Hjälp sökes!
Hej.
Jag ska köpa en Nikon D40 nästa vecka, jag ser fram emot det väldigt mycket, men jag har bara ett problem.
Jag kan inte så mycket om systemkameror. Jag har försökt att lära mig på internet, böcker och ta hjälp av andra personer. Men inget har riktigt fungerat.
Är det någon som bara kan ge mig lite tips och tricks och hjälp med vad allt är. Visst, lite kan jag. Men absolut inte allt. Bländare, brännvidd, fokuslägen, vad man ska tänka på osv osv osv?
Jag vet inte riktigt vad jag vill veta. Allting som man behöver eller kan ha användning för att veta?
Alla svar uppskattas.
MVH. Viktoria

Har själv en Nikon D200 och min manual har mycket att lära, så där kan du se fram emot många trevliga timmar.
Sedan har jag köpt Scott Skelby:s bok Digitalfoto. Där hittar du allt du vill ha svar på. (nästan)
Manualen + Scott:s bok och du blir en god fotograf.
Bertil
Utöver kameran behöver du objektiv, då det är en systemkamera. Oftast medföljer det ett kitobjekiv, men det kan också förekomma att bara själva kamerahuset säljs utan objektiv.
Det är då bra att ha funderat över vad du skall ha för sorts objektiv. Man kan använda antingen Nikons egna, eller andra. Bland annat är Sigmaobjektiv ganska populära verkar det som (men kolla så att det är ett Sigma till en Nikonkamera!).
Ang brännvidder, så är det objektiven som avgör det. T.ex. ett 75-300mm objektiv är bra att ta foton på lite avstånd (telezoom) kallas den här typen av objektiv. Minsta brännvidden är då 75mm medan den största är 300mm.
Ett kitobjektiv är oftast t.ex. 18-55mm.
Låga brännvidder är bra om man vill få med mycket, t.ex. om man fotograferar inomhus i ett vardagsrum eller liknande, eller också om man skall ta t.ex. landskapsbilder/vyer.
Hur pass ljuskänsliga objektiven är är också viktigt. Skall man fotografera i mörkare utrymmen men där man kanske inte kan använda blixt (ridhus t.ex.) så behöver man helst ett objektiv med både ganska stor brännvidd, men också med hög ljuskänslighet.
Om man tar t.ex. ett Nikon 70-300/4-5.6 så är brännvidden alltså 70-300 mm, och vid lägsta brännvidden 70mm så är ljuskänsligheten 4.0, och i maxzoomen (300 mm) så är ljuskänsligheten 5.6, dvs den behöver mer ljus. Ju lägre tal - ju mer ljuskänsligt (och inte lika stort behov av bra ljus för att få bra bilder) är objektivet.
Ljuskänslighet, liksom stora brännvidder, kostar…. men levererar också i regel i förhållande till vad de kostar. Dvs det är oftast värt att lägga pengar på bra optik (objektiv).
mvh Martin
Glöm inte att köpa ett trebensstativ till också! Ett bra och stadigt sådant. Ett kulhuvud till stativet är det bästa. Proffsen använder nästan uteslutande stativ…
Själv har jag bara ett enbensstativ men ska skaffa två till. Ben menar jag…till stativet alltså..:)
I Scott Skelby:s bok Digitalfoto poängterar han särskilt vikten av att ta bilder med stativ. Helst ska man ha en trådlös fjärrutlösare också….
//CarlS, Sajtvärd för svensknatur.ifokus.se
Viktoria.
Jag önskar dig lycka till med din nya kamera. Själv skall jag gå och införskaffa den nämnda boken trots att jag inte har riktigt en systemkamera (Canon PowerShot S3 IS) som jag väntar på tillbehör till (telekonverter). Jag har också mycket att lära.
#1 Jo, tack. Jag får väl läsa igenom manualen och leta efter fotoböcker :)
#2 Det där med objektiv och kitobjektiv kan jag, jag ska köpa så jag får med kitobjektiv 18 - 55mm. Och i framtiden köper jag väl till andra objektiv, te.x macro.
Men tack för den andra hjälpten med brännvidder och så
#3 Jag har redan ett trebensstativ :)
Är det någon annan som har tips och råd?
#5 Jag har Scott Kelbys bok, du kan få låna den i sommar. ;)
Är det ingen annan som har något att säga? :)

Kan inget om nikon men om man vill hålla ner kostnaderna för optik så finns de ju alltid begagnat att köpa som tex på www.tradera.com
och här en som har beg nikon objektiv http://www.l-foto.se/ har själv köpt en macrotelekonverter därifrån till min pentax
och här finns oxå beg nikonobjektiv http://www.lpfoto.se/swe/butiken/index.asp
Och visst får man säkert bättre bilder med bättre dyrare optik men de går även att få bra bilder med billig optik som tex sigma 75-300 4-5,6 dl ett äldre sigma telezoom med macro 1:2 med den tog jag denna snokbilden med bränvidd 300 mm iso 400 f 5,6 1/125 sec nytt kostar ett sådant objektiv runt 1400 kr jag köpte det beg för 600 kr och visst ibland får man färgförskjutning vid ljusa partier som då blir lite lila men de går att undvika
mvh/bjorsa
mvh/bjorsa
#8 Självklart kan man få bra bilder med billigare optik också, det var inte riktigt så jag menade. Det jag menade var att ibland har man (jag i alla fall) en förmåga att inte bara titta på kvalitet utan att försöka komma undan så billigt som möjligt, och då är det ibland ett bättre alternativ att vänta tills man har pengarna. Eller så får man göra ett mellansteg, först köpa det man har råd med och senare byta upp sig.
Helst hade jag ju haft en systemkamera och ett 600/2.8, fast det vet jag ju också att det kommer jag aldrig att ha, för de pengarna kommer jag aldrig att lägga på fotografering. Om jag inte råkar vinna på lotto förståss :o)
mvh Martin
Tack iallafall marnyman för förklaringen med brännvidd och allt. Jag förstod det mesta :)

#9 Jo de e alltid en avvägning hur man skall göra jag gjorde ju som så att la pengarna på kamerahuset å köpte beg billig optik har ett objektiv som kostade hela 50 kr :-) Men till pentax kan man ju använda äldre objektiv å köra manuellt .
600 med 2,8 finns såna ?600/4 kostar kring 80000 kr å uppåt tänk om man snubblar med det i skogen :-)Jag köpte ett 400 mm 6,3 med m42 för några hundralappar men har inte fått min m42 adapter ännu så har inte kunnat testa det men de lär ju krävas ljus men de har vi ju nu i alla fall :-)
mvh/bjorsa
#11 Såg någon som körde 600/2.8 + 2x konverter. Till En Mark !Ds II kamera (ca 60-70 lax).
Blev osäker om det verkligen var /2.8 - men är hyfsat säker på det Ca 200.000 var iaf hans utrustning han hade med sig i gömslet värd.
En årslön för en annan alltså… (nästan iaf). Innan skatt. 
mvh Martin