Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1484 ggr
felixhaljeskog
0

Vad föreslår ni?

Vilket skulle ni föreslå att köpa?

Grå filter eller grad ND filter? 

och vad är skillnaderna?

JazzBass
0

Beror på vad du ska göra. ND är bäst om du vill komma åt längre slutartider med nån viss bländare (fotografera med f/2 i starkt solljus är knepigt om man t.ex. har en kamera med grundiso 200 och 1/4000s som kortaste möjliga slutartid) eller om du inte får tillräckligt lång slutartid bara genom att blända ner.

Gradientfilter fungerar till landskap så man vill få himlen mörkare utan att trixa i efterbehandlingen eller med t.ex. HDR-teknik, men jag skulle inte direkt rekommendera ett sånt som skruvas i filtergängorna då övergången (iaf oftast) ligger i mitten på dessa. Det är då bättre med fyrkantiga filter. Det finns såna filter som tillverkas av bl.a. cokin och lee. De första är i plast och ger i mitt tycke lite väl förvanskade/förvrängda färger men till kvällslandskap funkar de hyfsat. Finns många snygga bilder i Galleri FS på Fotosidan som är tagna med cokins filter på. Lees filter i glas håller högre kvalitet och används mer av landskapsproffsen, men är å andra sidan avsevärt mycket dyrare och även svårare att få tag på. Till båda tillverkarnas filter behövs en filterhållare som monteras i gängorna på objektivet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
1

Du hade ju frågan uppe nyligen och jag trodde att det var ganska väl utrett.

Det vanliga ND-filtret är jämngrått över hela ytan, och det graderade har halva ytan helt genomskinlig.

Filtren används till lite olika ändamål.

• Gradientfiltret används mest till landskapsbilder, där man vill mörka ner himlen, så att den får fin färg och så att man ser molnen ordentligt. Där är det en fördel att ha ett fyrkantigt filter i en filterhållare, där filtret kan placeras olika långt fram, och där man kan förskjuta det i höjdled. Filtret behöver sitta ganska långt framför objektivets ingångspupill för att man ska få bra effekt, och det fungerar bäst med ganska stor bildvinkel.
    http://uploads.ifokus.se/uploads/5c6/5c6a8c96fe0680107bde52d8c3620eae/gradientfilter.jpg
    Filterhållaren som man kan skjuta filtret i ligger till vänster bakom, och den har tre spår som man kan sätta in filtret i, så att det kommer olika långt fram. -
  • Gradientfilter som har vanlig filtergänga sitter i en hållare där de kan roteras, för att man ska kunna få den mörka sidan uppåt, och delningen hamnar då i mitten, vilket kan göra att man måste rikta kameran lite uppåt ibland för att få önskad effekt. Ett gradientfilter i en sådan hållare kan inte flyttas framåt, så det fungerar egentligen bara med vidvinkel.
    -
  • Det vanliga gråfiltret använder man när man vill ha lång slutartid eller stor bländaröppning och det är mycket ljus, till exempel om man vill ha stor bländaröppning för att få kort skärpedjup, eller om man vill ha mycket lång slutartid för att vatten som rör sig ska se sammetsmjukt ut. När man behöver ett vanligt gråfilter är vanligen ND8 den minsta tätheten som ger bra resultat, och ofta kan ND64 fungera bäst. Vanliga gråfilter fungerar lika bra med alla brännvidder.
felixhaljeskog
0

Tack för era svar!

#2 jo jag vet men ville mest veta ifall dom filtrena gav ungefär samma effekt? eftersom gradient filtret har halva grått medans grå filtret är hel grått, borde inte grå filtret göra samma effekt på himlen som gradientfiltret då?

JazzBass
0

Ja, men det är klart att med gradientfiltren påverkas endast ca halva bilden istället för hela, som med de ograderade helgråa filtren.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
0

Okej de va mest de jag ville veta :) Tack för era svar, dom har gjort det klarare i skallen :D