CANON EOS 550D / 600D
Jag ska nu köpa systemkamera. Skillnaden på Canon EOS 550D och 600D.
Har ni erfarenheter av dessa? :)
Skillnader? :)
För & nackdelar? :)
Jag har läst recensioner till förbannelse om dessa två då jag tänkte välja mellan dem. Men de flesta säger att det är "samma" kamera med med den vridbara skärmen då.
Det är samma prestanda men är enstaka smådetaljer som skiljer.
Jag valde att köpa 550D för att den går att få billigare och med bättre paketerbjudanden.
Vad det gäller skärmen så ser man väldigt bra i olika vinklar på 550D, det blir inte mörkt/ljust bara för att man tittar från sidan utan det är en bra display. Den enda gången jag kunnat tänka på det är bra med vinklingsbar skärm är om du tar macro på marken och det blir svårare att komma nära skärmen, samt vid självporträtt.
Men jag tyckte inte det var värt 1500 exkra :P
Hakuna matata!
#1 Okej… För jag har hittat 600D för samma pengar som 550D nu.. ska jag välja 600D då? :) Den är väl en senare version? :)
#2 Hittar du 600D för samma peng så ska du absolut ta den 
Det är bara att kolla på pricerunner så hittar du (antagligen) de billigaste online i.af ^^
Hakuna matata!
På Cyberphoto står det så här om skillnaderna mellan 550D och 600D:
"600D vs 550D
Om du undrar vad största skillnaderna som tillkommit på 600D jämfört med 550D är så har vi summerat de här:
- Trådlös blixtstyrning via den inbyggda blixten
- Vikbar skärm
- Möjlighet att ställa in ljudnivå vid filmning
- 3-10x digital zoom istället för fast 7x förstoring i filmläge
- Funktionsguide för nybörjare
- Lite större och tyngre kamerahus
- Inbyggda effektfilter
- En extra "info"-knapp
- Val av sidförhållanden på bilderna 3:2, 4:3, 16:9 & 1:1
- 600D har några fler menyval, speciellt för video & ljudinspelning"
Tack så mycket alla! :) Blir nog en 600D :)
Varifrån köper du den? Är själv på g att köpa en 600D så det är därför jag undrar! :)
Elgiganten har den för ett billigt internetpris just nu :)
Oj, ja det var 1000:- billigare än de priser jag kollat på, och då har jag bara kollat på huset utan objektiv.
Frågan är vad jag skulle göra med objektivet när jag redan har ett 18-55… Men det kanske man kan sälja separat eller något då.
Undrar hur länge den kommer att vara så billig.
Kan vara värt att kolla noga vilket objektiv man får med. I många av de förmånligaste paketen är det den gamla versionen av 18-55 utan IS. Den nya versionen med IS lär vara avsevärt skarpare och bättre, inte på grund av IS utan för att det är en bättre optisk konstruktion. 18-55 är ett okej objektiv, det med IS är helt klart att föredra om man kan få ett kit med det objektivet för ungefär samma pris eller typ en femhundring dyrare.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jasså? Tack för den infon. Det är ett IS-objektiv som följer med så då slår jag nog till på det ändå! Kan ju vara bra att ha dubbelt om jag ska låna ut min gamla 400D, så får det gamla kitobjektivet hänga med den liksom.
Jag skulle köra på 600D
Har under januari läst om de båda, samt sett en massa youtube klipp om modellerna för att få se mer. Där finns ju reviews å sånt, där dom testar kamerorna i klippet och visar oss.
Jag kommer att köpa en 600D, men har inte pengarna just nu.
Men då det blir lite mer aktuellt för min del, så hinner dom nog sänka priset lite ytterligare dessutom ;)
Skriv gärna någon rad när du har kameran. Kan vara spännande att höra hur du tycker om den rent spontant , efter att du provat den lite ;)
Blev lite besviken nu när jag såg att den inte klarar compact flash. Dels för att jag har flera såna bra kort men också för att jag föredrar dem pga hållbarhet och sådär. Har haft en massa problem med mina SD-kort tidigare.
oki. Det visste jag om, att den inte klarar compact flash, så det är jag med på. Jag har dock aldrig haft problem med något SD kort tidigare.
Vad tycker du för övrigt? :)
#12 Jag köpte ett SanDisk SDHC Extreme Pro 16GB på Inet för för 544 kr, vilket var rätt billigt jämfört med många andra kort och butiker.
