Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2927 ggr
PhotoBeccz
0

Macro objektiv

Funderar kring ett macro objektiv. Har du några förslag?
Känner att jag är väldigt efter kring detta med objektiv och vill därför helst ha era synpunkter kring detta. (Inte köpt objektiv själv förrut, så jag är VÄLDIGT amatör mässig kring detta med termer osv.)

Söker detta:

Kameran det ska finnas till: Canon Eos 400D
Priset ska ligga kring kring 6.000 kr.
Bra ljuskänslighet för även lite mörkare omständigheter.
Vill gärna kunna fotografera dessa bilder där man ser spindlarnas ögon och dylikt. Flugor m.m. Ska användas till blommor, ögon och insekter mestadels.

har du några tips till en amatör som mig?:)

Mvh//Rebecca

Cydonia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har själv frågat det för inte så länge sen… Och fick en massa tips, men bestämde mig tillslut för Tamron 90mm/2,8. Har en canon 350d som jag använder det till, och än så länge är jag helnöjd! Har inte provat insekter, men slänger med en bild jag tagit på några blommor.

Adobe
0

Har nyligen fått mitt Tamron 90mm/2,8. Har en Nikon D200. Jag har inte haft det så länge att jag kan ge ett bra omdöme, men Scandinavian Photo i Mölndal rekommenderade detta efter en liknande fråga som din.

Bertil

Robert
0

Hej,

Varför inte min Canon EF-S 60 mm macro. Jag funderar att sälja den som beg. Kartong, kvitto och manualer finns. Objektivet är perfekt för makro och även porträtt fotografering.

Jag säljer det för att jag kommer troligtvis enbart använda fullformatskameror.

Hälsningar

Robert

Martin
0

#3 Varför enbart fullformatskamerar, vad vinner man på det? Behöver inte förstöra tråden här kanske, så skriv mail eller starta ny tråd. Har själv funderat rätt mycket på vad skillnaden är, utöver att man får en extra förstoringsgrad med icke-fullformatskameror.,

mvh Martin

Grimjaur
0

#3 60mm är väl lite väl lite om man ska fota insekter? Närgränsen är 20 cm vilket borde störa ganska många insekter.

PhotoBeccz
0

Får tacka för allt engagemang :) Ska läsa lite om de olika så får vi se om jag hittar något som passar. Trevligt att ni hjälpte till ^^ 

Mvh//Rebecca

Isak
0

Tycker att du antingen ska satsa på Canons 100mm eller sigmas 150mm.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Zpookey
0

Jag kan rekommendera detta….har det själv och är supernöjd..

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=667707

Vill man ha ett riktigt häftigt macro-objektiv så finns ju detta som kan ta bilder i upp till macro 5:1!!
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232103