Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4383 ggr
Elshira
0

Tips på fotoskrivare

Jag håller nu på att sälja mina första bilder med nya kameran från helgen - första SM delstävlingen i isracing för mc. Kul!

Givetvis hamnar man då i spenderar-tankar och det frsta jag funderar på att försöka spara ihop till är en fotoskrivare.

Jag vill ha en skrivare som kan skriva ut A4, kan de skriva ut A3 med vore det ännu bättre men jag antar att det är lite svårare att hitta till "lagom" pris. Jag vill även kunna skriva ut glansiga hållbara bilder (om det nu har med fotopappret enbart eller ven med skrivaren att göra…?), dvs inte sådana där färgen försvinner om man råkar skrapa lite lätt.

Har ni några tips på vilket märke jag bör leta bland? Vilken prisklass bör man ligga i för att hitta en bra skrivare? Kanske vet ni reda med er en exakt modell på en "perfekt" skrivare?

Hakuna matata!

uffelarsen
0

Jag har en ok skrivare , Jag kollade runt efter en "riktig"  fotoskrivare men fick chansen att testa att kalibrera min gamla skrivare med ett kalibreringsverktyg. Med resultat att jag köpte ett själv, skrivaren är en enkel Canon ip4700 alltså inget speciellt men jag vill påstå att mina utskrifter blir bättre än dom jag har lämnat iväg bla till Crimson, som ett antal ggr gav mig färgfel trots att jag jobbade med deras ICC profil, saken är den att man ofta missar sina utskrifter pga att skärm/skrivare inte är kalibrerade, så även om du köper en "värsting" skrivare så är chansen stor att dina utskrifter blir halvtaskiga om du inte kalibrerar din skärm/skrivare, du får en skrivare motvarande min för under 1000:-  (Canon ip4850)  kalibreraren kostade ca 3200:- totalt med frakt och allt på Ebay. Nu blir det klockrena utskrifter varje gång. Så jag bytte inte min skrivare  Skrattande Den tar max A4 .

Elshira
0

#1 Ja att kunna kalibrera både skrivare och skärm har jag förstått är ganska så viktigt. Kalibrerare till skärmar brukar ju gå att hyra, man kan säkert hitta en på wi-fi klubben eller liknande. Men kalibrerare till skrivare är kanske lite svårare (och dyrare)…

Hakuna matata!

uffelarsen
0

Det fina med den kalibreraren som jag köpte är att 1 först kalibrerar du din skärm därefter din skrivare med samma "verktyg", kort besksrivning: skrivaren skriver ut en färgkarta som sedan läses in via kalibreraren, den skriver sedan ut ännu en färgkarta som skall läsas in utav kalibreraren nu är dina färger som kommer ut från skrivaren anpassade till en färgprofil , den profilen lägger du sedan in i ditt bildbehandlingsprogram, Nu när du jobbar med dina bilder så får du ut det du ser på skärmen på pappret riktigt riktigt bra, enda lilla saken som jag har märkt är att jag får ge bilderna ett litet ljuslyft innan utskrift annars är det helt perfekt.

Innan hade jag en kalibrerare som endast kalibrerade min skärm, det var en Spyder 3 elite om jag nu kommer ihåg rätt Skrattande

Har du några vänner som sysslar med foto och egna utskrifter så slå er ihopa och dela på den, för mig så var det det ett av dom bästa investeringarna jag har gjort på den fronten.

Elshira
0

#3 Knöligt att jag inte känner någon alls som fottar innom rimligt avstånd… Man kanske skulle flytta till Landskrona Oskyldig

Hakuna matata!

Schnauzertik
0

Håller med Uffe om att Colormunki är mycket bra. Nu stämmer utseendet på skärmen med hur bilden blir på pappret.

Har också en IP4700 som ger helt OK utskrifter.

Har också en Epson photo 1400 som kan skriva ut upp till A3+ och sägs ska ha längre hållbarhet på bilderna. Den ger också en aning bättre färger. Har man en riktigt pangbild så är det roligt att kunna skriva ut den i A3 det ger mer känsla.

Sen gör pappersvalet minst lika stor skillnad som skrivarvalet för hur bildresultatet blir.

Värd för Pensionärer

uffelarsen
0

Du är välkommen Skrattande Jag brukar faktiskt låta intresserade testa mina grejjor om dom är i närheten, jag hade själv den möjligheten vilket gav betydligt mindre felköp.

och det är bara kul med "fototomtar" som jag själv.