Om du använder denna rabatten så får du dessutom fri frakt, och du har kortet hemma nästa dag om du inte beställer mitt i natten då :) http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid-kop-over-500kr
Ifall du skulle köpa kameran i.af, och som tipps till TS!
Skönt med stort kort, och det går fort att lägga över bilderna på datorn! 
Hakuna matata!
#13: Jag har alltså inte fått hem kameran, har inte beställt ännu heller. Men jag vet ju att kameran är bra och har provat den ett par gånger. Eftersom jag fotar med 400D nu så är det ju ungefär likadant vilket jag tycker känns tryggt.
#14: Tack för tipset! Det verkar ju vara ett högkvalitativt minne så jag kanske ska satsa på det då. Behöver nog två dock eftersom jag fotograferar uppdrag och alltid i RAW. Man vill inte gärna stå där med fullt minneskort, eller att det enda går sönder liksom! :P
#15 Detta kanske? :)
http://www.inet.se/produkt/5305693/sandisk-sdhc-extreme-hd-video-32gb
Hakuna matata!
Tack men jag tror det blir två stycken på 16gb i stället eftersom jag då har ett i reserv om något går sönder. Bättre med flera lite mindre tänker jag! :)
Räcker ett 8GB minneskort till 600D eller tycker ni det krävs att man har 16GB. Har ett 2GB till min kompaktkamera nu där det ju isf får plats några bilder om det tar slut :p
har hört att ju mer avancerad kamera och ju mer megapixlar den har, dessto mer plats tar bilderna på minneskortet :)
#18 Jag har 32 GB i min 550D, och den räcker till 3907 bilder i högsta kvalite, 1083 RAW, 847 RAW+högsta kvalite.
Den spelar in i HD (1080) och då räcker det (vad jag förstått) till ca 320 min (16 gb blir då 160 min osv).
Med andra ord räcker 8 GB alldeles utmärkt, men du kanske känner att du vill ha 16GB beroende på vad och hur du fotar. Att jag har så stort är för att när jag är borta länge (över en helg på utställning t.ex) så ville jag slippa ta med datorn och lägga över ifall att jag skulle lyckas fylla minnet… Och ifall jag i framtiden tänkte fota mera i RAW… Typ :P
Hakuna matata!
#19 Okej tack så mycket :)
Missade erbjudandet om 600D .. :(
Kommer säkert inte tillbaka.
Nu har jag hittat 550 för 5500
och 600 för 6500
Är 600 värt 1000:- mer tycker ni?
600 finns för ca 5900 här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823135 Jag tyckte jag såg att mediamarkt såldes den för 5800 inkl objektivet , jag funderar själv på denna eller om man skulle slå till på en 60D
Hej! Jag har nyss skaffat mig en canon 600D. Jag köpte den på mellandagsrean hos Mediamarkt för 5500 kronor. Vi satt och funderade hemma på om jag skulle ha en 550 eller 600 och när vi var på fotomässan i stockholm i höstas/vintras så passade vi på att fråga vad skillnaden var och de sa då att den största skillnaden var skärmen och att den har en trådlös blixtstyrning vid inbyggd blixt.
Eftersom att jag gillar att fota naturbilder så valde jag 600D, men också för att jag hittade den för ett bra pris på rean. Då ingick också IS-objektiv som vissa tyckte var bättre.
Och jag är helnöjd! Kameran funkar jättebra att fota självporträtt med och att man kan välja Auto på ISO är utmärkt tycker jag för det kan man nämligen inte på mina föräldrars kamera (400D).
Läste också att en haft 400D också och att ni skrev om minneskort och 400 och 600 har inte samma minneskort och inte heller samma batteri. Kan vara bra att veta ;)
#23 Vilket bra pris!! Dock hade ju elgiganten den för 4900 ett tag men jag missade det. Nu tycks priserna vara högre än någonsin. Min budget ligger på ca 5500 inkl. ISO objektiv + väska och minneskort. Okej… men vad är skillnaderna på minneskort och batteri för 400D och 600D?
Jag har en 600D och är jättenöjd!
Fick den i och för sig i present, men det var en av de jag ville ha (valde mellan de två du skrev) och ja, som sagt, är skitnöjd!
Nu har jag inte lärt mig så mycket ännu, men här är en av de första bilderna jag fotade..
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#25 Snyggt! :) Och kul att du är nöjd!!
Känns som det inte värt att köpa 550D, att jag ska vänta på ett bättre pris på 600D
Det billigaste jag hittar 600D för är 5990:- nu… Ligger lite högt över min budget.
Har räknat med 5500 inkl. ISO objektiv och väska+minneskort.