Foto iFokus

Foto

Etikett: människor-ej-kritik
Läst 1485 ggr
JazzBass
5

(H) *harkel*... Självporträtt..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Egentligen ogillar jag att visa upp bilder på mig själv på forum, men tänkte att jag skulle göra ett undantag. Tog lite självporträtt igår hemma i vardagsrummet med en softbox till höger om mig och en liten silverfärgad reflexskärm till höger. Fjärrstyrde både blixt och kamera. Blev rätt nöjd med den här bilden själv men ni som är mer vana porträttfotografer och har erfarenhet av studioljus, har ni nåt att kommentera på ljussättningen eller nåt annat?

Kikar man på Exif så kanske man tycker exponeringen är lite udda, men jag ville ha upp en del bakgrundljus för att bakgrunden inte skulle bli så mörk. Det var dock kanske inte så smart, då vitbalansen sen inte matchade alls mellan blixtljuset och det kringliggande ljuset. Det gjorde att jag skruvade en hel del på färgerna i bearbetningen och lade även på en split toning, men är helt nöjd själv med hur färgerna slutligen blev även om de inte är så naturliga. All bildbearbetning är för övrigt gjord i Lightroom.

Vad kunde jag ha gjort bättre här, vad är bra och vad är dåligt? Hård kritik på bilden efterlyses.

(Lägger inte till bilden direkt i inlägget, orkar inte se på mig själv i så stort format varje gång jag öppnar tråden..) Foten i munnen

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

iml73
0

Kan ju inte sånt här så kritik på något kan jag inte ge. Men det enda jag tänker på är att du är sned, eller lutar dig bakåt?

Kul att se dig förrästen Glad

MissInAction
0

Kul att se hur folk här ser ut Glad

Jag gissar på att du sitter ner på bilden? Att det är därför som man upplever det som att du lutar dig bakåt? Mig stör det inte, det ser mer naturligt ut än att hållningen är helt spikrak. Kanske är en smaksak men det är vad jag tycker.

Själv har jag knappt ägnat mig alls åt porträttfoto utan bara läst lite i fototidningar. Försöka få båda sidor av ansiktet lika ljusa? Utan att det ser platt ut, naturligtvis. Obestämd

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[PeterWem]
0

Ser inga problem med ställningen på dig. Skulle dock vilja ha litet ljus på bakgrunden rakt bakom huvudet som på så vis lyfter fram ditt huvud, alternativt någon belysining mot baksida hår via exempelvis en snoot.

Och som du säger har du konstiga inställningar med bland annat ISO 800.

JazzBass
0

Tack för kritiken! Skrattande Ja, jag sitter ner på bilden, försökte få en avslappnad ställning snett bakåtlutad i skrivbordsstolen. Det är lättare sagt än gjort.. Flört

Ljussättningen blev lite ojämn. Jag har bara en blixt, en softbox 80x80cm och en reflexskärm att jobba med vilket är lite knappt; svårt att få båda ansiktshalvorna ungefär lika upplysta. Jag fick lägga på en hel del upplättning i lightroom för att få båda ansiktshalvorna så jämnljusa som möjligt. Angående exponeringsparametrarna så försökte jag som sagt fånga upp lite mer bakgrundsljus genom användning av lite högre iso och längre slutartid, så dessa parametrar är helt medvetet valda även om man säkert kunde ha fixat allt på nåt lite annat sätt också. Lade på en liten vinjettering också för att bakgrunden inte skulle vara så jämnljus. Tycker vinjetteringar brukar passa bra för porträtt. :-)

Inkanyezi
1

Om man bara har en ljuskälla är det så klart svårt att få till ljus från andra håll, och det enda jag saknar i ljussättningen här skulle vara ett ljus bakifrån över håret för att ge lite kontur och glans. Jag skulle också gärna placera huvudljuset lite högre; här ser det ut att vara i stort sett i nivå med ditt ansikte.

