Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 910 ggr
Toltaren
0

Tips på vidvinkel?

Är det någon som har ett tips på ett bra vidvinkel objektiv till mig och min Nikon D80? Det kommer användas främst för till exempel semesterbilder och typ vimmelbilder. Gärna ganska vänligt rent ekonomiskt också… Ge gärna tips! Glad

/Sofie

JazzBass
1

Vidvinklar är normalt sett ganska dyra så jag rekommenderar att kika på begagnat. T.ex. en sigma 10-20/4,5-5,6 är ett bra köp och ett sånt kan man hitta relativt förmånligt, omkring 2500kr tror jag de går för. Det bästa du kan hitta är troligtvis Tokina 11-16/2,8 men det är nog nästan dubbelt dyrare gissar jag. Nikons är inte heller nåt fel på men de är också ganska dyra.

För vimmelbilder är det nästan ett krav att ha en extern blixt på kameran, då de flesta lite förmånligare vidvinklarna är ganska ljussvaga. Då är det bra att ha en SB-400 eller hellre SB-600 eller SB-700. Kanske du har en blixt redan?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Toltaren
0

Blixt har jag, så det är lugnt! Tack för tipsen, ska kolla upp dem Glad

KickanW
0

Jag köpte just ett begagnat Sigma 20mm f/1.8 EX DG till min Canon (tror det finns till Nikon också) och jag är jättenöjd!

Jag föredrar ljuskänsligt framför zoom, men det är ju en smaksak.

JazzBass
0

Jag har Sigmas 24/1,8, och jag är hyfsat nöjd med det också. Perfekt allround-bildvinkel med 24mm på aps-c! (Men nästan för vidvinkligt på fullformat). Ljusstyrkan kan man inte klaga på heller. Det är bara fokuseringen på mitt exemplar som kunde funka bättre. Fokuserar jag nära närgränsen får jag bakfokus, men när motivet är en meter bort eller mer så sitter fokusen rätt. Knepigt, borde skicka det på kalibrering…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus