Så jag har satt 700:- som pris/tavla. Men nu vet jag inte om det blir fel åt andra hållet. Jag vill att folk ska ha råd med mina tavlor, men så klingar det i bakhuvudet….att man får mer respekt om bilderna är dyra…

Ni som haft utställningar och sålt bilder, hur resonerar ni??

[alezan]
0

Om de kostat dig 700kr att ta fram gör du ju noll och ingen vinst om du säljer dem för 700kr så även om du vill att folk ska ha råd med dina tavlor vinner du ju ingenting på att idka välgörenhet till gemene man.

Ylva-Li
0

Håller med #1. Om de kostat dig 700kr att ta fram så tjänar du ju inget på att ta samma pris. Lägg på några hundra iaf då. 1000kr/st kanske inte är helt tokigt då? Det är fortfarande ett pris som inte är för högt men inte för lågt heller.
Alternativt se över kostnaderna och hitta billigare sätt för dina bilder så du kan hålla ett lägre pris.

3000kr för en tavla. Beror så på vem det är som fotat. Är det någon känd, canvas, etc.
Men absolut. Ett för högt pris ger ingenting. Men inte ett för lågt heller. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[alezan]
1

Att gångra med 1,5 tycker jag är ett minimum och gör du det landar du i stort även på #2-s rekommendation Glad

Ketang
0

Välgörenhet blir det ju inte då jag inte går back på det. Utställningen ska hängas i morgon och är klar nu så billigare kan jag inte göra den. Vill ha lite kvalité på den också. Men om jag sätter dom för 900:- st då? Hm, jag funderar ju på hur jag själv resonerar när det gäller att köpa andras bilder. Och för min plånbok känns det tungt att köpa en bild av en okänd fotograf för nära på 1000:- Men jag får nog sova på saken…

Ylva-Li
0

Sålänge du är nöjd med ditt pris så är det bra. Men ta iaf lite så du tjänar något. Allt över 700kr då. :)
Lycka till!!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ketang
0

Tack! En liten fråga till! Jag funderar på visitkort. Ska jag lägga fram det så vem som helst kan ta. Jag har ett väldigt unikt efternamn så det är hur simpelt som helst att få tag på mina telefonnummer osv. Men jag funderar ändå på om man kanske uppmuntrar stollar till att ringa om dom får det så enkelt?

Ylva-Li
0

Tror inte att det är många stollar i så fall. Där får man nog prioritera. Få en chans till en större kundkrets och samtidigt kanske få en stolle på köpet, eller inte få några nya kunder och vara helt säker.
Iofs kan man nog aldrig vara helt säker.
Jag har också ett rätt unikt efternamn, och jag placerade mina visitkort på min utställning.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

uffelarsen
1

Jag ser det så här,  om jag gillar en av dina bilder , och låt oss säga att den passar klockrent på en vägg där hemma så spelar det ingen roll om den kostar 50:- eller 2000:- jag hade köpt den ändå, jag skulle aldrig lägga en krona på en bild bara för att fotografen är mer eller mindre känd, är bilden bra så säljer den sig själv, allt detta här med vad man skall ta betalt är rena cirkusen, bara för att man har en kamera i handen betyder inte att man kan förvänta sig priser typ fotografernas prislista på nätet , det är tokiga priser i dom flesta fallen precis som när antikrundan kommer med rena rama fantasivärderingarna, vad man vill ha betalt och vad man faktiskt får betalt är oftast en bit i från varandra. Missförstå mig inte nu, titta över dina bilder och sätt ett pris på dom vad du tycker att dom borde kosta och se till att hålla dom priserna, om du vill ha 1200:- för en bild men säljer den för 400.- då får man inte ett så seriöst intryck av dig. Lycka till! och återkom gärna och berätta hur det gick.

Ketang
0

Ja det är jätte svårt att avgöra vad bilder är värda. Men dom fotografer jag pratat med säger att man minst ska ta det dubbla +25% av vad bilden kostade att göra. Men då är jag uppe i summor som jag vet ingen kommer betala. Utställningen är i ett vårdcentrum. Iofs jobbar många chefer där då det finns många företag i byggnaden. Så några har nog gott ställt :-) Men mestadels är det barnfamiljer och pensionärer som vistas i lokalerna och jag har svårt att tro att dom betalar 1000:- för en tavla även om dom tycker om den.

Visitkorten sätter jag ut. Men hur jag gör med priserna vet jag inte. Kanske tar 800:- då så får jag några kronor tillbaka om en tavla blir såld…

MonisN
1

Du ska absolut ta mer betalt än vad bilderna har kostat dig, annars är det ju ganska meningslöst att sälja. Något ska du väl ha för att du tagit bilderna och inte bara vad dom har kostat dig? Jag håller med Uffe här, om jag gillar en bild köper jag den även om den är lite dyrare. Jag skulle inte köpa en bild bara för att det är en känd fotograf, jag köper bilden för att jag gillar den, om fotografen är helt okänd har ingen betydelse. Var inte rädd att ta rimligt betalt. Jag förstår hur du tänker, men att skänka bort dina alster vinner du inget på.

Lycka till!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Deklol
2

Nu kanske tips och råd är försent.

Det hade varit roligt att få se några av bilderna som ska visas på utställningen och bild på själva utställningen?