När man har ett kraftigt huvudljus med separat blixt kan man använda den inbyggda för att lätta skuggsidan, om man ställer ner den lagom för att inte ge mer tillskott till ljuset än en fjärdedel. Det är ofta enklaste sättet att lätta skuggsidan. Om färgen på blixten stämmer bra med den andra så kan det se bra ut. Däremot funkar det inte lika bra när man vill lätta skuggsidan i ljus där den inte stämmer i färg. Då kanske man kan använda reflektorn för att få ett ljus snett uppifrån och bakifrån som ger kontur över huvud och skuldra och lite glans i håret

JazzBass
0

Svarar lite sent p.g.a. mycket annat på gång igår, men tack för dina tips! Softboxen placerade jag så nära mig som möjligt och riktad snett neråt, men den kunde kanske ha varit lite högre upp nu när du säger det. En blixt bakifrån hade inte skadat heller, har testat det en gång tidigare på en fotosession och det gav en kul effekt, bättre konturer och mer lyster i håret. Få se om man investerar i en till blixt så småningom…

DesK
0

Åh vad kul med ett självporträtt! Skrattande Tycker att det blev riktigt fint Glad Personligen skulle jag aldrig våga mig på att göra något självporträtt.

/Désirée

Glorious
0

Jag tycker det ser väldigt fint ut med ljus, färger, skärpa osv. :) Bilden som helhet tycker jag om! Ser proffsig och stilren ut.

JazzBass
0

Tack till er också för era positiva kommentarer! Glad

Ingen förresten som reagerat ännu på reflektionen av softboxen som syns åtminstone i ena ögat? Borde man försöka undvika sånt? Hur, i så fall?

Inkanyezi
0

Det var ju läget på den som gjorde att jag drog slutsatsen att softboxen satt lite lågt. Jag vill ha den reflexen lite högre upp i ögat. Man kan öka avståndet lite grann till softboxen om man vill minska den, och den kan dras en aning mer åt sidan om man vill ha reflexen längre ut mot ögonvitan, men man vill oftast ha åtminstone en reflex i ögat, och jag vill ha den i iris och ungefär klockan tio. Skuggbilden ändras lite när man flyttar upp softboxen, så att halsen inte får lika mycket ljus under hakan.

På engelska heter ögonreflexen "catchlight", och det är mycket eftertraktat att ha en snygg catchlight.

Exempel på http://www.stefantell.se/blogg/2010/09/ljussattning-make-up-retusch/

Titta vid rubriken "fina ögonblänk" på sidan.

JazzBass
0

Ja ett blänk i ögonen är ju önskvärt vid porträtt. Jag vet inte om jag själv bryr mig så mycket om var reflexen hamnar så länge den inte är i nederkanten, utan mer om formen. Här är den ju klart fyrkantig som softboxen, och i höger öga på bilden (mitt vänstra alltså) ser man även nånting som jag tror är en spegling av reflexskärmen, även om jag tyckte jag hade den ganska långt bak och trodde inte den skulle synas på bilden, men tydligen. Mycket att tänka på…

Jag kan tänka mig att octaboxar och paraplyn kan ge snyggare reflektioner än en kvadratisk softbox. Men för tillfället klarar jag mig nog med den jag har. Måste testa mer bara.. :-)

Inkanyezi
2

Jag tycker att fyrkantig ser bäst ut, men det kanske är en smaksak. Jag har en bekant som målade ett fönster på sin stora softbox, med spröjsar, gardiner och blomkrukor. Den reflexen blev ganska fin.

Pagan
0

hmm, hamnade här p.g.a uppdaterade inlägg rutan. Måste bara säga att….. snyggt objektFlört

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

JazzBass
0

#12 - Fyndigt! Det skulle inte vara så illa med en sån reflektion i ögat. Kanske provar dra ett kryss över med nån bred tejp nästa gång. Glad

#13 - Tack, antar jag. Flört