Hornuggla
När de väl dyker upp ett tillfälle ja då är de mörkt ute å fönsterna otvättade åsså snöar de :-))Men helt plötsligt när jag sitter vid datorn så landar en hornuggla ca 4 meter ifrån mig på altanen den sätter sig högst upp på mitt staffli .
Nu blev inte bilderna de bästa pga som jag sa de snöade å de var kvällning å nån hade inte tvättat rutorna :-)
bild 1 körde den igenom one step photo fix men inte blev den så mkt bättre

Snygga, #6 är fräck för där tittar ugglan rakt in i kamera =)
#5 snygg kompostition, skulle beskärt den lite ovanför ugglan, tror den skulle blivit bättre då =)

bjorsa, det verkar som om ni är polare, vilken ögonkontakt!!
Bra jobbat, du får investera i en ny kamera när du har hela faunan utanför dig. Underbart att inte ens behöva lyfta rumpan ens från datorn, det verkar nästan som om du kan fota och photoshoppa under under tiden.
Robert
Just Hornugglor har man fina möjligheter att fotografera i centrala Lund nu. Just det, ugglor i pluralis, upp mot 15-20 st i samma träd eller träden intill varandra verkar inte ovanligt.
På Fotosidan har flera publicerat läckra ugglebilder efter mitt tips som jag hämtat från Sydsvenskan (skånsk morgontidning).
mvh Martin

Tufft, det visste jag inte, ska nog ta en sväng om till plåtslagarevägen imorgon och se om man kan få några snygga bilder =)
Visa gärna resultatet här :o)
mvh Martin

självklart 

Märkligt jag skrev ett svar för några timmar sedan men de försvannt tydligen eller så strulade jag till de:-)
#7 Kul att du gillade ugglan Mihe,jo de e lite tråkigt inte vi inte har RAW formatet en annan nackdel tycker jag är just att den kräver så pass mkt ljus i synnerhet vid max zoom men annars är de en trevlig kamera.
#8 de stämmer skulle beskurit bilden men får ta de sen :-)
#9 Jo Robert vi blev kompisar ugglan å jag tror föresten han heter magnus ,jo en digital systemkamera vore nåt men tror inte den tar bort snöandet å skitiga fönster :-)men bilderna skulle nog blivit lite bättre ,jag föröskte till slut att öppna altandörrn men då stack han hoppas han kommer tillbaks nån dag när solen skiner
#10 typiskt nu kryllar de av hornugglor å jag som aldrig tidigare sett nån ,nu får jag satsa på havsörn eller likn 
Häftig film!
mvh Martin

Nu bidde de fel :-)) skulle först fixa till filmen så den blir rättvänd så jag tog bort länken men tydligen hamnade den ändå i inlägget på mvh/bjorsa men då kör jag vidare på den orkar inte fixa å dona med filmen mer ,felet var att jag filmade med kameran stående därav filmen stående så man får vrida på skärmen :-)) de gick att ändra den i quick time men formatet blev 480'640 då och då tyckte tydligen den där videosidan att den skulle vara 640'480 så då blev den felvänd igen :---((
länken till filmen här http://youtube.com/watch?v=BgzFI0DkPkc
mvh/bjorsa
Ett klassiskt fel när man videofilmar med digitalkamera. Jag gör det stup i kvarten :o)
mvh Martin

Så där nu har jag lyckats att vända den och att få videosidan att inte vända tillbaks den la till en snutt musik ifrån studio 9 ,eftersom formatet blev 480*640 när jag roterade filmen som jag sedan sparade ner som avi och därefter gjorde den till 320'480 och då ser den bra ut på datorn men den ser lite förvrängd ut på videosidan troligen gillade dom inte inte 320*480 men den sitter ju i alla fall upprätt nu :-)
här ligger den nu http://youtube.com/watch?v=FIckAqInkA0
mvhbjorsa

ugglor ser så kul ut när de vänder på huvudet ^_^
Fina och unika bilder. Inte så ofta man får chansen att fota en uggla mitt på dagen. Sen ger snöfallet lite extra kännsla i bilden tycker jag. Bild i #6 är riktigt bra

#19 Jo han hade de där som ugglor har ,han spanade på småfåglarnas matbord antagligen var de nån liten grillad domherre han hade i tankarna :-)
#20 Tack sandmark,Troligen kommer inte chansen igen men jag spanar :-)
mvh/bjorsa

Vilken upplevelse…. jag älskar ugglor..dom är så häftiga.. tänk om man hade samma tur som dej..tyckte bilderna var bra… förutom där den rörde på sej så det blev oskärpa….men man ser ju ögonen och allt så klart… vilken underbar fågel….

#22 Sitter nu på pass vid datorn kanske den dyker upp igen fast chansen är väl liten men kan inte låta bli :-)
mvh/bjorsa

Vilka fin bilder på hornugglorna å den sista var bäst tycker jag ,så dom sitter där ner i lund (?) å bara väntar på att bli fotade :-))Lär ju knappast få en till på kornet här, tror jag få emigrera söder ut:-)
mvh/bjorsa

i Lund ;)

Ahha de är därför ugglorna far dit "fråga lund" "klok som en uggla" osv… :-)))
mvh/bjorsa

:P :P
Gillade nr 2 riktigt mycket… ser ut som att tittar fram och tänker "undrar vad det där är för en…" :o)
mvh Martin