Foto iFokus

Foto

Etikettutanför-ämnet
Läst 1961 ggr
uffelarsen
0

Glas emellan objekt och objektiv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har diskuterat en del om man skall ha uv filter eller inte, och saken är ju att givetvis skall man ha så lite så möjligt emellan för ett absolut toppresultat, här är lite bilder som är tagna med 3 glasfönster och uvfilter, ljuset var inte det bästa så iso var i flera fall lite högt, Bilderna är helt klart lite "mjuka" men ändå användbara fast det var så mycket glas emmellan.

uffelarsen
0

Nästa

uffelarsen
0

nästa

uffelarsen
0

och en till.

[alezan]
0

Fina!! :)

uffelarsen
0

Glad

tack!

AnnaHelgesson
0

Väldigt fina bilder! :)

JazzBass
0

Instämmer i kören, fina bilder!

Den förlust av kvalitet som man kanske får med lite extra glas mellan sensor och motiv tror jag oftast är försumbar, bortsett från om det är svåra ljusförhållanden med motljus och annat som kräver extra bra glas och antireflexbehandlingar. Ljusförhållandena ser ut att ha varit hyfsat enkla i det här perspektivet på de här bilderna, och därför har de säkert blivit så här lyckade också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonisN
0

Fina bilder Uffe även om dom blivit lite "mjuka" pga alla glasen.

Jag har helt slutat med UV filter, även på makron. Tidigare ville jag gärna ha det för att skydda linsen, speciellt på de dyrare objektiven. Men har man bra utrustning så vill man också kunna dra nytta av dem fullt ut.

Det händer att jag också fotograferar fåglar genom mitt fönster där jag har perfekt utsikt över matstället, och visst går det att göra det ibland, men ofta tycker jag det blir lite trista bilder, speciellt om det inte är det där perfekta fotoljuset. Man kan se i den andra bilden här uppe att det är lite randigt i bakgrunden på grenarna, och just detta fenomen blir det om man tar genom en treglasruta. Jag har många sådana bilder… Vi verkar ha likadan bakgrund från våra fönsterCool

Jag borde sätta upp ett litet gömsle utanför, men det blir visst aldrig av!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Inkanyezi
0

Jo, bilderna är faktiskt fina. Men genom mina fönster från omkring 1950 finns inte en chans till skarpa bilder, De är vågiga och förvränger bilden om man fotograferar igenom. Treglasfönster däremot är av nyare snitt och gjorda med float-glas som har i stort sett planparallella ytor.

MonisN
0

Jag måste puffa för att ni ska titta på de här bilderna genom att öppna dem i eget fönster (högerklicka och välj öppna i eget fönster) för att se vilken fantastisk skärpa det är på fåglarna.

Bra jobbat Uffe genom alla glas! Dina fönster är nog renare än minaTungan ute

uffelarsen
0

Tackar allihopa, jag ville bara visa att bilder kan funka fast man har många mm glas emellan, men med äldre glas i fönsterna kan det bli tufft, då glaset av äldre modell är väldigt "ojämnt"  Nu när jag tänker efter så har jag haft likadana fönster som du Inkanyezi fast jag hade tom blåsor i vissa av dom och där hade det nog inte fungerat så bra.

Elshira
0

Våra fönster är både gamla och dessutom relativt skitiga *hum hum, dags för att tvätta fönsterna, det var något år sedan…* Kommer inte tillräckligt nära inifrån med mina objektiv i.af, får stå 5 meter från pippisarna istället.

Hakuna matata!

Schnauzertik
0

Klapp Klapp!!

Fina bilder!

Värd för Pensionärer

uffelarsen
0

Tackar tackar , Nu börjar jag snart och rodna Skrattande få nu inte så dåligt samvete för skitiga fönster, mina är banne mig inte så rena heller, men det verkar inte spela så stor roll ändå.

#10 Nu lärde jag mig något nytt, varför visas bilderna annorlunda i nytt fönster? det var ju ändå en riktigt rejäl skillnad. Nu blev ju bilderna ännu bättre , detta har jag missat heltSkäms

MonisN
0

#14 Om man visar bilderna i eget fönster så ser man bilden i full storlek, den skalas alltså varken upp eller ner och tappar inte kvalitet pga av skalningen.

Cochon
0

Snygga bilder. Skrattande

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

JazzBass
0

Angående bildvisningen:

Bilderna skalas inte upp i lightbox-rutan om man inte har ställt webbläsaren på förstoring, men de skalas ner om bilden är större än att den ryms med lite marginal i webbläsarfönstret.

Så har man webläsaren inställd på förstoring så är det bra att tänka på det här, annars är det inga problem med att öppna bilderna som normalt i lightboxen, speciellt om uppladdaren har bemödat sig om att förminska bilderna färdigt till lämpligt webbformat, som Uffe har gjort här.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Hanna
0

Superfina bilder! :) Steglitsen var mycket vacker ^^

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

felixhaljeskog
0

Uffe kan du inte lägga ut bilder som du tagit Utan glasen emellan? skulle vara kul att se skillnaden :D

uffelarsen
0

Jodå men inte i detta läget Skrattande Då måste jag sätta av tid för att sitta i mitt gömsle och invänta dom små liven och just nu är det väldigt snålt med tid. Men jag kan redan säga nu att skillnaden finns där, om du tittar på min sida www.ulfendorfen.com väljer fliken "fåglar" letar upp Sävsparv så är dom bilderna tagna under liknande förhållanden , avstånd, väder utrustning men endast med UV filter.

felixhaljeskog
0

Okej, ska kolla in det :D