Elshira
0

#5 Ja absolut, pappret är ju minst halva grejen Flört

När man kalibrerar skrivare och dator, behöver man gör om det ibland eller fungerar det pricfritt "för all framtid" efteråt (tills man kanske ominstalerar någon, byter skärm eller liknande)?

Funderar om man kanske kan hitta någon som kan skicka den via posten annars mot depositionsavgift samt frakt och en liten peng Flört

fats först kansme man ska skaffa sig en skrivare…

Hakuna matata!

Schnauzertik
0

Man bör göra om kalibreringen av skärmen då och då. I början gjorde jag det varannan vecka men upptäckte att det var onödigt, så nu blir det kanske varannan månad.

Men även om du bara kalibrerar en gång bör förbättringen hålla sig ganska länge. Fast jag vet inte riktigt hur länge, kanske ett halvår? Beror nog lite på hur fort skärmen åldras.

Värd för Pensionärer

JazzBass
0

Själv är jag också nöjd med min Epson R1900. Vill man ha riktigt lång hållbarhet på utskrifterna utan att behöva laminera så lönar det sig att välja en som har pigmentbläck, vilket t.ex. min Epson har.

Jag har inte kalibrerat skrivaren men jag är hyfsat nöjd ändå med utskrifterna. Jag använder papperleverantörernas egna icc-profiler framtagna för just den skrivaren jag har.

Ni som kalibrerar era skrivare, vad har ni för belysning under själva kalibreringen? Eller betyser kalibreraren själv pappret med rätt ljus och ljusstyrka?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
0

Man skriver ut en mätsida som man för kalibratorn över, kalibratorn ligger an mot pappret, så omgivande ljus spelar nog ingen roll.

Värd för Pensionärer

uffelarsen
0

#9 precis som Schnauzertik skrev så spelar inte det omgivande ljuset någon roll eftersom kalibreraren ligger "tajt" mot det utskrivna pappret. däremot påverkar ljuset när du kalibrerar skärmen och det är där jag har lite strul eftersom jag måste "lägga" på lite extra ljus vid utskrift.

#7 Skärmen får du göra lite då och då , jag tar det var 3 vecka. men skrivaren skall du bara behöva kalibrera när du byter pappersort, dvs så länge du använder samma papperstyp som vid kalibreringen och inte heller byter bläck typ så skall det bara vara att köra på. Om du skriver ut på flera olika typer av fotopapper så får du göra en ny specifik profil för varje papper och måste då välja aktuell profil i ditt bildbehandlingsprogram.

MonisN
0

Detta är kanske lite OT eftersom jag inte ska skriva ut en bild själv utan tänkt göra det via Crimson. För att veta hur bilden skulle bli så laddade jag ner deras profil som jag sen kollade av med min bild. Det blev inte lika mycket tryck i den röda färgen med deras utskrift som på min skärm. (Skärmen är nykalibrerad). Deras svar vara att alla material inte kan återge samma mättnad som på min skärm. Känns lite tråkigt då just dessa bilderna jag skulle skicka efter innehåller mycket mättad röd färg.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

uffelarsen
1

# 12 Det är precis så jag menade, om du har en "vettig" skrivare, så kan du göra utskrifter på den minst lika bra och bättre än hos Crimson som faktiskt är en av dom absolut bästa ställena för utskrifter, När du kalibrerar din skärm och skrivare med ett speciellt fotopapper så får du ju en "perfekt" kalibrering i hela ledet, det närmaste du kommer annars är en kalibrerad skärm och att du använder tex Crimsons icc profil , men som du märkte så blir det inte riktigt bra ändå alltid. Om du vill ha full kontroll över dina utskrifter så tycker jag att grunden ligger i välkalibrerad utrustning med ett bra papper och ett kvalitebläck, sedan har jag som sagt upptäckt att man klarar sig väldigt bra med en "vanlig" fotoskrivare. Varför bor alla så djäkla långt bort? Jag hade jättegärna blivit bjuden på en kopp kaffe/te av dig och kalibrerat dina grejjor som tack.Skrattande Det du kan göra är ju att justera dina bilder en gång till men efter deras färgprofil, så kan du komma ganska närma, jag hade för många "gissa och låt gå " bilder innan jag fick chansen att testa en colormunki. Nu har jag inte en tanke på att byta skrivare då min gamla håller en utskrift kvalite som gör mig mycket nöjd. Och som JazzBass nämde så är också ljuset i ditt rum viktigt för att det du ser på pappret skall stämma med vad du ser på din skärm , men det är ju när du kalibrerar din skärm.

