Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 3032 ggr
iml73
1

(M) Häst och tjej

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tar en liten nybörjar kritik på denna bild.

Jag gillar känslan i bilden.

Jag har redigerat i photoshop då bilden var fel i färgerna.

Blev den för gul? Eller vad skulle jag göra annorlunda?

Jag har inte klippt av benen på dem utan fotograferade så här, kanske är galet och fel….man kanske alltid bör ha ben kvar på folk och djur? Men det blev så.

Även om jag egentligen är nybörjare så vill jag att ni säger vad ni tycker och vad som kunde gjorts bättre, dels vid fotograferingen och dels redigeringen.

Vill lära mig att se vad som kan göras bättre.

REXbunny
0

Jag stör mig lite på stängslet i bakrunden, det får en att tappa känslan att man är i skogen. Får du bort dem borde bilden bli bättre. Om det inte blir konstigt Tex att det finns spår av repen mm

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

cinna
0

För gul? Det var inget jag tänkte på, men så har jag varken värstingskärmen, eller är mer anvancerad i mitt fotande än nybörjare heller.Glad

Tycker du förmedlar en mysig och avslappnad känsla med din bild. Vet ju hur det är att stå och mysa sådär med en pålle, och jag tycker du har fångat det bra på bild. Snyggt jobbat!

På minussidan tycker jag det är synd att du fick med kompisen i hagen bredvid. Hade det gått att få dem att vrida sig lite till så h*n försvann ur bild?
Staket är inte så mycket att göra åt, och går ofta att ta bort om man störs av det. Jag personligen stör mig inte så mycket av det. Det är en del av vardagslivet…

Tycker att ju mer jag fotar, desto mer "medveten" om bakgrunden blir jag…Flört

[alezan]
1

Jag tycker den är fin och förstår som vanligt inte kommentarer om att stängsel och andra hästar inte borde funnits med på bild.

Vilken verklighet visar det om man ständigt klonar bort saker och ting?

För mig visar bilden förtroende och ömhet mellan häst och människa och hästen i bakgrunden blir en symbol för ensamheten där den står bakom sitt staket.

Det enda som saknas och som hade blivit pricken över i i den tanken hade dock varit om den andra hästen hade tittat rakt in i kameran.Cool

fotogymnast
0

För gul tycker jag inte den va! Jättemysig bild men jag stör mej lite på hästen i bakgrunden.. ;)

KickanW
0

Fin bild med mycket känsla!

Jag tycker tvärtemot de andra att hästen i bakgrunden ger bilden djup och passar väldigt bra in. Kompositionen över huvud taget är väldigt fin tycker jag. Kanske lite mer avlång så att tjejens huvud hamnat mer högst upp till höger om du förstår hur jag menar. Alltså lite mer luft nedåt och till vänster. Eftersom hon tittar nedåt!

Sen hade jag dessutom velat räta upp den lite eftersom den lutar litegrann. Om du kollar på stängslet i bakgrunden eller den främre hästens öron så ser du det.

Men överlag tycker jag att det är en riktigt bra bild. Du har fångat ett fint uttryck hos hästen - Ofta tycker jag att hästar på foton ser lite småirriterade ut med öron bakåt och sådär, men den här bilden förmedlar lugn och trygghet!

iml73
1

Hade visst fler bilder, en bild där kompisen inte är med. Eller jag fick klippa lite mycket på vänstra sidan då jag inte kunde klona bort han, jag får det inte snyggt.

Men då har jag uthus istället… sedan tycker jag inte hästen är lika bra här, den är för svart, eller så är det för att man inte ser ögonen.

Jag kan inte ge mer rymd neråt då jag tagit kortet och kapat benen….ja det är mycket att tänka på….haha!

Ang. staketet och räta upp, om jag rätar upp staketet blir inte flickan och hästen sneda då?

cinna
0

Träden i bakgrunden är ju lodräta så det är nog bäst att låta bli "upprätning" av bilden… i mitt tycke i alla fall. Flört

Du kan ju alltid testa i Camera RAW på en kopia, men jag tror som sagt inte resultatet blir så bra.

Efter att ha läst igenom övriga som kritiserat kan jag bara säga en sak: Smaken är som baken!OskyldigSkrattande

Tycker blid nr 1 är bäst!!

iml73
0

Men det är intressant och höra hur andra tänker, för alltid är det något som man tar till sig och tänker på att det skall jag tänka på nästa gång. Eller vad smart.

Jag gillar också bild ett bäst, tycker den har känsla Glad

Tjejen som är på bilden är kompisens dotter och blev överlycklig för bilderna.

Bilderna här är inte konstgjorda utan jag fotade henne spontant.

Men vi försökte att få en puss på mulen till hennes skolarbete och det var inte det lättaste att få hästen med och att få hennes hår stilla i vinden och inte täcka ansiktet.

Här är en sådan bild, den är gul, men jag gillar det, den är varm. Problemet är väl om man inte vet att det är en häst….haha!

KickanW
0

Jag menade alltså inte att staketet ska rätas ut så att det är vågrätt, då blir den alldeles sned. Men kolla på hästens öron (och även träden) så ser du att de inte är helt raka! :)

Jag tycker också mycket bättre om ettan!

ks.gerbil
0

haha.. kommer alltid sent XD men ettan tycker jag att man skulle kunna ta bort stängslet men inte hästen… tvåan nja.. bättre ettan gillar inte att man ser huset :P trean är ganska bra men ser lite konstigt ut tycker jag med att man bara har mulen :P

Gerbil-hemsidan hittar du R