MonisN
0

#13 Vi har en ny Canonskrivare i familjen, har dock inte testat några fotoutskrifter på den än. För fotoutskrifter krävs Canons fotopapper för att funka annars smetar bläcket ut sig. Den bild jag tänkt skicka efter är för stora för en hemmaskrivare. Höjden på bilden är 70cm, så jag måste beställa den.

Om jag fattat rätt så behövs ett speciell kalibreringsverktyg för skrivaren också, och det har jag inte. Har bara en för skärmen. Säg bara till om du har vägarna förbi någon gång så är du välkommen på en kopp, med eller utan verktygSkrattande

uffelarsen
0

# Tackar för inbjudan, jag tar dig på orden om jag kommer åt ditt håll Skrattande . Det är där det lilla problemet befinner sig, Du har en skärm som är kalibrerad , när du försöker skriva ut så vet inte skrivaren om din skärmkalibrering utan skriver ut efter en "förinlagd" profil som är anpassad efter en viss papperstyp därför är det viktigt att ange den bäst passande profilen för det specifika pappret. Om du har en Canonskrivare så finns det ett flertal profiler för bla Canons egna papper. Colormunki photo som jag har kalibrerar både skärm och skrivare tillsammans och ger ett superresultat varje gång, men man måste tänka på att göra en ny profil för skrivaren för varje papperstyp man använder.  Jag använder Ilford Gallerie smoth gloss och Canons Photopaper Pro II så då har jag 2 olika profiler.

MonisN
0

#15 Du är välkommenGlad Jag har inte köpt något fotopapper till den nya skrivaren än, men får ta och göra det och testa. Problemet är väl bara att jag inte får samma färger som på skärmen eftersom jag inte kan kalibrera skrivaren. Ska höra där jag köpt den om dom möjligen hyr ut kalibreringsverktyg.

uffelarsen
0

Det behöver inte bli så taskigt, det kan likväl bli bra fast du inte har en kalibrerad skrivare, köp Canons papper och se till så att profilen för pappret hanteras av det programmet du använder för utskrifter så ser du hur det ligger till. Annars prova att slå dig ihopa med ett par andra och köp en kalibrerare så blir det inte så dyrt.

MonisN
0

Jag har tyvärr ingen att gå ihop med, men jag testar utan kalibrering så får jag se hur det blir!

Hellas
0

Jag har en Canon MG6150 och jag är supernöjd med den.
Fina färgåtergivningar och visst kan man använda andra fotopapper än Canons egna, det smetar inte.
Men, ska jag göra en utskrift av ett foto som jag vill ha extra bra kvalité på så tar jag förstås Canons egna papper.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

uffelarsen
0

#19  Visst går det precis bra som du sa, om man anger fel papper i utskriften så kan det bli så att skrivaren skickar fel mängd bläck eftersom den har fått fel pappersuppgifter, därför är det viktigt att man ser till så att man har fått rätt i alla inställningarna för skrivaren. Jag har testat en massa olika papper och flera har funkat bra men nu använder jag bara Ilfords gallerie och Canons PR-201.

MonisN
0

Vi har en Pixma MG5250 och när vi köpte den så fick vi noga tillsägelser att använda Canons eget papper för att bläcket skulle bete sig på rätt sätt. Jag kan inte säga bu eller bä eftersom jag inte testat något fotopapper än utan bara gjort vanliga pappersutskrifter, och där kan man ta vilket papper som helst.

#20 Ilfords gallerie, är det Canonpapper?

uffelarsen
0

#21  Nej det är av ett fabrikat som heter just Ilford och dom har riktigt fina papper.   www.ilford.com säljs även här hemma men kolla runt på nätet, priserna kan skilja sig enormt på både Ilford och Canons papper

MonisN
0

#22 Tack, jag får kolla upp om jag kan använda Ilford eftersom man bara kunde använda Canons papper för bästa kvalitet.

MonisN
0

Ser nu i länken att Ilford är kompatibel med Canon, så då ska det väl funka även på min! Funkar däremot inte på HP, min andra skrivare.

uffelarsen
0

Glad

Det är bara att tuta och köra, Om du köper papper från Ilford så se till att du får deras icc profil för pappret du köper. Om du skaffar dig en colormunki längre fram så gör du dina profiler själv beroende på vilket papper du väljer, du får då bästa tänkbara resultat.

MonisN
0

#25 Var brukar du köpa Ilford, och hur får jag tag i deras profil?